BirgitS
Ifølge sektionssnittegningen er det selvbærende fagværksspær, og i så fald bør ingen indervægge være bærende. Forudsætter at det ikke er tale om huse bygget af moduler eller elementer. Derimod kan man jo ikke fjerne alle/de fleste indervægge, da væggene har en stabiliserende funktion, f.eks. forhindre at huset bevæger sig når det blæser, ydervæggene vipper udad.

BirgitS BirgitS sagde:
Ifølge sektionsritningen er det selvbærende fagværkstagstole, og i så fald bør ingen indervægge være bærende. Forudsætter at det ikke er tale om et hus bygget af moduler eller elementer. Derimod kan man jo ikke fjerne alle/de fleste indervægge, da væggene har en stabiliserende funktion, f.eks. forhindre at huset bevæger sig, når det blæser, ydervæggene bøjer sig udad.
Tak for svaret!
Det, der er aktuelt, er at fjerne væggen, jeg har markeret med gult på billedet.
Den, der er markeret med lilla, er fjernet tidligere.
Hvad tror du om den "gule" væg?

Plantegning med en gul markeret væg mellem soveværelse og stue, og en lilla markeret væg tidligere fjernet mellem to soveværelser.

BirgitS
Det kan blive følsomt, når der slet ikke er nogen indervægge langs en hel langside. Det er godt med noget, der sørger for, at det forbliver 90 grader mellem gulv og væg hhv. væg og loft. Kan man et eller andet sted have en halv meter væg, fast forankret i gulv, væg og loft?
En eller anden form for afgrænsning mellem forskellige funktioner i rummet?

Obs! Jeg er amatør og baserer mig på indlæg skrevet af bygningskonstruktører/arkitekter, men jeg kan have misforstået noget. Vil man have garanteret rigtige svar, må man hyre en bygningskonstruktør.

BirgitS BirgitS sagde:
Det kan blive følsomt, når der ikke er nogen skillevægge overhovedet langs en hel langside. Det er godt med noget, der sørger for, at det forbliver 90 grader mellem gulv og væg hhv. væg og loft. Er det muligt et sted at have en halv meter væg, fast forankret i gulv, væg og loft?
Noget slags opdeling mellem forskellige funktioner i rummet?

Obs! Jeg er amatør og udgår fra indlæg skrevet af bygningskonstruktører/arkitekter, men jeg kan have misforstået noget. Vil man have garanterede rigtige svar, må man ansætte en bygningskonstruktør.
Jeg havde samme følelse med, at samme halvdel af huset mister alle sine skillevægge.
Jeg er også amatør (om det ikke allerede er blevet bemærket) og vil absolut kontakte en fagmand, hvis det bliver aktuelt at rive.
Men med din feedback føles det som om, det er værd at gå videre i hvert fald.
Måske åbne en portal i "gula" væggen i stedet for at rive den helt, eller påvirker det for meget også?

BirgitS
En portal/stor åbning er jo bedre, fordi der så er en smule væg tilbage ved vinduerne, som støtter op om huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.