Har et høloft fra 1920'erne på ca. 8 x 20 meter, som jeg gerne vil bygge et ordentligt hjemmegym på.

Bjælkelaget i høloftet er grove gamle træbjælker, der ligger med 100 cm mellemrum. De hviler direkte på de tykke murstensvægge i stalden nedenunder.

Der er også to tykke bjælker med flere støtter under, der går tværs under de andre træbjælker.

Det har jo tidligere været brugt som høloft; hvad kan man forestille sig, at høet på loftet har vejet?

Kan man sige noget generelt om bæreevnen af bjælkelaget på et sådant loft?

Nogen, der har belastet sit gamle høloft med lignende belastning?

Spændvidden på reglarne? Reglarnes dimension?

Spændvidden på reglerne er ca. 7 meter og reglerne er mindst 20 cm høje og 20 cm tykke.

Antager at det ikke er frit spænd 7m uden at du har en bærende bjælke under bjælkelaget midt i laden alt 2 bærende bjælker
Løshö vejer ca 80 kg/kbm hårdt presset ca 150 kg/kbm

Senest redigeret:
Jeg har 2 bærende bjælker under bjælkelaget.

Men skrev forkert på dimensionen den er ca 20x10 cm stående på højden og bærbjælkerne er noget grovere.

Det betyder, at hvis jeg antager, at du har en gennemsnitlig loftshøjde på 3m, så kan der være 40-50 ton hø, hvilket også lyder rimeligt, når jeg tænker på de hølader, jeg har været med til at køre hø ind på.

Ja her er et billede af konstruktionen (omend ikke det bedste).

• Bygningskonstruktion med træbjælker, synlige rør og ufuldstændig mur. Ufærdigt eller renoveringsprojekt.
Du har altså en 4''x8'' cc 1m og spændvidde mellem bærerne på ca 2,8-3m

Det bliver jo et bjælkelag, der er betydeligt stærkere end i et bolighus.

Du mener, at spændvidden bliver lav p.g.a. bærlinerne?.. Dog som du ser på billedet er støtterne kun 95x95 i øjeblikket.

95x 95 er nok tilstrækkeligt.
I min stald, som har samme konstruktion, står stolperne 3m fra hinanden.

Ok og hvad har du haft for belastning på dit höloft?

Rännet er 8x15 m og den tidligere ejer siger, at han har haft 25 ton der.

Ok jeg vil jo lægge op cc 60 ovenpå med 45x120 som yderligere gulvstrøer, er der noget man kan gøre for at forstærke konstruktionen yderligere?

Men jeg presser jo 30 ton i bænkpres.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.