Jeg fik fat i gamle 50x200 gulvbrædder (kan have siddet i noget udhus eller lignende), som jeg tænkte at bygge en ude-sauna af. Tanken har været at høvle den ene side og lave not og fjer for at bygge i skifteværk. Jeg lavede en lille testhøvling i dag og opdagede, at træet er delvist grønt. Det grønne sidder på yderkanterne på begge sider af hver planke. Midtpartiet er lyst og fint, men cirka en fjerdedel er grønt fra begge sider. Nu mistænker jeg, at brædderne er savet af gamle telefonpæle. Hvis det er tilfældet, vil jeg ikke bruge træet i en sauna. Mit spørgsmål er, om der kan være nogen anden grund til farven...? Det ligner ikke mug og sidder måske lidt for dybt til at være det. Jeg er bange for, at hver planke er det midterste snit på en telefonpæl...

Milkshaken
Er det virkelig grønt og ikke blåtonet?
Hvis Blåtonet så er det blåskimmel... Dvs fugtskadet.

kan jo være cuprinol dvs træimprægnering.
Telemaster plejer at være brune da de anvendte anden imprægnering (kreosot/arsenik)

Grønt er det, ikke blåtonet. Kan det være elmaster så?

Er det fyr(tall)? I så fald er det nok blåskadet. Det er en svamp, som angriber splintveden, hvis man fælder og opbevarer træet som hele stammer for længe på den forkerte årstid. Det kan også opstå efter savning, når man tørrer det i brædefelter. Er i så fald ikke direkte farligt, men har øget evne til at suge fugt.
stockblanad.jpgblanad1.jpg

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.