3,016 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Gulvvarme - støbe ind i pladen eller lægge ovenpå?
Kan kloge byggere hjælpe tvivlsomme angående gulvvarme:
At vælge vandbåren gulvvarme bliver for os det oplagte valg til nybyggeriet (BYA 152m2). Dette på grund af enkelhed og æstetik. Derimod føles valget af metode mere usikkert: indstøbt slange eller slange lagt i EPS oven på pladen. Gulvet i størstedelen af huset skal være træ/træbaseret ca. 15 mm tykt.
Jeg tror, jeg har forstået, at det sidstnævnte alternativ er dyrere og mere tidskrævende, men føles mere korrekt ud fra komfort- og reguleringsaspektet; en indstøbt slange skulle blive meget træg i sin regulering, samtidig som jeg tror, at slangernes rør ikke har lige så lang levetid som leverandørerne forsikrer. Hvad der føles lidt besværligt med EPS oven på pladen er, at man lukker eventuel fugt inde på grund af forskellige inde/udetemperaturer i pladen...
1. Prisforskel - nogen der ved?
2. Platonmåtte under "ovenpåliggende" slange? Pris/m2?
3. Fugtproblematik i pladen?
4. Levetid på indstøbt slange
5. Andre aspekter?
/Slange-forvirret
At vælge vandbåren gulvvarme bliver for os det oplagte valg til nybyggeriet (BYA 152m2). Dette på grund af enkelhed og æstetik. Derimod føles valget af metode mere usikkert: indstøbt slange eller slange lagt i EPS oven på pladen. Gulvet i størstedelen af huset skal være træ/træbaseret ca. 15 mm tykt.
Jeg tror, jeg har forstået, at det sidstnævnte alternativ er dyrere og mere tidskrævende, men føles mere korrekt ud fra komfort- og reguleringsaspektet; en indstøbt slange skulle blive meget træg i sin regulering, samtidig som jeg tror, at slangernes rør ikke har lige så lang levetid som leverandørerne forsikrer. Hvad der føles lidt besværligt med EPS oven på pladen er, at man lukker eventuel fugt inde på grund af forskellige inde/udetemperaturer i pladen...
1. Prisforskel - nogen der ved?
2. Platonmåtte under "ovenpåliggende" slange? Pris/m2?
3. Fugtproblematik i pladen?
4. Levetid på indstøbt slange
5. Andre aspekter?
/Slange-forvirret
Jeg har tænkt lidt over det der med trægheden, når man har varmen indstøbt i pladen. Det er rigtigt, at det tager betydeligt længere tid at justere varmen i huset. Men den dag, strømmen forsvinder, er den opvarmede plade et stort varmemagasin, der sandsynligvis kan holde dit hus tilstrækkeligt varmt i mindst en uge uden at tage skade.
Nå, ingen som oplever nogle større problemer med reguleringstræghed ved indstøbte slanger? Troede det ville resultere i, at man generelt havde unødigt høj indetemperatur.
Hvad angår prisforskel, har jeg selv kun nået at tjekke Thermotech, hvor listepriserne for slanger til indstøbning er ca. 120-170 kr/m2 og flydende EPS med Al-reflektorer koster hele 350 kr/m2...
Håber at et avanceret forbundet reguleringssystem i kombination med tidsstyring kan give en mindre følelse af træghed, når jeg støber slanger ind... :-/
Noget andet mærke, der holder et nogenlunde rimeligt prisniveau?
Hvad angår prisforskel, har jeg selv kun nået at tjekke Thermotech, hvor listepriserne for slanger til indstøbning er ca. 120-170 kr/m2 og flydende EPS med Al-reflektorer koster hele 350 kr/m2...
Håber at et avanceret forbundet reguleringssystem i kombination med tidsstyring kan give en mindre følelse af træghed, når jeg støber slanger ind... :-/
Noget andet mærke, der holder et nogenlunde rimeligt prisniveau?
Klik her for at svare