Hej godt folk,

Jeg har gravet ud min kælder ned til underkanten af soklen, og nu når sneen er begyndt at smelte, får jeg vand i kælderen. Under soklen og i hele kælderen består jorden af ler.

Min plan for opbygningen er følgende:
  • Fiberdug direkte på leret
  • 4–8 mm grus som justeringslag, ca. 2 cm
  • 10 cm Isodrän
  • Aldersbestandig plast
  • 10 cm celleplast

Tanken er også:
  1. At lægge drænrør ca. 40 cm fra soklen og ca. 10 cm under soklens underkant.
  2. For at få det rette fald skal jeg krydse soklen to gange med drænrørene.

Spørgsmål jeg funderer over:
  • Er denne konstruktion rimelig og holdbar?
  • Er det acceptabelt at krydse soklen med drænrør?
  • Er der risiko for fremtidige sætninger eller andre problemer, hvis jeg gør sådan?
  • Hvordan ser I med erfaring på denne opsætning?
Billedet er taget inden snesmeltning.

• Kælder under renovering med udgravet jord, trillebør, skovl og drænrør før snesmeltning. Revner viser, hvor sne normalt strømmer ind.
Håber du mener, at du skal grave op og lægge ny dræning på ydersiden af væggen? Det er jo der, den gør mest nytte.
For hvis du mener, at du skal dræne inde i kælderen og gå under grundsoklen for at få fald, hvor tænker du så at tilslutte dræningen?

Inde i kælderen planlægger jeg at lægge drænrør, der krydser sålen, og derefter forbinder jeg dræningen til en brønd udendørs, som igen fører videre til en stenbrønd. Det jeg er mest bekymret for, er vandet, der kommer ind under sålen, at det fører materiale med sig, hvilket vil medføre risiko for sætninger i fremtiden.

Du skal nok dræne huset og gå ned 40-50 cm under soklen for at få vandet væk. Lad ikke noget vand komme ind under huset, bare væk med det ;-)

• Synes
fribygg
  • Laddar…
J Jan_G sagde:
Du skal nok dræne huset igen og gå 40-50 cm ned under soklen for at få fjernet vandet. Lad ikke noget vand gå ind under huset, fjern det bare ;-)
Lige på den side hvor vandet trænger ind, er der en tilbygning på huset uden kælder, og der kan jeg ikke komme til at dræne udefra.

S Sixtens sagde:
Just på den side hvor vandet trænger ind, er der en tilbygning på huset uden kælder, og der kommer jeg ikke til at dræne fra ydersiden.
Så må du dræne til fuld dybde rundt om tilbygningen.

F fribygg sagde:
Så skal du dræne til fuld dybde rundt om tilbygningen
Der er det drænet til underkant plade.

S Sixtens sagde:
Der er det drænet til underkant plade.
Grav da en fod dybere, så du har mulighed for at få vandet ud af kælderen.

F fribygg sagde:
Grav da en fod dybere så du har mulighed for at få væk vandet fra kælderen
Det bliver svært, har altan…

C
Af udenlandske "byggeprogrammer" at dømme ser det ud til, at det i visse lande er en almindelig løsning at lægge drænering langs indersiden af ydervæggen. Fornuftigt eller ej vil jeg ikke udtale mig om.

Spørgsmålet er, om det overhovedet er et problem i dette tilfælde? Ser ikke noget frit vand på billederne, men det har måske været værre?

C cpalm sagde:
Af udenlandske "byggprogram" at dømme, synes det i visse lande at være en almindelig løsning at lægge dræning langs indersiden af ydervæggen. Fornuftigt eller ej skal jeg ikke udtale mig om.

Spørgsmålet er, om det overhovedet er et problem i dette tilfælde? Ser ikke noget frit vand på billederne, men det har måske været værre?
Jeg er mere bekymret for sætningsskader, da vandet, der trænger ind, kan tage materialer med sig fra under sålen og på sigt svække bæreevnen.

• Vand på betonbundet jordgulv i kælder, synlige rør langs væggen, potentielt problem med sætningsskader på grund af vandindtrængning.
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
C
S Sixtens sagde:
Jeg er mere bekymret for sætning skader
Aaa nu ser jeg søen. Kunne ikke ses på det første billede(?)
Dræning på indersiden forhindrer jo for så vidt ikke strømmen. Snarere tværtimod.

S Sixtens sagde:
Det bliver svært, har altan…
Fjern den.

Hvilken deja vu, præcis sådan så det også ud hjemme hos mig. Jeg tror ikke, der er nogen større fare for, at væggene undermineres, det er jo ikke sådan, at der sprøjter vand direkte.

joakim_j joakim_j sagde:
Hvilken deja vu, præcis sådan så det ud hjemme hos mig også. Jeg tror ikke, at der er nogen større fare for, at væggene undermineres, det er jo ikke sådan, at det sprøjter vand direkte.
Hvordan løste du problemet Joakim? Pumpesump?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.