17,639 læst ·
17 svar
18k læst
17 svar
Hæfte fast pudsnet?
Nettets opgave er at modvirke revner, ikke at holde mørtel på væggen, det er grundningsmørtelens opgave.n_sandstrom sagde:
Nej, jeg tænker, at man laver et lag om dagen typ?
Men det er måske fornuftigt, at indsætte net længst inde, pudse op, indtil alt er på niveau med resten, og derefter mere net.
Ingen risiko for, at ny puds begynder at revne, hvis man sømmer i det?
I dag er det fugtigt udenfor. Naboens pudsede kælderplan er et skoleeksempel på, hvorfor man skal grunde godt, man ser hver eneste blok tydeligt!
Det synes at være en overdreven tro på pudsnet nu til dags...
Læg lige så meget energi i at få mørtelen til at hæfte på væggen med, en løsere mørtel hæfter meget bedre end en stivere...
At man ser blokkene, skyldes at mørtelen suger, fordi blokken er hårdere end fugen. Personligt plejer jeg at mure leca/cementblokke med en stærkere mørtel end en almindelig b0-3 mm for at undgå fuger, der suger.
Grundningsmørtelens konsistens skal være som suppe og ikke grød, som folk har fået den idé, og at folk tror, at rødgrund er noget særligt, skyldes kun farven.
En grundningsmørtel skal være så fed, at man får bobler i den, når man stopper blanderen, og det skal køre som almindelig mørtel i starten min 5 minutter for at få en homogen blanding, når man tilsætter mere vand og fortsætter med at blande i mindst 20 minutter mere.
Jeg plejer selv at blande grundningsmørtel med den mørtel, der skal bruges til pudsning, men blander mere portlandcement i, så blandingsforholdet bliver 1:1 til 1:1.5 bindemiddel/sand, grundningen skal være klistret og stærk for at bide godt og efterlade en grov ru overflade for pudsmørtelen at hæfte i.
Al form for udfyldning af ujævnheder må ikke glattes til, men skal trækkes af, så overfladen bliver grov, for at efterfølgende mørtel hæfter bedre.
Mange sjusker med rengøring af væggene (hvis man har fjernet gammel puds), men jeg bruger for det meste højtryksrenser og rotojet for at fjerne alle løse partikler, og så bliver væggen også grundigt vandet.
Et spørgsmål her: kunne man tænke sig, at man fastgør nettet med spartel? Lade det halvstørkne, bare for at få det op på væggen. Så pudse ovenpå det.R Roger Hermansson sagde:Nettets opgave er at modvirke revner, ikke holde mørtlen på væggen, det er grundningsmørtlens opgave.
Der synes at være en overdreven tro på pudsnet nu til dags.....
Læg lige så meget energi i at få mørtlen til at fæste på væggen med, en løsere mørtel hæfter meget bedre end en stivere...
At man ser blokkene, er fordi mørtlen suger, da blokken er hårdere end fugen. Personligt plejer jeg at mure leca/cementblokke med en stærkere mørtel end en almindelig b0-3 mm for at undgå fuger, der suger.
Grundningsmørtlens konsistens skal være som suppe og ikke grød, som folk har fået for sig, og at folk tror, at rødgrund er noget specielt, er kun på grund af farven.
En grundningsmørtel skal være så fed, at man får bobler i den, når man stopper blanderen, og den skal køre som almindelig mørtel i begyndelsen, minimum 5 minutter for at få en homogen blanding, inden man tilsætter mere vand og fortsætter med at blande det i hvert fald 20 minutter til.
Jeg plejer selv at blande grundningsmørtel af den mørtel, som man skal bruge til at pudse med, men blander i mere portlandcement, så blandingsforholdet bliver 1:1 til 1:1.5 bindemiddel/sand. Grundningen skal være klistret og stærk for at bide sig godt fast og efterlade en grov, ru overflade til pudsmørtlen at hæfte i.
Al form for udfyldning af ujævnheder må ikke glattes/jevnligges ud, men skal trækkes af, så overfladen bliver grov, for at mørtlen, der anvendes i næste omgang, kan bide sig fast.
Mange er sjusket med rengøring af væggene (hvis man har hugget gammel puds af), men jeg bruger for det meste højtryksspuler og rotojet for at få alle løse partikler af og væk, og så bliver væggen vandet grundigt bagefter.
Jeg tænker mig her, at jeg skal bredspartle betonspartel A46-typen/Finja Laga vägg i mit tilfælde, men vil stadig bruge net for at stive væggen op og holde sammen mindre revner.
Eller er der nogle problemer med dette?
Klik her for at svare