peternicklas
Findes der vel delte ringe at købe, ligesom dem de monterer i tunneler.

Hvordan i alverden får du betongringene ind i huset? Gennem døren? ;)

Edit: Kom vist til at overse dine seneste indlæg. Boring kan du nok gøre selv. Tjek med GEA Welltech, de har håndbor og grundvandsrør, som du kan sætte i for at tjekke vand. Bor går vel på 3-4 tusinde ganske vist, men den kan måske sælges videre bagefter.

Senest redigeret:
AXS
Glem betongringene! Bliver bare besværligt og dyrt.
Tror mere på at grave ned 1m eller hvad der nu fungerer. I med form og støb indeni.
Grav nedenfor og flyt formen ned. Øverste "ringen" behøver noget så den ikke ryger ned når du graver under.

Glem ikke billeder!

Så her i vintertider gør man næsten ikke andet end at fundere over renoveringsidéer til sommeren.

Jeg funderer mere og mere over idéen om at støbe i stedet for at bruge færdige ringe.
At snedkerere forme ser jeg ikke som et problem, heller ikke at støbe.
En fordel er også, at rummet bliver rektangulært.

Det bliver som jeg ser det 3 støbninger for væggene, hele vejen rundt med en højde på 1m.

Altså:

Etape 1:
Prøvebore et hul for at tjekke grundvandsniveauet.

Etape 2:
#Væk med det eksisterende gulv.
#Bank det eksisterende dæk væk.
#Grav hul 3,5x3,5 m med en dybde af 1m (ca. 1300 spande.. :|)
#Fastgør isodrain mod væggen.
#Fastgør fiberklæde mod isodrainen.
#Byg en fin struktur af armeringsjern, som også går en smule ned i "jorden".
#Fastgør øjer i armeringsjernet øverst over kanten.
#Byg en form.
#Støb og vibrer.

Etape 3:
#Fjern formen.
#Spænd op støbningen i øjerne.
#Grav yderligere en meter.
#Gentag i henhold til etape 2, men lav formen lidt dybere og højere så den overlapper den tidligere støbning, dette for at kunne fylde helt op.

Etape 4:
#Grav endnu en meter.
#Læg store sten i bunden, samt suppler med mindre sten.
#Læg isodran i på gulvet.
#Fold fiberklædet ind på gulvet.
#Gør i henhold til etape 2, men uden at armeringen stikker ned i jorden.
#Støb gulvet.

Etape 5:
#Fjern ophænget og øjerne.
#Rejs væggene, og indret efter ønske.

Synspunkter?

Billede: Illustration af byggeprojekt med betonvæg, armeringsjern, fibermåtte og isodræn. Viser konstruktionens lag i tværsnit.

GODT NYTÅR!

Hej,
Jeg tror nok, at det bliver lettere og hurtigere at grave alt ud på én gang. Jeg er bestemt ikke nogen ekspert, men at "støbe på" væggene nedad kan blive besværligt. Jeg tror, du er nødt til at støbe en plade på jord og derefter væggene efter det. Så har du kontrol over, at isodrän og fiberdug sidder, som den skal, når du genopfylder. Held og lykke med, hvad du end vælger, et rigtig sjovt projekt at følge!

Tobbe_74 sagde:
Hej,
Tror nog at det bliver nemmere og går hurtigere at grave ud alt på en gang. Jeg er bestemt ikke nogen ekspert, men at "støbe på" væggene nedad bliver sikkert bøvlet. Tror du skal støbe en plade på jord og derefter væggene efter det. Da har du kontrol på, at isodrän og fiberdug sidder som den skal, når du fylder op igen. Held og lykke med hvad du end vælger, et rigtig sjovt projekt at følge!
Det bliver lidt mere kompliceret at grave i etaper.
Men på den anden side, må man nok alligevel gøre det, man klarer jo ikke alt på en aften. ;)

Jeg ved ikke rigtig, hvem man skal henvende sig til for at undersøge "jordtrykket".
Hvis jeg graver alt på en gang, så er der egentlig ingen sikkerhedsmargener, jeg vil ikke blive begravet.

Dykkermaske og ånderør ved gravning føles ikke som en mulighed.

Og inden jeg støber de sidste vægge nederst, kan jeg selvfølgelig støbe gulvet først, når jeg så støber de sidste vægge, står de på pladen i bunden.

Med ideen om kun at grave 1 meter ad gangen bilder jeg mig ind, at det ses som et sikkert arbejde, hvor jordtrykket egentlig ikke spiller nogen rolle, føler ikke direkte, at jeg behøver nogen til at regne på det.

Det, jeg bekymrer mig om, er egentlig kun to ting.
Klipper og vand.

Men det tænkte jeg undersøge gennem et eller flere prøveboringer.

Når de bygger disse i England, bygger de dem som en pool, så grundvandsniveauet spiller ikke så stor en rolle, selvfølgelig kan jeg også lege med glasfiber, men føles betydeligt mere besværligt og dyrere.

Edit: på min billede ovenfor og i beskrivelsen så byttede jeg om rækkefølgen af fiberdug og isodrain, selvfølgelig skal fiberdugen ligge an mod jorden og ikke betonen/væggene.
Jeg skyder skylden på al nytårschampagnen.

Hej,
Hvordan går det med projektet?

Graver han for fuldt mon tro?

Gammel tråd, men jeg laver et indlæg alligevel :-) Det burde jo være præcis som at grave en brønd, og det har jeg gjort.
Præcis som nogen skrev, så bruger man betonringe, det enkleste (men måske ikke hurtigste) er at støbe dem på stedet. Man lægger simpelthen den første ring ud, graver rundt under, indtil den er i niveau med gulvet, så lægger man den næste ring på og fortsætter sådan, indtil man har nået den dybde, man ønsker.

Fordelen med ringe fremfor en kvadrat er, at konstruktionen bliver meget stærkere.

Adam

L
Hvad skete der så TS?

JanneJanne123
  • Haha
  • Synes
Peter_Ker og 5 andre
  • Laddar…
L
JanneJanne123 JanneJanne123 sagde:
[link]
Epic :rofl:

Vand da kan man jo lave en pumpebrønd med niveauvagt som pumper eventuelt vand væk.

Har man plade på jord så burde man jo kunne bore i pladen i kanten af det kommende hul og bore og pæle så man får støtte til pladen.

Har krybekælder med 100cm frit opad og jeg er lidt fristet til at bygge en drikkekælder jeg med...

L
nino nino sagde:
Har man platta på mark så burde man jo kunne bore i pladen i udkanten af det kommende hul og bore og pæle så man får støtte til pladen..
Ja - overvejer i lignende baner men finder ingen direkte information om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.