Hej!
Jeg har netop kigget på et 1-planshus med kælder bygget i '74 af Gullringenhus.
På grundens principtegning ser det ud til at være bygget af blokke. Der står angivet "Letbeton III K400". På ydersiden har man lagt 2-lags kulasfalt.
Mægleren ved ikke, om det er blåbeton, og den gamle byggevejledning er totalt ulæselig. Er der nogen klog person her på forummet, der ved, om Gullringenhus brugte radonholdig beton til deres kældre, eller om de brugte en ikke-strålende variant?

Al blåbetong indeholder ikke radonholdigt materiale. Om det indeholder radonhold og i så fald hvor meget afhænger af hvor skiferen blev brudt.

Jo det ved jeg. Deraf spørgsmålet om nogen ved hvilken typ som Gullringen byggede med.

Mine forældre bor i et gullringehus fra 70'erne. Hele kælderen er bygget af blokke. Har testet med radonmåler for ca. 15 år siden, og der fandtes ingen nævneværdige radonværdier..

Kælder er normalt ikke inkluderet i materialpakken fra en husbygger. Materialet købes ofte fra en lokal byggemarked. Så præcis hvilken type letbeton der anvendes, kan sikkert variere endda mellem to huse, der bygges næsten samtidig på samme gade.

Kan høre med forældrene om de kan huske, om kælderen var inkluderet i købet.

Bor i et gullringshus med kælder bygget -69. Har kælder af blokke, men inge radon. Bor i Västerbotten...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.