Hej,

Jeg er i gang med at renovere vores reverterede loft. Efter at have fjernet den gamle limfarve og repareret revnerne, skal jeg nu påføre et tyndt lag med finpuds af kalkmørtel.

Jeg har forsøgt at købe fint sand (0-1) for at blande til fin kalkpuds, men ingen grusterminal jeg har tjekket med har så fint sand. Jeg prøvede at si "mur og pudsesand" (0-4) med et net, men det blev ikke så fin en mørtel alligevel.

Så i stedet har jeg nu købt færdigblandet "Kalkmørtel fin 0-1" i sække, og det fungerer godt. Men det er en del dyrere med færdigblandet. Er der nogen, der ved, hvad man skal blande med for at få tilsvarende mørtel? Er det en slags stenmjöl man skal blande med?

• Synes
Kwntet
  • Laddar…
Ja nogen helt almindelig sand af en eller anden slags burde fungere fint

jeg ville ofre dem nogle 100-lapper ekstra for at få færdigblandet fin kalkmørtel :).
Det bliver alligevel ikke mange sække til et loft med maks 5 mm puds?

Pudsesand er en noget speciel sandtype, og ikke alle grusgrave har en type, der duger til kalkmørtel (har jeg fået at vide). I beton kan man blande hvad som helst, men kalkmørtel er lidt mere kræsen :).
Den skal helst have skarpe kanter, og strandsand duer ikke, for den har salt i - vaske og sigte?
Stenmel er heller ikke egnet, for man har ingen garanti for, at det bliver ren kvartsand fra sten.
Jeg fik et lad med sand, der ikke var egnet til at male hvidt - mange sorte korn i, der lignede kul i den ellers lysegule sand. Derudover var den grovere, og jeg sigtede den gennem en køkkensigte med metaltrådsnet :). Meget ekstra arbejde ...... men da jeg havde brug for det, var der ingen færdige blandinger af kalkmørtel at købe, så det blev en nødløsning :)
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.