Hej,
Har et hus fra 1929 med uisoleret kældergulv. Jeg overvejer nu at lave dele af det om til badeværelse og en hall ca. 15 m2. Altså brække op/grave ud/isolere støbe nyt gulv. Det er en 1/5 plans villa med kælder (souterrain hus).
Tænkte høre lidt med jer, om I kan hjælpe mig med at oplyse mig om farerne ved at grave kælderen ud.
Der er en ydervæg, der skal graves "fri", som har jordtryk ca. 1,5 meter op ad væggen. Den er 3,2 meter af en væg, der er 4,2. Indermål.
Huset står på sandet jord (føles meget bekvemt for gravingen.)
Er bygget med ydervægge, der er ca. 45 cm (nogle gange lidt tykkere) støbt beton.
Men mit spørgsmål er: Der er aldrig nogen, der taler om, at det er et problem at grave ned til bunden af væggen. Så jordtrykket behøver man ikke være så bange for? Men ifølge oplysning synes det at være et stort nej at gå under væggen.
Hvad er det for risici, man tager med det? Forstår, at jorden lige ved væggen bliver løs og væggen mister lidt af sin bæreevne et stykke ind under væggen under byggetiden? Er der noget mere, der er farligt? Langsigtet?
Så det er risiciene, jeg er ude efter? Og ikke hvis man skulle finde på at grave ned 1 meter, men 0-20 cm.