Har et gammelt garage hvor pladen er uisoleret. Har bygget et værksted længst inde i garagen som jeg vil have opvarmet året rundt. Havde tænkt mig at lægge en platonmåtte, en solid omgang flamingo og derefter 22mm gulvspån på det for at undgå den kolde betonplade.

Er det en OK konstruktion at lægge gulvspånen flydende eller skal man lægte op?

Vi har gjort lignende i et rum, dog ingen cellplast men tynd depron. Spånpladerne blev lagt flydende uden reglar. Burde vel fungere uden reglar for dig også, gulvspånene fuges jo sammen samt limes til en stabil enhed.

Nogen der ved om/hvor man kan købe platon-måtte i løbende meter? At købe en hel rulle føles ikke så godt, når det er en brøkdel man har brug for.

...og hvor meget celleplast bør man lægge for at isolere unødigt?

Senest redigeret:
Inden du beslutter dig for platon, anbefaler jeg, at du tager et kig på Nivell eller lignende system, jeg tror det hedder Ghia.

Jeg bryder mig ikke om konstruktionen med platon, cellplast, spånplade, da den type gulv risikerer at blive "blød". Jeg tror, at et gulv med lægter er mere stabilt.
Men det er tilstrækkelig godt til den laveste pris (penge og arbejdsindsats), der gælder.

Vi har platon/cellplast men uden gulvspån i 2 rum inde, så lige præcis "din" konstruktion har jeg ikke brugt selv.
Men platonmåtten har mange berøringspunkter mod gulvet, cellplasten er i princippet helt plan, så med en hel plade bestående af limet gulvspån ovenpå, burde det vel blive mere stabilt end at lægge gulvspånen på reglar? Det er 2 plane overflader mod hinanden, der ligger på platon + at du vel skal have et gulv også, det tror jeg bliver mindst lige så godt som reglar, reglarne vil desuden forringe isoleringen.

Ja, jeg lægger en form for gulv på spånet derefter, men har ikke bestemt hvad endnu.

Jan-Å sagde:
Vi har platon/cellplast men uden gulvspån i 2 rum inde så netop "din" konstruktion har jeg ikke brugt selv.
Men platonmattan har veldig mange kontaktpunkter mod gulvet, cellplasten er i princippet helt plan så med en hel skive bestående af limet gulvspån oven på burde det vel blive mere stabilt end at lægge gulvspån på reglar? Det er 2 plane overflader mod hinanden som ligger på platon + at du vel skal have et gulv også, det tror jeg bliver mindst lige så godt som reglar, reglarne vil desuden forringe isoleringen.
Men det forudsætter at gulvet under platonmattan er plant. Desuden har jeg købt 75mm cellplast som ikke har samme dimension.

Med platon kræves:
Jævnt underlag at lægge platonmattan på.
Plant udlagt platon
Cellplastskiver som har samme tykkelse i alle kanter. Let at måle - mål tykkelsen på 2 steder på hver af de fire kanter på en eller to skiver i pakken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.