Har en overvejelse, som sikkert er et resultat af, at jeg er kørt fast i en mental vinkelvolt.

Når man skal lægge gulvspån, står der i monteringsvejledningerne, at man skal lade mindst 10 mm til vægge og andre faste genstande. Dette for at der skal være mulighed for, at materialet kan bevæge sig. Men, forsvinder ikke muligheden for gulvspånet at bevæge sig, når man hælder et par centimeter flydespartel på?

Og hvordan gør man praktisk? Med en 10 mm bred fuge mellem væg og gulv bliver det jo et eventyr at flydespartle. Eller regner man disse 10 mm fra regelsættet, så at gipsens 13 mm dækker mellemrummet?

Nu har jeg ikke gjort det med gulvspartel, men da en god ven støbte 5 cm til gulvvarme ovenpå spånpladerne, lagde vi en liste mod væggen rundt om, så der blev en luftspalte også rundt om betonkagen.

Ja, men kan gulvpladen virkelig bevæge sig efter at man har lagt flydespartel? Jeg kan forstå hvis man lægger et parketgulv eller plastikmåtte. Men et par centimeter flydespartel burde gøre pladerne og afretningsmassen til en, stiv enhed.

• Synes
Karlis Rode og 1 anden
  • Laddar…
man kan vel stoppe en blød fugemasse ned, inden man hælder flydespartel på.
frigolit eller lignende, tror at gulvspånpladen i sig ikke bevæger sig så meget, men det ligger måske på en træbjælkelag, eller så er der trævægge rundt om, og alt dette bevæger sig, efterhånden som årstiderne skifter.

Staffans2000
Visst kan det røre sig.
Måtænk at jernbaneskinne(r) sammenføjes i 360 m. længder. For hver meter findes der tre fastgørelsespunkter. Alligevel, efter montering opvarmes skinne(r)ne til en årsmiddeltemp. hvorefter fastgørelserne løsnes, og efter ekspansion genmonteres de.

En elastisk "Massa" (har ingenting med F1 at gøre) mod periferien med samme højde som dit gulvspån er ikke forkert. Men en cm.!!!
Træk mig baglæns ind i fuglereden!!!!!! Et par mm. er nok. Så hvorfor ikke fylde sprøjten med latexfugemasse?

Staffan

Et par millimeter og latexfuge kan jeg købe. Det jeg reagerede på var de 10 mm som står i monteringsvejledningerne. Så forstår jeg meget vel, at spånpladerne kan svulme og krympe afhængigt af temperatur og fugtighed. Men, jeg har stadig svært ved at tro, at gulvspånpladen kan bevæge sig i horisontalplanet efter, at man har lagt flydespartel på. En af flydespartlets opgaver er jo at gøre underlaget bevægelsesstift, så klinker kan lægges. Forestiller mig, at beton, i modsætning til stål, ikke udvider sig efter, at det er hærdet.

Det bevæger sig nok også det. Selv støbte betonbroer plejer at have glidesamlinger i mindst den ene ende. Om det så kun skyldes stålforstærkningen, skal jeg vel i øvrigt lade være usagt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.