Hej!

Er i gang med at planlægge udgravningen af vores kælder i vores 40'er hus. Sidste sommer drænede vi rundt om hele huset, og der havde vi en konstruktør (ældre herre med erfaring) til stede i en anden anledning.

Da jeg nævnte, at vi ville grave kælderen ud og omdanne den til beboelsesareal, og at vi, for at få tilstrækkelig loftshøjde, var nødt til at grave ud mindst 40 cm, helst 50 cm, hvilket er ca. 20-25 cm under, hvor fundamentmuren slutter. Han sagde, at hvis man har drænet + at man graver ud så meget som vi havde tænkt os, er der risiko for sætninger i huset. Præcis hvorfor kan jeg ikke huske, men det havde noget at gøre med, at jorden bliver for udtørret på grund af dræningen.

Hans løsning på dette var, at man graver ud 1-2 meter ad gangen langs og også ind under fundamentmuren. Derefter forstærker man fundamentmuren ved at støbe det udgravede rum under fundamentmuren.

Meningen om dette? Er der nogen her, der ved, om det er nødvendigt? Jeg vil helst ikke gøre sådan, for det tager jo meget længere tid end bare at grave alt ud og lægge isodrän+cellplast og så støbe (meget forenklet *S*).

Hvad har I for loftshøjde i dag, og hvad synes I er "ordentlig"?
Skal man grave ud så meget som 40-50 cm, så skal der nok støbes en ny fundamentmur, men kan man nøjes med måske 25 cm og ikke hele vejen frem til fundamentmuren, så burde det klare sig.

Ja, JEG turde da ikke grave længere ned end grundsyllens underkant. Men eftersom min kælder ikke er noget beboelsesareal i første omgang, går det fint for mig at fortsætte med en loftshøjde på 2.10 m, dog nu med gulvvarme og isolering under pladen.

snuttjulle sagde:
Hvad har I for loftshøjde i dag, og hvad synes I er "ordentlig"?
Hvis man har brug for at grave ud så meget som 40-50 cm, er det nok nødvendigt at støbe en ny fundament, men hvis man kan nøjes med måske 25 cm og ikke hele vejen til fundamentet, burde det klare sig.
I dag varierer det mellem 190-195 alt efter hvor i kælderen man er. Jeg vil helst nå op til 210 cm, gerne lidt mere. Jeg har mange LÅÅÅNGE slægtninge ;)

Regner man baglæns, skal jeg ned så meget som 40-50 cm:
20 cm isolering, man kan måske spare og nøjes med 15 eller endda 10 cm, hvis det kniber, men af hvad jeg har læst her i forumet, er det ikke anbefalet.
10 cm beton (med vandbåren gulvvarme)
2 cm (klinker) gulv.

Jeg har faktisk overvejet ikke at grave helt ud tæt på væggen (ca. 20 cm ind fra væggen) og simpelthen undlade at isolere der. Så lægger jeg isoleringen over resten af jorden, så den bliver i samme niveau som jorden nærmest ydervæggen.
Er det en farbar vej?

En ting mere som jeg kom til at tænke på: Hvordan gør jeg med afløbsstammerne?
Jeg kan jo ikke lægge dem 50cm lavere end de ligger i dag, for så ligger de jo under forbindelsen uden for huset.
Kan man trække dem i isoleringen?

Det går godt at føre afløbet i isoleringen, det er sådan, man plejer at gøre!

Og apropos hvor langt ned du skal grave, hvis du ville have problemer med at komme dybt nok, så er 10 cm celleplast fint under et kældergulv!

injonil sagde:
Det går bra att trække afløbet i isoleringen, det er sådan man plejer at gøre!

Og apropos hvor langt ned du skal grave, hvis du får problemer med at komme tilstrækkeligt dybt, så er 10 cm celleplast nok under et kældergulv!
Ok tak! Kiggede lidt på MattiasS' kælderprojekt, og det så ud som om, han gravede dem ned i jorden.

Er det ikke bedre med bare 10 cm Isodrän som isolering i stedet for celleplasten? Så slipper man jo for at slæbe en masse makadam :)

Jo, måske det, men man behøver ikke meget makadam, kun nogle cm som kapillærbrydende og for at udjævne, så underlaget bliver fladt. Derefter er celleplasten delvis kapillærbrydende også. Billigere og ikke dårligere på nogen måde ville jeg sige!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.