10,854 læst ·
8 svar
11k læst
8 svar
Gulvlist som går fra parket over til klinker, hvis klinker er lidt lavere
Flisemurer har lige skiftet fra parket til klinker i gangen, og klinker er lidt lavere end parket. Projektlederen "advarede" om dette, så det kom ikke som en overraskelse.
Mit spørgsmål er, hvordan man på en pæn måde håndterer overgangen mellem parket og klinker, når det kommer til gulvlisten. Hvis den sættes på parketniveau, bliver der jo en lille åbning ned til klinkeren. Måske ikke mærkbart når alt er monteret? Jeg forestiller mig, at man uden problemer kan se denne åbning, selv når man står oprejst.
Er der nogen håndværker, der arbejder med lignende opgaver, og som kan fortælle, hvordan det normalt gøres?
Mit spørgsmål er, hvordan man på en pæn måde håndterer overgangen mellem parket og klinker, når det kommer til gulvlisten. Hvis den sættes på parketniveau, bliver der jo en lille åbning ned til klinkeren. Måske ikke mærkbart når alt er monteret? Jeg forestiller mig, at man uden problemer kan se denne åbning, selv når man står oprejst.
Er der nogen håndværker, der arbejder med lignende opgaver, og som kan fortælle, hvordan det normalt gøres?
Du kan f.eks. sætte en kvartstav nederst mod klinkerne for at dække åbningen.
Det er en gammel veletableret metode til at mindske åbninger mellem gulvlisten og gulvet. F.eks. hvis gulvet er ujævnt, så er en tynd kvartstav meget lettere at presse ned mod gulvets fordybninger, eller ved renovering hvor man har skiftet gulvmateriale som f.eks. lagt et plast- eller linoleumsgulv over det eksisterende gulv uden at fjerne gulvlisterne.
Det er en gammel veletableret metode til at mindske åbninger mellem gulvlisten og gulvet. F.eks. hvis gulvet er ujævnt, så er en tynd kvartstav meget lettere at presse ned mod gulvets fordybninger, eller ved renovering hvor man har skiftet gulvmateriale som f.eks. lagt et plast- eller linoleumsgulv over det eksisterende gulv uden at fjerne gulvlisterne.
En sådan list ville jo ikke i dette tilfælde afhjælpe problemet. Listen jeg har nu og ønsker at fortsætte med er en helt vertikal list med den største flade mod væggen, altså ikke en "flad" list som denne Combistar ser ud til at være med den største flade mod gulvet.f91jsw sagde:
Selv om listen ovenfor anvendes, skal man jo i så fald bruge to stykker, hvor samlingen sker der, hvor overgangen mellem parket og klinker er, for at kunne justere begge individuelt, ellers stopper det jo, når listen når parket, hvilket bliver ovenstående klinker. Anvendes to stykker, kan højdeforskellen ses ovenfra, hvilket nok bliver endnu mere synligt end fra siden.
Er det soklen du mener? I så fald plejer man simpelthen at kappe soklen præcis ved overgangen, så soklen følger niveauet på hver side. Derefter skærer man den lille hjørnebit skråt på den "øvre" sokkel til den nedre sokkels niveau.
Ja, det er soklen, jeg taler om. I vores tilfælde ville det ikke se pænt ud, da den er lidt afrundet og har en mørkere overflade udenpå end "indeni". I så fald skulle vi skifte soklerne i hele lejligheden og da vælge en, der ikke bliver grim af at skære.f91jsw sagde:
Tak for idéen dog, meget god.
Så har du kun tilbage at save soklen i underdelen i den højeste del...Nomies sagde:
Ellers kan du købe bejdse til det, som den forrige taler foreslog.
Sidste udvej er at skifte alle sokler...
Det er faktisk præcis, hvad håndværkeren gjorde. Det er bare mig, der er stresset, begyndte at søge alternativer til den bedste løsning, før jeg overhovedet var kommet hjem og set, hvordan han løste problemet. Det blev skideflot.BlueX sagde:
Klik her for at svare