Hej, Jeg er ved at bygge forstutrappen om til gæstehuset og har nu støbt en lille kant rundt om det hele, som væggene kommer til at hvile på. Platonplade yderst, så fugtvandring fra jorden udenfor bør være rolig. Skal nu bygge gulvet og har læst, at man bør have et indre eller ydre ventileret rum under, men jeg tænker, da der er så lidt rum (mellem 2-7cm typisk) Kunne man fylde ud med LECA kugler og undgå ventiler og andet?
Behøver man stadig lægge plast?
Gulvet er tænkt at blive bygget med træbjælke og stenuld, OSB plade og derefter plastmåtte på toppen

Tak

H Hunneberg sagde:
Hej, Bygger om farstukvisten til gæstehuset og har nu støbt en lille kant rundt om hele, som væggene kommer til at hvile på. Platonmatte yderst, så fugtvandring fra jorden udenfor bør være rolig. Skal nu bygge gulvet og har læst, at man bør have indre eller ydre ventileret rum under, men jeg tænker, at når det nu er så lille et rum (mellem 2-7cm typ) Skulle man kunne fylde ud med LECA kugler og undgå ventiler og andet?
Behøver man alligevel lægge plast?
Gulvet er tænkt at blive bygget med træregel og stenuld, OSB plade og så plastmåtte på toppen

Tak
OM man ser på hvordan fx hybridfundamenter bygges, så fylder man rummet med celleplast og så en bygplast ovenpå dette, og så gulv.
https://www.attefallshus.se/hybridgrund/

Problemet er vel, at betonen kan trække op jordfugt, som så spreder sig til rummet, som man så behøver at ventilere, eller "trykke ud" ved at det er varmt (isoleret nedenunder og udenpå).

Hvis man fylder det med isolering, som ikke optager nævneværdig vand (fx xps) og så en bygplast ovenpå, så bør man jo både bevare nogenlunde isolering over tid, og ikke trække fugt op i den indre konstruktion.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
OM man kigger på hvordan f.eks. hybridgrunde bygges, så fylder man rummet med celleplast og så en byggplast ovenpå dette, og så gulv.
[link]

Problemet er vel, at betonen kan trække op jordfugt, som så spreder sig til rummet som man så behøver at ventilere, eller "presse ud" ved at den er varm (isoleret nedenunder og udenpå).

Hvis man fylder det med isolering som ikke optager nævneværdigt med vand (f.eks. xps) og så en byggplast ovenpå, så bør man jo både bevare nogenlunde isolering over tid og ikke trække fugt op i den indvendige konstruktion.
Det er ingen betonplade, men rummet indenfor støbningen er kun en jorddug ovenpå befintligt veldræneret jord. Bør dermed ikke være noget som trækker fugt ind, men måske kan der stadig opstå kondens når det midlertidigt er blevet opvarmet for så derefter at køle af igen?

H Hunneberg sagde:
Det er ingen betonplade, men rummet inden for støbningen er kun et jorddug ovenpå en eksisterende velafvandet jord. Der burde dermed ikke være noget, der trækker fugt ind, men måske kan der alligevel blive kondens, når det midlertidigt opvarmes for derefter at køle ned igen?
Nej ikke en plade det er jeg med på, men det er via kanterne som betonen kan trække vand op over årtierne. Men det er derfor man har byggplast ovenpå, i stedet for direkte på jorden som almindelige krybekældre, hvis man har hybridgrund, som jeg har forstået det.

Jeg ville have foreslået isodrän underst og ser nu, at det er præcis sådan hybridgrunden er opbygget (kapillærbrydende celleplast tolker jeg som netop det).

Hvor høj er klakken, du har støbt? Det, man kan bekymre sig lidt for, er kondensdannelse mod den del af væggen, som er uisoleret.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Jeg ville have foreslået isodrän underst og ser nu, at det er præcis sådan hybridgrunden er opbygget (kapillærbrydende celleplast tolker jeg som netop det).

Hvor høj er klakken, du har støbt? Det man kan bekymre sig lidt om, er kondensdannelse mod den del af væggen, der er uisoleret.
Klakken er kun ca. 10 cm, og så er der lecablokke ovenpå, og gulvet kommer til at fæstne i den del, der er leca. Jorden under har varierende højde mellem ca. 2-7 cm, og det er ikke noget jeg helst vil rode mere i, da det blandt andet er skifer og risiko for, at det styrter ned i stenrevnerne, som åbner sig senere. Derfor tanken med leca-kugler, som kan spredes jævnt over ujævn jord. Det virker som om, I er enige om en plastik før reglarne og isoleringen i hvert fald, og det burde så ikke være nogen fare, da de havner mellem byggepladsen nedenunder og plastikmåtten ovenpå?

Ja, så er jeg enig med leca og derefter Isodrän så højt som muligt. Du fylder med Leca rundt om isodrænen også der, hvor det er svært at skære jævnt. I denne konstruktion lægger du aldersbestandig plast på det udjævnede lag af Leca.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Ja, då instämmer jag med leca och sedan Isodrän så högt som möjligt. Du fyller med Leca runt om isodränen också där det är svårt att skära jämnt. I denna konstruktionen lägger du åldersbeständig plast på det utjämnade lagret av Leca.
Overvejer og googler lidt mere angående gulvet. Problemet er, at jeg ikke kan få nogle isodränskiver ind, da det er meget lavt nogle steder (ca2-3cm), og jeg vil ikke røre i fjeldkross/jorden, så det skaber sprækker, som det løber ned i og underminerer. Almindelig leca er ifølge søgninger både fugtholdende og sugende, hvilket ville indebære, at jeg optager fugten, som evt. er på jorden og løfter den op tættere på konstruktionen. Jeg kan lægge en bygningsplast ovenpå lecakuglerne, inden gulvreglerne, men spekulerer på, om det er nogen fordel kontra kun at have luft? Og hvor tæt skal plasten være, for at det ikke skal blive risikabelt?

@klaskarlsson & @mexitegel har I nogle tanker om, hvorvidt det er muligt at løse uden at få plads til isodrän eller kapillærbrydende lag? At lægge leca under plast bør som jeg skrev før bare løfte fugten, da leca suger fugt. Lægge plasten i bunden og ud mod vægge og derefter leca i der og op mod undersiden af reglar og isolering? Giver det mening, eller er det bedre at have et lille rum med luft? Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan forskellige temperaturer i rummet og inde eller ude kan påvirke... tak på forhånd!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.