I søndags blev det -5 efter at have været plus siden støbningen, og en af gulvvarmeslangerne i pladen, som blev støbt den 15. december, nåede at fryse, før jeg nåede at tømme de 3 slanger. Jeg lykkedes med at tø slangen op ved at skylle pladen med varmt vand. Kunne derefter med kompressor trykke is-skår blandet med vand ud.
Ansvaret for at tømme slangerne for vand inden frost lå på totalentreprenørens VVS-firma.
Nu hævder entreprenørens VVS-firma & entreprenøren, at slangerne ikke kunne fryse, fordi der er flamingo under pladen, samt at betonen stadig er varm pga. igangværende hærdning.

Dette er selvfølgelig totalt virkelighedsfjernt. At pladen skulle være varm 4 uger efter støbningen og kunne modstå -5 grader er jo det rene fantasi. Men de hævder dette!!
Har de opdaget en ny energikilde eller? ;-)

Jeg ville have brug for lidt indlæg med argumenter fra forummet, som jeg kan præsentere for dem, hvis det nu hjælper.

På forhånd tak.

Hvad står der i kontrakten?
At støbe i dec uden på nogen måde at have eftervarme må vel være en risiko i hele Sverige.....

Du tog ikke billeder?

Det burde vel gå an at matematisk regne ud at de tager fejl?

Nej. Havde i så fald haft brug for at filme, når isknuseren sprøjtede ud.

Enk Projektet sagde:
Vad står det i kontraktet?
At støbe i december uden på nogen måde at have eftervarme må vel være en risiko i hele Sverige.....
Er totalentreprise så de har fuldt ansvar. Gør de fejl, så må de fikse det. Men de mener jo, at de ikke har gjort fejl, for det kan jo ikke fryse trods -5 grader.......

Du kunne måske få hjælp til at regne på det fra betonstationen?

Umiddelbart ville jeg sige, at den første uge ikke er noget som helst problem, anden uge grænsetilfælde, tredje og fjerde uge meget risikabelt.

ohlgren sagde:
Er totalentreprise så de har fuldt ansvar. Gør de fejl så må de fikse det. Men de mener jo, at de ikke har gjort noget forkert, for det kan jo ikke fryse trods -5 grader.......
Ikke fryse ved -5? er det vand eller sprit de har trykprøvet med?

Enk Projektet sagde:
Ikke fryse ved -5? er det vand eller sprit de har trykprøvet med?
Vand.

ohlgren sagde:
Vand.
Uden tilskudsvarme fryser vand ved -5.....

Flamingo under pladen forværrer jo bare situationen, jordvarmen kan jo ikke komme op.

(Idioter til entreprenør, minusgrader forekommer i hele Sverige )

Protte

ohlgren sagde:
Er totalentreprise så de har fuldt ansvar. Gør de fejl, så må de fixe. Men de mener jo, at de ikke har gjort fejl, for det kan jo ikke fryse trods -5 grader.......
Hvad synes de om, at du er gået ind i deres entreprise og har rodet. Kan jo skyde skylden på dig nu, hvis noget er galt.

Enk Projektet sagde:
Utan tillskottsvärme så fryser vand ved -5.....
Ja, men de hævder, at pladen på grund af den igangværende hærdning holder sig varm, trods 3-4 uger siden støbning, så at rørene derfor ikke kunne fryse i søndags trods -5.

Og hvem lagde iskrosset der? Jätten Gluff-Gluff? Bert Karlsson? Jeg ved ikke, hvad de vil sige, når du fortæller, at du har fjernet is fra rørene.

Men hvad er det, du vil opnå? En ny trykprøvning?

ohlgren sagde:
Ja, men de hævder, at pladen på grund af igangværende hærdning holder sig varm, trods 3-4 uger siden støbning, så rørene derfor ikke kunne fryse i søndags trods -5.
Så så....enten virkede det ikke, eller så er det ikke frøsset....
Hvad siger de, at det skyldes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.