Hej, jeg undrer mig over, hvordan jeg kan få til et fladt tag med max 5 graders hældning til en tilbygning/udestue, der er 9 meter langt og 4,5 bredt. Taget kan ikke være så tykt som limtræsbjælke. Vi bor i snezone 3 og ønsker at have sedumtag. Denne tilbygning vil ligge mellem 2 huse og skal se så glat ud som muligt. Jeg har hørt, at man kan have selvbærende plade som tag, passer det? Eller hvis jeg skal have H-bjælke, hvilken type og dimension og materiale? cc 120mm mellem bjælkerne? Eller er der ikke behov for bjælker ved selvbærende plade, der er 5 meter og ligger hvilende på væggene? Jeg har ledt overalt for at få fat i information, men har ikke haft held, så nu prøver jeg her. Kryds fingre, Anna-Karin
:x
Hvad vejer taget, der er jo meget stort spænd på sådanne tage, det bliver nok svært uden stolper/bærende væg i midten med så lille hældning..
Hvis man tager 150 kg M/2 i zone 3, findes der ingen limtræsbjælker, der kan klare 4,5 meter..
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121
Hvis man tager 150 kg M/2 i zone 3, findes der ingen limtræsbjælker, der kan klare 4,5 meter..
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121
Jeg vil ikke have limträ da det er for tykt, så jeg søger stålprofiler som kan klare dette. Jeg tænker, kan man bygge store lagerrum med fladt tag, så må man vel kunne bygge et lille udestue med fladt tag 
Taket vejer som mest 120kg/m2...så bliver der jo sne på det, så jeg måske skal tænke om...
Taket vejer som mest 120kg/m2...så bliver der jo sne på det, så jeg måske skal tænke om...
HEA-bjælke fungerer helt sikkert, og jeg har svært ved at tro, at højden på bjælkerne bliver højere end tykkelsen på isoleringen, som du alligevel vil have. Jeg ville bede en konstruktør om råd og om at beregne. Det bør ikke koste mere end 2000 kr at få gjort. Du skal alligevel fremvise en beregning for kommunen i forbindelse med byggeanmeldelse/teknisk rådgivning. Dog bliver det jo ret meget dyrere med en stålkonstruktion sammenlignet med træ.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Findes højkorrugeret plade, der er selvbærende over ret lange spændvidder www.profilplat.se/produkter/takplat/sjalvbarande-plat/
Klik her for at svare