Hej!
Er i startgroparne til en tilbygning hjemme. Det kommer til at være to plan med rygbjælke på overetagen med ydermålene 8x8 m. Ydervæggen på overetagen bliver ca. 1600 høj.
Overvejer lidt bærende stolper i remmen (hedder det sådan??) på første plan.
Bygger væggene af 45x170 + en liggende 45x45 indenfor. Er det nok med en stående 170-regel i remmen på første plan? Hvis det ikke er nok, kan man så indfælde noget grovere i bunden af væggene på overetagen for at få samme effekt? Kommer til at have nogle vinduer, men ingen der er over 1400mm brede. Hvis de overhovedet bliver så brede. Ikke besluttet endnu.
Bjælkelaget kommer til at bestå af 45x220, hvis det er af interesse.
Opfølgende spørgsmål besvares gerne 😱
Taknemmelig for svar!
Behovet af bærlinger i hammerslaget eller overliggere afhænger af, hvordan du vil fastgøre etageadskillelsen i væggens stolper samt hvordan du placerer vinduer og døre.
Jeg ville have kørt med væggens stolper fra bunden ubrudt op til hammerslaget og derefter fastgjort en 220x45 længst efter væggens stolper, hvori jeg havde fastgjort gulvbjælkerne med bjælkesko.
Eksempelbillede fra mit eget byggeri:
Som I kan se, har jeg ingen overligger eller stående stolpe i hammerslaget, det er ikke nødvendigt, da alle vinduer og døre er placeret, så der står en ubrudt vægregel lige under hver spær.
Tak for dette!
Jeg vil bygge væggen til den nederste etage først, og derefter lægge bjælkelaget ovenpå. Ellers er din idé om hele regler god.
Dette meget fordi jeg vil maksimere højden på overetagen og ikke kan beregne dette tilstrækkeligt nøjagtigt endnu.
Kan man ikke sætte en kantbjælke udenfor bjælkelaget på 220mm, der lander lige over min 170-regel i den nederste væg? Betyder rimeligvis, at jeg har en understøttelse på vægreglerne i stil med 170+45+220 inden væggen på andensal? Det burde vel blive tilstrækkelig understøttelse?
Mine tagbjælker op til kipbjælken 45x220 vil ligge på c/c 60.
Kan jo også sætte dobbelt 170 regler som kantbjælke i lægten over de bredeste vinduer, hvis det kræves. Eller er dette at foretrække over alle vinduer? En dør vil blive 1400mm bred.
/ Anders
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.