1,095 læst ·
16 svar
1k læst
16 svar
Udfordringer med at grave en kælder
Hej godt folk,
Jeg har gravet ud min kælder ned til underkanten af soklen, og nu når sneen er begyndt at smelte, får jeg vand i kælderen. Under soklen og i hele kælderen består jorden af ler.
Min plan for opbygningen er følgende:
Tanken er også:
Spørgsmål jeg funderer over:
Jeg har gravet ud min kælder ned til underkanten af soklen, og nu når sneen er begyndt at smelte, får jeg vand i kælderen. Under soklen og i hele kælderen består jorden af ler.
Min plan for opbygningen er følgende:
- Fiberdug direkte på leret
- 4–8 mm grus som justeringslag, ca. 2 cm
- 10 cm Isodrän
- Aldersbestandig plast
- 10 cm celleplast
Tanken er også:
- At lægge drænrør ca. 40 cm fra soklen og ca. 10 cm under soklens underkant.
- For at få det rette fald skal jeg krydse soklen to gange med drænrørene.
Spørgsmål jeg funderer over:
- Er denne konstruktion rimelig og holdbar?
- Er det acceptabelt at krydse soklen med drænrør?
- Er der risiko for fremtidige sætninger eller andre problemer, hvis jeg gør sådan?
- Hvordan ser I med erfaring på denne opsætning?
Håber du mener, at du skal grave op og lægge ny dræning på ydersiden af væggen? Det er jo der, den gør mest nytte.
For hvis du mener, at du skal dræne inde i kælderen og gå under grundsoklen for at få fald, hvor tænker du så at tilslutte dræningen?
For hvis du mener, at du skal dræne inde i kælderen og gå under grundsoklen for at få fald, hvor tænker du så at tilslutte dræningen?
Inde i kælderen planlægger jeg at lægge drænrør, der krydser sålen, og derefter forbinder jeg dræningen til en brønd udendørs, som igen fører videre til en stenbrønd. Det jeg er mest bekymret for, er vandet, der kommer ind under sålen, at det fører materiale med sig, hvilket vil medføre risiko for sætninger i fremtiden.
Af udenlandske "byggeprogrammer" at dømme ser det ud til, at det i visse lande er en almindelig løsning at lægge drænering langs indersiden af ydervæggen. Fornuftigt eller ej vil jeg ikke udtale mig om.
Spørgsmålet er, om det overhovedet er et problem i dette tilfælde? Ser ikke noget frit vand på billederne, men det har måske været værre?
Spørgsmålet er, om det overhovedet er et problem i dette tilfælde? Ser ikke noget frit vand på billederne, men det har måske været værre?
Jeg er mere bekymret for sætningsskader, da vandet, der trænger ind, kan tage materialer med sig fra under sålen og på sigt svække bæreevnen.C cpalm sagde:Af udenlandske "byggprogram" at dømme, synes det i visse lande at være en almindelig løsning at lægge dræning langs indersiden af ydervæggen. Fornuftigt eller ej skal jeg ikke udtale mig om.
Hvilken deja vu, præcis sådan så det også ud hjemme hos mig. Jeg tror ikke, der er nogen større fare for, at væggene undermineres, det er jo ikke sådan, at der sprøjter vand direkte.