Medlem
· Västernorrland
· 2 106 indlæg
Jeg har en gadgetglad lillebror, der har fået sig et 42-tommer tv. 
Problemet er, at de vil montere det på væggen i en lejlighed. Samtidig med at det skal sidde ordentligt, skal påvirkningen på væggen holdes så lille som muligt.
Hvordan gør man? Ifølge ham er væggen af beton, og de har haft problemer med at bore i den i andre sammenhænge. Det lyder altså som om væggen er virkelig hård.
TV'et vejer 31 kg, er der nogen rimelig chance for at montere det op med disse betingelser? Stabilt, men med lille påvirkning?
Et tillægsspørgsmål:
Hvad tror I, udlejeren (Lulebo) mener om det i denne sammenhæng? Jeg har aldrig boet i lejlighed... Plejer man at kunne lave disse indgreb som man vil?
Problemet er, at de vil montere det på væggen i en lejlighed. Samtidig med at det skal sidde ordentligt, skal påvirkningen på væggen holdes så lille som muligt.
Hvordan gør man? Ifølge ham er væggen af beton, og de har haft problemer med at bore i den i andre sammenhænge. Det lyder altså som om væggen er virkelig hård.
TV'et vejer 31 kg, er der nogen rimelig chance for at montere det op med disse betingelser? Stabilt, men med lille påvirkning?
Et tillægsspørgsmål:
Hvad tror I, udlejeren (Lulebo) mener om det i denne sammenhæng? Jeg har aldrig boet i lejlighed... Plejer man at kunne lave disse indgreb som man vil?
Du behøver bare bore to huller for at få op TV'en, det er jo ingen komplikationer. Dog er det jo helt umuligt at bore i denne type beton uden en boremaskine med slag. Med slagbor og den rette type bor er det jo hurtigt fikset.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 indlæg
Mener du, at det er nok at hænge den i to punkter? Synes det lyder svagt.
Jeg ved ikke præcis, hvilken type maskine de har brugt før (det er 55 mil mellem os, så jeg er ikke der alt for ofte), men går ud fra, at det er en maskine med slag. Det jeg mente med teksten er, at jeg ikke tror, det er nogen form for letbeton, men mere sandsynligt en meget hård, kompakt betonvæg.
Jeg ved ikke præcis, hvilken type maskine de har brugt før (det er 55 mil mellem os, så jeg er ikke der alt for ofte), men går ud fra, at det er en maskine med slag. Det jeg mente med teksten er, at jeg ikke tror, det er nogen form for letbeton, men mere sandsynligt en meget hård, kompakt betonvæg.
Det rækker antageligvis med ÉT punkt, men så med risiko for at TV'et snurrer rundt som et tivolihjul. 
30 kilo er "ingenting", når vi taler om at fastgøre i en trævæg eller betonvæg.
Jeg kommer nok eventuelt få klap på fingrene af Bygherren her på forummet, men databladet siger, at f.eks. en 8mm nylonplugg med den rette skrue kan klare en træklast svarende til 80kg og en skærelast (dvs. nedad) på over 100kg. Sikkerhedsfaktoren i begge retninger er sat til 6.0, hvis man bruger den største skruedimension for pluggen.
To fastgørelsespunkter holder altså over 200kg.
30 kilo er "ingenting", når vi taler om at fastgøre i en trævæg eller betonvæg.
Jeg kommer nok eventuelt få klap på fingrene af Bygherren her på forummet, men databladet siger, at f.eks. en 8mm nylonplugg med den rette skrue kan klare en træklast svarende til 80kg og en skærelast (dvs. nedad) på over 100kg. Sikkerhedsfaktoren i begge retninger er sat til 6.0, hvis man bruger den største skruedimension for pluggen.
To fastgørelsespunkter holder altså over 200kg.
MathiasS mener nok, at det skal være en borehammer. Så er det hurtigt gjort. Jeg læste på et andet forum:
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Et andet citat:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Et andet citat:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
Lulebo er ligeglad med, om der er to huller boret i væggen, jeg havde betydeligt flere, da jeg flyttede fra lejligheden efter at have købt et hus, og det var Lulebo. Havde endda fire huller i loftet efter projektorbeslaget...
Bed lillebror om at leje en borehammer, som Hilti, hos Cramo ude på Storheden, så går det hurtigt med at lave hullerne. Med slagboremaskine skal man gnubbe længe...
Bed lillebror om at leje en borehammer, som Hilti, hos Cramo ude på Storheden, så går det hurtigt med at lave hullerne. Med slagboremaskine skal man gnubbe længe...
Der findes slagboremaskiner og der findes slagboremaskiner. Jeg mente slagboremaskine. Jeg har selv en AEG, der fungerer fremragende til denne besværlige beton, man bygger store huse af....mattiasp sagde:
En borehammer fungerer naturligvis også.
Jeg har en slagboremaskine af mærket Default DW158. Den er helt værdiløs at bore i beton med. På anbefaling af forumet har jeg anskaffet en kinesborehammer på Bauhaus. Den fungerer faktisk lige så godt som en rigtig (Hilti) Den vil naturligvis ikke holde lige så længe, men med Bauhaus' 5-års garanti føles det som et godt køb.
har en biltema hammer og den duer vel. Fået bytte en gang på garantien, plasten revnede. Dog savner jeg den Hilti, jeg havde, da jeg byggede skuret. Der måtte man se op, ellers var man hurtigt igennem ti cm beton med et 8 mm bor men tilbage til det oprindelige spørgsmål. Man kan også bore hullerne lidt let nedad. Det gør det hele endnu stærkere.
Præcis mine erfaringer! Slagboremaskine i betonvægge der hvor vi bor er noget skidt, med en borehammer fungerer det fantastisk godt. Jeg købte en billig en på Jula for nogle år siden. Den kostede kun nogle få hundrede kroner, og et af de bedste køb jeg nogensinde har gjort. Dog skal man være lidt forsigtig med de billigere maskiner. Hvis boret "hugger fat" i væggen er det ikke sjovt at holde i maskinen. Jeg tror, at de dyrere maskiner, som Hilti, har en spærring der gør, at boret stopper, hvis selve maskinen (hvis I forstår hvad jeg mener) begynder at rotere.mattiasp sagde:Jeg har en slagboremaskine af mærket Default DW158. Den er helt værdiløs at bore i beton med. På anbefaling af forummet har jeg anskaffet en kinesisk borehammer på Bauhaus. Den fungerer faktisk lige så godt som en rigtig (Hilti). Den vil naturligvis ikke holde lige så længe, men med Bauhaus 5-års garanti føles det som et godt køb.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 indlæg
Hej igen og tak for synspunkterne.
Som et par har påpeget, så er det jo "bare" 30 kg. Det er sandsynligvis ikke så meget i den sammenhæng. (Jeg har sandsynligvis været russisk ingeniør i et tidligere liv, eftersom jeg kan lide at overdimensionere
)
Så forhåbentlig skal det ikke være noget problem. Det, der virker lidt bekymrende for mig, er, at han spurgte mig, hvordan han skal sætte den op, samtidig med at jeg selv ikke har mulighed for at tage derhen og tjekke, hvordan det overhovedet ser ud på stedet.
Som et par har påpeget, så er det jo "bare" 30 kg. Det er sandsynligvis ikke så meget i den sammenhæng. (Jeg har sandsynligvis været russisk ingeniør i et tidligere liv, eftersom jeg kan lide at overdimensionere
Så forhåbentlig skal det ikke være noget problem. Det, der virker lidt bekymrende for mig, er, at han spurgte mig, hvordan han skal sætte den op, samtidig med at jeg selv ikke har mulighed for at tage derhen og tjekke, hvordan det overhovedet ser ud på stedet.
Klik her for at svare