Hejsa, jeg håber, jeg har oprettet forumtråden det rette sted.

Jeg søger tanker og idéer til, hvordan man kan gøre dette muligt, altså lave en lille minikælder på 3x3x3m i mit eksisterende hus med plade på jorden.

Grunden til dette er, at jeg gerne vil have en drikkekælder, for eksempel som disse:

http://dornob.com/wonderful-wine-cellars-for-any-room-in-your-house/?ref=search

http://countrylife.media.ipcdigital.co.uk/3/000049566/4539/spiral-wine-cellar.gif

http://www.hometone.com/entry/open-floor-area-great-possibility-wine-cellar-kitchen-floor/

Altså ifølge billederne i linkene ovenfor, vil jeg gerne have en lem i gulvet med en vindeltrappe og drikkevarer langs væggene.

Nu til problemet, mit hus har ingen eksisterende kælder, kun simpelthen en plade på jorden. Gravearbejdet kan jeg udføre selv, jeg indser, at det vil tage tid, da det er 64m3, der skal graves op og fjernes.

Grunden til tanken om dette store indgreb er, at jeg skal lave gulvene om, så jeg vil mere eller mindre have betongulvet fritlagt.

Jeg er novice, så I må undskylde, hvis det er en dum idé, men så længe man kan understøtte imens, kan man jo derefter støbe vægge og gulv for at få den styrke, der er nødvendig for, at det ikke skal implodere på et senere tidspunkt.

Hullet, jeg gerne vil grave, er mere eller mindre midt i huset, hvor der tidligere var en bærende væg, men den er udskiftet med en bjælke i loftet og søjler langt fra mit evt. hul.

1. Grav et hul på 4 x 4 x 4m.
2. Læg sten i bunden 0,5m.
3. Fyld ujævnhederne med mindre sten.
4. Skumplast/plader til jorden 0,3m.
5. Støbe en plade med armering 0,2m. Størrelse 3,3m x 3,3m.

6. Beklæd jordvæggene med fx isodrain og evt. dug.
7. Byg vægge med 0,3m Leca med indvendige mål på 3 x 3m.
8. Stabiliser Lecavæggene med regler på kryds og tværs.
9. Fyld rummet mellem leca og isodrain med beton og armering.
10. Beklæd gulv og vægge.

11. Færdig?

Jeg VED, at jeg ikke har alt korrekt i udførelse, men det jeg undrer mig over med denne tråd, er, om det overhovedet er muligt på en måde, der kan udføres selv og uden at det koster en formue.

Spørgsmål:
1. Hvordan understøtter man bedst (huset?), så jeg kan grave mit 4 x 4m hul?
2. Hvad gør jeg, hvis jeg støder på bjerg/stor sten, sprænger? Brækker? Borer?
3. Risici/odds?
4. Skal idéen bare skrottes, hvis jeg støder på vand, altså meget vand?
5. Tanker og idéer?

Og jer, tak på forhånd!

• En mand står på en spiraltrappe omgivet af vinflasker, der er opbevaret i vægindbyggede hylder. Flaskerne danner et mønster langs trappen.
Senest redigeret:
Jeg har ingen anelse faktisk, men jeg må sige, at det lød som en virkelig cool ting :)

Meget coolt!
Jeg tror ikke, du behøver at grave i hånden. Der findes elektriske graveaggregater, der kan komme ind gennem en almindelig dør. Du kan måske leje sådan en plus et transportbånd eller en minilæsser, så du slipper for at bære jorden ud i spande.

Jeg kiggede på et hus med kælder, hvor man havde gravet en pool ud under pladen. Hvis det er muligt, så må det vel også være muligt at grave en drikkekælder synes jeg.

Hvad venter du på??? ;)

• Synes
PellePeps
  • Laddar…
Du bruger store cementringe, som du løfter på plads.
Du skal også undersøge grundvandsniveauet, så du ikke bygger en pool under huset.

Google på 'vinkælder cementring' giver nogle interessante resultater.

Tak for alle opmuntrende svar!

Cementringe var en idé, dog ville jeg gerne have rummet firkantet, dette for lettere at kunne komme ned med ventilation og el, samt cementringe bliver nok dyrere.

Metoden for selve konstruktionen kan altid finjusteres og gøres på en god måde med hensyn til bæreevne, fugt og isolering.

Mit største problem er, hvordan jeg skal modvirke, at noget tragisk sker under selve gravningen.
Jeg vil ikke have sætninger, eller endnu værre blive mast, derfor må jeg vel på en måde understøtte og bære af så der ikke er noget jordtryk på de 4 x 4m jeg skal grave mit hul på.

Derudover undrer jeg mig over, hvordan jeg skal forholde mig, hvis jeg støder på klippe/store sten eller vand, hvad koster det at få nogen til at sprænge, og kan man bygge en kælder under grundvandsniveau, hvis det nu skulle være så uheldigt.

Hvis jeg ikke kan få hjælp her, håber jeg, at I kan anbefale nogen, man kan henvende sig til, en konstruktør? Jeg vil nok alligevel henvende mig til sådan en, men kunne dog godt bruge mere indsigt, inden jeg ringer til nogen, der tager urimeligt meget betalt for at diskutere idéer med.

Tak på forhånd.

Ikke meget til svar her, har forsøgt at finde ud af, hvor jeg skal henvende mig i stedet, men har ikke fundet noget fornuftigt alternativ.

kunne en venlig sjæl hjælpe mig videre til et andet forum eller en god konstruktør/bygherre, der kan svare på nogle spørgsmål, bl.a. dem jeg har skrevet ovenfor.

Jeg tror, at du må lave et større hul i din plade, grave ud, forme og støbe dine vægge, alternativt mure.
Derefter fylde op udenfor den nye kælder, støbe igen pladen frem til kælderen.

I dag har jeg forsket lidt.

Planen er lidt ændret, giv gerne jeres synspunkt, så finpudser vi sammen!

Idéen er at bryde pladen i en cirkel med dia 360cm.
Lægge en betonring med dia 350cm på jorden.
Grave ud og under betonringen og på den måde sænke den.
Når den er i niveau med betonpladen, lægger jeg en til ring, helt ned til 300cm dybde.

Derefter lægger jeg lidt større sten i bunden.
Samt isolering med en dia på 320cm
Så lægger jeg i yderligere betonringe eller murer med en dia på 300cm med isolering på ydersiden.
Så fylder jeg resten af ​​rummet mellem ringene med større sten.
Derefter støber jeg en plade i bunden.

Så har jeg en rund isoleret kælder med dia 300cm.

Et sted skal der sikkert en fugtspærre eller lignende ind?
Er der nogen der vil dele deres tanker og finpudse?

Har intet at bidrage med, men vil følge tråden med STOR interesse! Held og lykke med projektet og hold os opdaterede,

Burde man ikke kunne lave et lille hul først og drive en rørspidsbrønd ned og se, om det går og hvor meget vand man får. Går det ikke at drive den ned, så kan man jo mistænke klippe eller stor sten.
Så måske er der en nabo eller du selv, der har boret for fjernvarme eller vand og har styr på, hvor langt det var til klippen. Har naboerne kælder?
Ellers var det en rigtig fed idé.

Hvordan skal du få ind cementringe med den diameter i huset? Du skal have godt med plads, og de er jo ret tunge. Så er der jo det med grundvandet. Klart et spændende projekt dog.

• Synes
Cheesen og 1 anden
  • Laddar…
Lyder som nogen har kigget på preppers... ;)

Vi er 7 rækkehuse i rækken, hvor ingen af os har kælder.
Dog har vi alle nogle lidt forskellige løsninger under garagegulvene, hvor jeg eksempelvis har et rum med 1500mm i højde og en sandfyldt gammel oliefyr.

At få cementringene ind bliver et lille projekt, men det skal ikke være noget problem, da jeg alligevel skal montere nye glaspartier mod terrassen.

Mit største problem er nu klippegrund og vand. At prøveborre et eller flere huller er nok den bedste idé, mit spørgsmål er simpelthen, hvordan jeg efter boring evaluerer mit prøvehul.

Prøvehul størrelse? 300mm dia?
Hvor meget vand er for meget?
Hvad hedder den faggruppe, der kan udføre disse boringer?

Så undrer jeg mig over, hvor jeg henvender mig for at få den bedste pris på betonringe som muligt?
Jeg har ikke fundet mange virksomheder, der tilbyder størrelser over 2000mm i dia.

Så tænkte jeg, at I kunne finde på idéer til, hvordan man lettest gør udgravningen.
Pladevibrator, skovl, trillebør, råstyrke vilje og spande med et eller andet hejsesystem?

Musik, hjemmelavet snus og alkoholisk drik er givet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.