Halløj, for nuværende er mit lille snedkeri placeret i en gammel skur, som der sandsynligvis var dyr i for xxx år siden. Halvdelen af gulvet er sten, så lidt beton og en tilsømet (træplanker) lort og foder rende. Alt i alt taler vi om 25 kvm.
Havde tænkt mig at sætte nogle 45x95 regler, 34x195 planker over det, derefter osb og til sidst parket eller laminatgulv øverst.
34x195 planker er kun for stabilitet, da jeg har 2-3 maskiner over 200 kg.
Isoleringen bliver lagt på board, der sømmes på undersiden af reglerne, er dette en dum idé, eller vil det fungere?
Havde tænkt mig at sætte nogle 45x95 regler, 34x195 planker over det, derefter osb og til sidst parket eller laminatgulv øverst.
34x195 planker er kun for stabilitet, da jeg har 2-3 maskiner over 200 kg.
Isoleringen bliver lagt på board, der sømmes på undersiden af reglerne, er dette en dum idé, eller vil det fungere?
Det vigtigste er vel, at du ikke har træ mod beton uden fx underlagspap imellem. Jeg tror, at du også kommer til at skulle ventilere gulvet, så fugt som stiger opad gennem betonen har et sted at tage hen.
Planen var at sætte en lægte langs væggene med bjælkesko, så lægterne kom 5 cm fra jorden, da der er mange ujævnheder. Jeg havde også tænkt at lægge nogle stenplader, vi har liggende, for at understøtte på visse steder, hvor jeg ved, der vil være mere vægt.ricebridge sagde:
Spørgsmålet går nok mere i retning af, om det nederste bræt kan bevæge sig meget og dermed ødelægge det øverste gulv gennem op- og nedgange i gulvet?/ om det vil begynde at hælde efter et stykke tid?
Jeg har bygget et snedkerværksted i en gammel lade, 25kvm. Der var godt nok ingen beton, kun jord/muldet jord, når alt blev ryddet væk. Lagde en geotekstil, jævnede med ca. 10 cm singel, betonfliser (30*30, ca. 5 styk på 5 meter for hver bæreline), bærelinjer, 45*195 på cc 100 (tror jeg), derefter træbjælkelag, 45*195 med blindbund og isolering. Gulvet blev 2 tommers planker, fortryder dog, at jeg ikke noterede dem. Stabilt og godt, min høvlemaskine, 400 kg, står der.
Ok, så forstår jeg.Holmettfemtio sagde:
Planen var at sætte en lægte langs væggene med balksko, så lægterne kom 5 cm fra bunden, da der er mange ujævnheder. Jeg tænkte også at lægge nogle stenplader vi har liggende, for at forstærke visse steder, hvor jeg ved, der vil være mere vægt.
Spørgsmålet er nok mere, om planket under kan bevæge sig meget og så ødelægge det øverste gulv gennem bevægelser op og ned? Eller om det vil synke med tiden?
45x195 skal holde for mindst tre meters fri længde ved normal belastning og cc 30. Ved cc 60 ca 3 m.
200 kg lyder meget, men hvis man sætter mig og en anden med samme mængde alderdomsfedt ved siden af hinanden ved spisebordet, er man oppe i den belastning. Godt nok fordelt over ca. 2 kvm, men med punktbelastninger fra stolebenene, som bliver betydeligt voldsommere. Jeg har aldrig hørt om, at nogen normalbygget dansk lokal er kollapset under et igangværende årsmøde med det Danske Bryderforbund, og det klaver med solid støbejernsramme, som står i den normalkonstruerede stue hos os, viser ingen tegn på at være på vej ned i kælderen efter over otte år på samme sted.
Så afhænger alt selvfølgelig af balkskoene, og hvordan du har fastgjort dem. Der har du det virkelig svage punkt, og jeg ville nok sove bedre om natten, hvis jeg var dig, hvis jeg i stedet stillede gulvbjælkerne på nogle solide bærende bjælker, der var forankret til jordskælvssikkerhed i væggene, i stedet for at stole udelukkende på balkskoene.
(EDIT: Ser nu, at jeg læste forkert i dit indlæg, det var jo sådan, du havde tænkt at gøre. Lyder godt!)
ps! Hvis du sætter gulvbrædderne kant til kant, tror jeg ikke, at OSB'en gør nogen forskel. Det vigtigste, når du lægger laminatgulv, er, at du lægger det vinkelret mod gulvbrædderne. Så kan det holde til gulvbræddernes naturlige svigt.
Selv om de ikke er kølsponsrede?ricebridge sagde:
Med vinkelret mener du parallelt ikke?
Der er stor risiko for, at fugten fra jorden vil give fugtskader i et sådant gulv. Det er det tætte overgulv (OSB og laminat), der forhindrer fugtudligningen. Hvis du i stedet kun har grove fer og not-planker til gulv, (f.eks. https://virkesgrossisten.se/shop/product/45x145-industrigolv?tm=), og ikke mere end ca. 95 mm isolering, så bør det klare sig. Jeg ville ikke fastgøre gulvet til væggene, men lade det hvile på sten/beton/klinker med skilleisolering mellem støtte og gulvbjælke. Hvis du er bekymret for, at gulvet kan bevæge sig pga. tunge maskiner, kan det skrues fast i betongulvet, f.eks. via vinkeljern.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
I mit værksted rev jeg alt ud, isolerede og støbte ny beton.
Læg IKKE parket/laminat, det vil blive risikabelt glat med lidt spån på.
Protte
Læg IKKE parket/laminat, det vil blive risikabelt glat med lidt spån på.
Protte
Det gulv var meget interessant, men det ser ud til, at jeg ikke kan finde noget nærmere, hvor jeg bor. Deres fragt bliver vanvittig, hvis jeg skal have det ned til det sydlige Småland. Jeg må snuse lidt mere rundt.Oldboy sagde:
Der er stor risiko for, at fugten fra jorden vil forårsage fugtskader i et sådan gulv. Det er det tætte overgulv (OSB og laminat), der forhindrer fugtudligningen. Hvis du i stedet blot har grove fer- og notbrædder til gulv, (f.eks. [link]), og ikke mere end ca. 95 mm isolering, så bør det kunne klare sig. Jeg ville ikke fastgøre gulvet til væggene, men lade det hvile på sten/beton/fliser med syllisolation mellem støtte og gulvbjælke. Er du bekymret for, at gulvet kan bevæge sig på grund af tunge maskiner, kan det fastskrues i betongulvet, f.eks. via vinkeljern.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Senest redigeret:
Klik her for at svare