5,529 læst ·
28 svar
6k læst
28 svar
Gym på "klassisk" høloft? Bæreevne?
Har et høloft fra 1920'erne på ca. 8 x 20 meter, som jeg gerne vil bygge et ordentligt hjemmegym på.
Bjælkelaget i høloftet er grove gamle træbjælker, der ligger med 100 cm mellemrum. De hviler direkte på de tykke murstensvægge i stalden nedenunder.
Der er også to tykke bjælker med flere støtter under, der går tværs under de andre træbjælker.
Det har jo tidligere været brugt som høloft; hvad kan man forestille sig, at høet på loftet har vejet?
Kan man sige noget generelt om bæreevnen af bjælkelaget på et sådant loft?
Nogen, der har belastet sit gamle høloft med lignende belastning?
Bjælkelaget i høloftet er grove gamle træbjælker, der ligger med 100 cm mellemrum. De hviler direkte på de tykke murstensvægge i stalden nedenunder.
Der er også to tykke bjælker med flere støtter under, der går tværs under de andre træbjælker.
Det har jo tidligere været brugt som høloft; hvad kan man forestille sig, at høet på loftet har vejet?
Kan man sige noget generelt om bæreevnen af bjælkelaget på et sådant loft?
Nogen, der har belastet sit gamle høloft med lignende belastning?
Spændvidden på reglerne er ca. 7 meter og reglerne er mindst 20 cm høje og 20 cm tykke.
Jeg har 2 bærende bjælker under bjælkelaget.
Men skrev forkert på dimensionen den er ca 20x10 cm stående på højden og bærbjælkerne er noget grovere.
Det betyder, at hvis jeg antager, at du har en gennemsnitlig loftshøjde på 3m, så kan der være 40-50 ton hø, hvilket også lyder rimeligt, når jeg tænker på de hølader, jeg har været med til at køre hø ind på.
Du mener, at spændvidden bliver lav p.g.a. bærlinerne?.. Dog som du ser på billedet er støtterne kun 95x95 i øjeblikket.
Ok og hvad har du haft for belastning på dit höloft?
Ok jeg vil jo lægge op cc 60 ovenpå med 45x120 som yderligere gulvstrøer, er der noget man kan gøre for at forstærke konstruktionen yderligere?