7,153 læst ·
10 svar
7k læst
10 svar
Gulv som har sunket eller strøer der stikker op!?
Hej!
Jeg har en lille overvejelse/spørgsmål angående vores gulv i huset (typisk 70'ernes hus, bygget i 75, ét plan med kælder).
Det er nemlig sådan, at man kan se, at gulvet "er sunket" mellem gulvstrøerne i nøjagtigt den ene del af huset (man kan altså se "topperne" på strøerne i gulvet/måtten med det blotte øje nogle steder)... og nu undrer jeg mig over, hvorfor det er blevet sådan?
Er det fordi huset "er sunket" med årene?.. eller har huset drejet sig på en eller anden måde? dårlig byggekvalitet? eller skyldes det helt andre årsager? (en skade, som jeg ikke kender til?)
Man kan for eksempel høre knirkende/knagende lyde i et helt andet rum, når man går bestemte steder (og jeg antager, at det er "fortsættelsen" af strøen i gulvet, der giver en bevægelse fra sig... hvilket får enten strøen til at knirke lidt... eller pladerne ovenpå strøen)...
Tanken er, at vi skal rive en del af gulvet op, når vejret tillader det... og støtte op med strøer (en slags "kortlingsagtigt" for at rette det hele op og få bedre belastning...) og derefter tilføje lidt isolering (meget lydhørt til kælderen!) og nye plader + gulv... lyder det som en god idé? Eller bør vi gøre det på en anden måde?
Med venlig hilsen Sandra
Jeg har en lille overvejelse/spørgsmål angående vores gulv i huset (typisk 70'ernes hus, bygget i 75, ét plan med kælder).
Det er nemlig sådan, at man kan se, at gulvet "er sunket" mellem gulvstrøerne i nøjagtigt den ene del af huset (man kan altså se "topperne" på strøerne i gulvet/måtten med det blotte øje nogle steder)... og nu undrer jeg mig over, hvorfor det er blevet sådan?
Er det fordi huset "er sunket" med årene?.. eller har huset drejet sig på en eller anden måde? dårlig byggekvalitet? eller skyldes det helt andre årsager? (en skade, som jeg ikke kender til?)
Man kan for eksempel høre knirkende/knagende lyde i et helt andet rum, når man går bestemte steder (og jeg antager, at det er "fortsættelsen" af strøen i gulvet, der giver en bevægelse fra sig... hvilket får enten strøen til at knirke lidt... eller pladerne ovenpå strøen)...
Tanken er, at vi skal rive en del af gulvet op, når vejret tillader det... og støtte op med strøer (en slags "kortlingsagtigt" for at rette det hele op og få bedre belastning...) og derefter tilføje lidt isolering (meget lydhørt til kælderen!) og nye plader + gulv... lyder det som en god idé? Eller bør vi gøre det på en anden måde?
Med venlig hilsen Sandra
Lyder jo mærkeligt at gulvet er sunket mellem reglarne. Hvis du river op gulvene så skal du krydsskolve gulvbjælkerne ikke bare kotle.
Hej!verktygsgurun sagde:
Hvad betyder krydsafstive så? Er det, når man sømmer to stykker træ i et kryds på hver side af den eksisterende bjælke? (eller hvordan jeg nu skal udtrykke det)... som den "arrige snedker" gjorde i denne uge i sit program (de havde problemer med, at gulvet/loftet vippede, når nogen gik på overetagen).
Måske skal jeg påpege, at der ikke er store huller, men at det hælder ned måske 1-2 cm mellem hver stor bjælke i gulvet (altså der, hvor det er værst.. men det gør, at man kan se nogle steder, at gulvet er lidt bølget).
Hvad skyldes det? mærkelig byggestandard? hus der har sat sig? kan det skyldes fugt, der er tørret i træet? (der har været taget læk for nogle år siden, men det er nyt tag osv).
MVH Sandra
Hej!
Vi har præcis det samme problem og ved ikke rigtig, hvordan vi skal løse dette. Min tanke er at fjerne plastgulv og parket. Rive gulvspånpladerne op (dette er vel sandsynligvis et meget energikrævende arbejde, da pladerne både er skruet og limet).
Nogen der har et godt tip til, hvordan man får fjernet skruede og limede spånplader???
Derefter tænkte jeg at forstærke bjælkelaget med nye 220x45 bjælker. Men jeg ved som sagt ikke, om dette er den bedste/nemmeste løsning for dette problem. Tips modtages varmt...
Her er et billede af hældningen, hældningen bliver jo værre og værre...
/G
Vi har præcis det samme problem og ved ikke rigtig, hvordan vi skal løse dette. Min tanke er at fjerne plastgulv og parket. Rive gulvspånpladerne op (dette er vel sandsynligvis et meget energikrævende arbejde, da pladerne både er skruet og limet).
Nogen der har et godt tip til, hvordan man får fjernet skruede og limede spånplader???
Derefter tænkte jeg at forstærke bjælkelaget med nye 220x45 bjælker. Men jeg ved som sagt ikke, om dette er den bedste/nemmeste løsning for dette problem. Tips modtages varmt...
Her er et billede af hældningen, hældningen bliver jo værre og værre...
/G
Vi har samme problem. Myresjöhus fra 1977. Under opførelse af badeværelse i kælderen bemærkede jeg, at hver tredje regel er 220x45. Men de to imellem er 220x33. Gulvet er ramt cc40, og ganske rigtigt "hænger" gulvet i bølger med 120 cm mellem toppene. Elendigt når man skal lægge laminat... Desværre er der vel ikke meget at gøre ved det med enkle midler. Skal man kortle, er det måske nemmere at rive loftet i kælderen ned og arbejde nedefra.
Man kan måske pumpe gulvet op med en donkraft og sætte fladjern på de svage regler?
Man kan måske pumpe gulvet op med en donkraft og sætte fladjern på de svage regler?
Hej Go4it og elajens
Dejligt at finde nogen med det samme problem (trist dog at nogen skal have de her problemer!!).. men ingen andre synes at forstå mit problem.. (mange problemer med 70'er huse, men ikke så mange, der belyser netop dette problem).
Jeg har også leget lidt med vores vaterpas (dog større sådant).. og det ser omtrent ud som på "Go4its" billede.. ingen store huller.. men tilstrækkelig til at irritere sig på! (specielt i køkkenet hvor bænke/skabe har bevæget sig!)
Må sige at dit indlæg "elajens" ville forklare en hel del.. det lyder meget logisk, at vi skulle have en lignende byggestruktur.. da der er omtrent 120 cm mellem hver top.. (hvilket føltes ulogisk, når man bare tænkte på, at det "faldt" mellem stolperne.. = meget få stolper hahah).. men hvis der så er en lidt svagere mellem hver.. så forklarer det en masse..
Jeg læste byggetegningerne for huset for nogle måneder siden, men kiggede ikke så nøje.. nu vil jeg finde dem frem igen og se specifikt på stolpernes størrelse (har heldigvis alle originaltegninger og byggevejledninger til huset)..
Den der idé med at arbejde nedefra har vi overvejet.. og hvis det er sådan, at kun hver anden stolpe skal "støttes op".. så ville det være fremragende at arbejde netop nedefra... perfekt at have en eller anden form for "donkraft", der kan stå på pladen og "løfte" hældningen, mens man arbejder med netop "den" stolpe...
Hmm.. værd at overveje det her.. Kom gerne med gode tips.. eller bare tanker omkring hvordan I tænker at gøre osv.. Ville være sjovt at følge jeres "renoveringer"..
Tak for svarene begge to!
MVH Sandra
Dejligt at finde nogen med det samme problem (trist dog at nogen skal have de her problemer!!).. men ingen andre synes at forstå mit problem.. (mange problemer med 70'er huse, men ikke så mange, der belyser netop dette problem).
Jeg har også leget lidt med vores vaterpas (dog større sådant).. og det ser omtrent ud som på "Go4its" billede.. ingen store huller.. men tilstrækkelig til at irritere sig på! (specielt i køkkenet hvor bænke/skabe har bevæget sig!)
Må sige at dit indlæg "elajens" ville forklare en hel del.. det lyder meget logisk, at vi skulle have en lignende byggestruktur.. da der er omtrent 120 cm mellem hver top.. (hvilket føltes ulogisk, når man bare tænkte på, at det "faldt" mellem stolperne.. = meget få stolper hahah).. men hvis der så er en lidt svagere mellem hver.. så forklarer det en masse..
Jeg læste byggetegningerne for huset for nogle måneder siden, men kiggede ikke så nøje.. nu vil jeg finde dem frem igen og se specifikt på stolpernes størrelse (har heldigvis alle originaltegninger og byggevejledninger til huset)..
Den der idé med at arbejde nedefra har vi overvejet.. og hvis det er sådan, at kun hver anden stolpe skal "støttes op".. så ville det være fremragende at arbejde netop nedefra... perfekt at have en eller anden form for "donkraft", der kan stå på pladen og "løfte" hældningen, mens man arbejder med netop "den" stolpe...
Hmm.. værd at overveje det her.. Kom gerne med gode tips.. eller bare tanker omkring hvordan I tænker at gøre osv.. Ville være sjovt at følge jeres "renoveringer"..
Tak for svarene begge to!
MVH Sandra
elajens:
Ingen af de mere kendte fabrikater (mere lokalt), ved at bygherren i sig selv har bygget alle huse lige på vores del af gaden. Skal prøve at finde papirerne på huset (flyttekasserne er ikke helt af vejen endnu haha.. har ledt i to aftener!)
Det jeg husker var i hvert fald at jeg aldrig havde hørt om dem (firmaet altså)
MVH Sandra
Ingen af de mere kendte fabrikater (mere lokalt), ved at bygherren i sig selv har bygget alle huse lige på vores del af gaden. Skal prøve at finde papirerne på huset (flyttekasserne er ikke helt af vejen endnu haha.. har ledt i to aftener!)
Det jeg husker var i hvert fald at jeg aldrig havde hørt om dem (firmaet altså)
MVH Sandra
elajens:
Skulle også sige, at for os er det sådan, at problemet er "det samme" i hele huset.. men samtidig generer det os ikke så meget i soveværelserne (nogle gange kan det knage, hvis man går på et bestemt sted.. altså det knager i et andet rum...) men derimod i stuen, køkkenet og hallen.. der kan man se bølgerne, og man mærker det, når man går (jeg er ret følsom.. alle bemærker det ikke, men jeg får "søfødder")
Vi har for nylig (for nogle måneder siden) lagt laminatgulv i to af de mindre soveværelser og væg-til-væg-tæppe i det store soveværelse.. ingen problemer endnu i hvert fald.
MVH Sandra
Skulle også sige, at for os er det sådan, at problemet er "det samme" i hele huset.. men samtidig generer det os ikke så meget i soveværelserne (nogle gange kan det knage, hvis man går på et bestemt sted.. altså det knager i et andet rum...) men derimod i stuen, køkkenet og hallen.. der kan man se bølgerne, og man mærker det, når man går (jeg er ret følsom.. alle bemærker det ikke, men jeg får "søfødder")
Vi har for nylig (for nogle måneder siden) lagt laminatgulv i to af de mindre soveværelser og væg-til-væg-tæppe i det store soveværelse.. ingen problemer endnu i hvert fald.
MVH Sandra
Fandt byggedokumenterne vi fik, men de gjorde os ikke meget klogere! Mange ting var specificerede men langt fra alt..
Vi er flere som har kigget på dokumenterne og ja.. det er meget uklart altså! Vi tolkede det som om der ikke er flere regler i gulvbjælkelaget end dem med 120 cm afstand.. men det lyder jo lidt bizart??
Så snart vejret arter sig og det er muligt at have døre og vinduer åbne uden at fryse ihjel, skal vi rive lidt i loftet i kælderen (hvilket ser ud til at være den sikreste løsning for at få de oplysninger vi søger!)..
MVH Sandra
Vi er flere som har kigget på dokumenterne og ja.. det er meget uklart altså! Vi tolkede det som om der ikke er flere regler i gulvbjælkelaget end dem med 120 cm afstand.. men det lyder jo lidt bizart??
Så snart vejret arter sig og det er muligt at have døre og vinduer åbne uden at fryse ihjel, skal vi rive lidt i loftet i kælderen (hvilket ser ud til at være den sikreste løsning for at få de oplysninger vi søger!)..
MVH Sandra
Klik her for at svare
