Jeg er i gang med at bygge et nyt hus og har fundet et problem. Jeg har en ydervæg, der hælder udad cirka 17 mm på 5,4 meter.
Det opdagede jeg først, efter at hele ydersiden af huset var blevet færdigt. Altså facadeplade, sømmelægte, panel, salning, foder. Det hele er færdigt.
Huset er således låst, og at forsøge at rette ydervæggen op føles umuligt.

Problemet bør være opstået i forbindelse med, at tagspærene blev løftet på plads, det er det eneste, jeg kan forestille mig.
Dum som jeg var, delegerede jeg ansvaret for at afstive og kontrollere lod på ydervægge til min far, så jeg kan jo ikke med 100% sikkerhed vide, at væggen var i lod, før tagspærene kom på plads.
Men jeg stoler på ham, og ingen tænkte på at kontrollere loddet, efter at tagspærene var på plads.

Nu er jeg i gang med at overveje, hvad jeg skal gøre fremadrettet. Jeg har netop fået på dampspærre på ydervæggene og næste skridt er så at sømme 45x45 liggende regler på ydervæg.
Jeg tænker, at jeg må udvide bag de liggende regler, så pladerne, der sættes mod installationslaget, så bliver i lod i det mindste.
Så vil ydervæggens inderside i det mindste være lige, hvilket jo er det vigtigste.

Et andet dilemma er jo, at karm til vinduer og altandør også hælder udad, da disse flugter med ydervæggen. Jeg ser ingen enkel løsning for det heller, da karmene er tapet/tætnet, og salning/foder er monteret.

Er der noget, jeg kan gøre eller bør gøre, før jeg fortsætter? Hvilke konsekvenser kan dette få ved en slutinspektion?

• Synes
Brolle85
  • Laddar…
Du har altså målt en hældning på 3 mm per meter.
Hvordan lykkes du med at måle med en sådan præcision på 5,4 meter?

Og hvad mener du, at denne yderst lille hældning har af betydning?

• Synes
tergo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Du har altså målt en hældning på 3 mm per meter.
Hvordan lykkes du med at måle med sådan præcision på 5,4 meter?

Og hvilken betydning har denne yderst lille hældning, mener du?
Jeg har dels sat et søm i hammarbandet, fastgjort en snor der med en vægt og målt afstanden fra snor til hammarband samt syll. Dette gav en forskel på 17 mm. Bjælkespær er åbne.
Samt har jeg med et 2500 mm vaterpas målt en forskel på ca. 9 mm.
Præcisionen kan betvivles, men hælder gør det.

Ifølge hus ama må det vel maksimalt hælde 5400/600=9 mm. Jeg har jo det dobbelte, kan vi sige.
Min bekymring er anmærkning ved sluttinspektion. Og hvis der er nogle tips til, hvad jeg kan gøre, som jeg ikke selv har tænkt på.

Det lyder som om din far går en hård tid i møde, hvis han fortsætter med at hjælpe dig. Hvis du ikke kan tåle dette, så findes der nok ikke mange ting, du vil være tilfreds med fremover i husbyggeriet:D.

Bygger I helt selv? Hvem kræver slutbesigtigelse? Besigtigelsesmanden vil næppe måle om væggene er lige.

A AG A sagde:
Det lyder som om din far går en svær tid i møde, hvis han fortsætter med at hjælpe dig. Hvis du ikke kan tåle dette, så er der nok ikke mange ting, du vil være tilfreds med fremover i husbyggeriet:D.
For at bevare en form for indre fred har jeg valgt at tro på, at noget mere overnaturligt er sket, som har gjort at væggen hælder :D Far er indtil videre bandlyst fra byggeriet.

• Haha
AG A
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Bygger I helt selv? Hvem kræver slutbesigtigelse? Besigtigelsesmanden må næppe måle, om væggene er lige.
Jeg bygger helt selv. Kommer ikke til at trække el eller va, men ellers bygger jeg selv. Jeg har måske fejl, men skal man ikke lave en besigtigelse, før jeg kan få slutbesked fra kommunen? Men måske behøver jeg ikke være bekymret for det da?

Bedste svar

Nej, besigtigelse er frivilligt i dit tilfælde. din KA tager sig af papirarbejdet, gør ham tilfreds så er kommunen tilfreds ved slutmødet.

• Synes
Intershade
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.