Jeg er ved at indrette loftet i et meget gammelt hus. Konstruktionen er helt diffusionsåben i dag, både nedad og opad (loftet er i dag helt uisoleret). Huset har vægge af lersten og trægulve samt krybekælder. Fugtforholdene i krybekælderen er ikke helt ideelle (skal ses over på et tidspunkt), så i stueetagen har jeg kun trægulv uden lak eller noget, hvilket fungerer godt i forhold til fugt.
Nu hvor jeg skal indrette loftet, tænker jeg at bruge en "almindelig" metode med mineraluld og dampspærre. Gulvet på loftet består i dag af et svagt trægulv, der skal forstærkes. Jeg har tilfældigvis adgang til en betydelig mængde 15 mm form-plywood og overvejer nu at lægge form-plywood som forstærkning over hele loftgulvet og derefter lægge et enklere tyndt trægulv ovenpå, hvilket burde fungere godt i holdbarhedssammenhæng.
MEN spørgsmålet er, hvad der sker fugtmæssigt? Form-plywooden er jo tæt, så overetagens gulv (læs stueetagens loft) får et tæt lag. Begge rum er jo tænkt at være opvarmede, og der findes ikke direkte isolering i mellemgulvet, kun lidt sand og kalk.
Hvad tror I?
Nu hvor jeg skal indrette loftet, tænker jeg at bruge en "almindelig" metode med mineraluld og dampspærre. Gulvet på loftet består i dag af et svagt trægulv, der skal forstærkes. Jeg har tilfældigvis adgang til en betydelig mængde 15 mm form-plywood og overvejer nu at lægge form-plywood som forstærkning over hele loftgulvet og derefter lægge et enklere tyndt trægulv ovenpå, hvilket burde fungere godt i holdbarhedssammenhæng.
MEN spørgsmålet er, hvad der sker fugtmæssigt? Form-plywooden er jo tæt, så overetagens gulv (læs stueetagens loft) får et tæt lag. Begge rum er jo tænkt at være opvarmede, og der findes ikke direkte isolering i mellemgulvet, kun lidt sand og kalk.
Hvad tror I?
Hvis du skal have en trappe op til anden sal, så tager den fugtige luft den vej. DVS. pga.
trappeskakten får du en god ventilation mellem etagerne, så længe dit hus ikke er stoooort.
Alternativt kan det være et godt sted for "endelig opbevaring" af svigermor, hvis du ikke har et kælderhvælving egnet til inmuring. i så fald behøves sandsynligvis et "luftigere" etageadskillelse da forbindelsen mellem etagerne kun er af midlertidig karakter.
Venlige hilsener: Edgar Allen Poe
trappeskakten får du en god ventilation mellem etagerne, så længe dit hus ikke er stoooort.
Alternativt kan det være et godt sted for "endelig opbevaring" af svigermor, hvis du ikke har et kælderhvælving egnet til inmuring. i så fald behøves sandsynligvis et "luftigere" etageadskillelse da forbindelsen mellem etagerne kun er af midlertidig karakter.
Venlige hilsener: Edgar Allen Poe
Hm, jeg forstår nok ikke helt hvad du mener med slutdeponeringen....?
Jeg har en trappe, men det er en meget lille "skakt" da trappen er af hønsetrappetype
. Huset er meget gammelt og består af små rum, dvs der er ikke præcis fri luftcirkulation i stueetagen. Jeg er bekymret for at fugtig luft stiger op i etageadskillelsen og så bliver liggende lige under forskalningsfinerpladen før loftsgulvet...?
Jeg har en trappe, men det er en meget lille "skakt" da trappen er af hønsetrappetype
Varm luft stiger den letteste vej, dvs op ad trappen til anden sal. Da mellembjælkelaget ikke har en kold side, dannes der ingen kondens.
Jeg havde med god samvittighed anvendt pladerne.
Havde det derimod været en ydervæg, havde det været en ublu metode.
Venlige hilsener: Staffan
Jeg havde med god samvittighed anvendt pladerne.
Havde det derimod været en ydervæg, havde det været en ublu metode.
Jo. Hvis du har tænkt dig at placere svigermor eller lignende på loftet, ville trappen kun være åben midlertidigt.Ilam sagde:
Ved en sådan løsning, uden forbindelse mellem etagerne, er en luftigere konstruktion at foretrække.
Klik her for at svare