130,707 læst ·
270 svar
131k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
Jeg synes, at du skal ringe til nogen, der er meget inde i sagen. Hvis du vil ringe en saneringsfirma, så fandt jeg en https://miramix.se/faq/asbestsanering/är-tillfällig-kortvarig-exponering-av-asbest-farligG greenhouse sagde:At ringe et firma og spørge kan være en god idé!
At sammenligne asbest med sukker er bare rent barnligt.
Det handler ikke om, at jeg vil have tilslutning til at klage over naboen. Det handler om en oprigtig bekymring for et stof, der er meget sundhedsfarligt.
Berettiget frygt eller ej, så forventes en god tone.
I bør således være ved ingen til lav eksponering. Oddsen for, at I vil blive syge, fordi naboen 80 meter væk har taget nogle plader ned, er minimale.
Angående sukker, så er det ekstremt sundhedsfarligt desværre, der dør ekstremt mange på grund af det gift, som er meget værre end asbest for folkesundheden.
Interessante synspunkter i tråden. Meget nysgerrig på hvad fx Staffan mener med det farlige i babymad men det er meget ot så vi slipper det for nu.
Vi havde planer om at skifte vores eternittag (ikke selv) i efteråret, og jeg ville absolut have kontaktet mine nærmeste naboer og advaret hvis det var tilfældet. Selvom det ikke er farligt på xx meters afstand og hvis du ikke er ryger osv osv, så kan det jo være sådan, at nogen finder det ubehageligt og derfor hellere vil undgå at være udendørs netop den dag. Jeg advarede faktisk også min nærmeste nabo om evt. faldende grene, da vi lod et stort pæretræ, der stod tæt på skellet, fælde. Jeg tror, det kaldes hensyn, tjek det, jer der stiller spørgsmålstegn ved ts.
Vi havde planer om at skifte vores eternittag (ikke selv) i efteråret, og jeg ville absolut have kontaktet mine nærmeste naboer og advaret hvis det var tilfældet. Selvom det ikke er farligt på xx meters afstand og hvis du ikke er ryger osv osv, så kan det jo være sådan, at nogen finder det ubehageligt og derfor hellere vil undgå at være udendørs netop den dag. Jeg advarede faktisk også min nærmeste nabo om evt. faldende grene, da vi lod et stort pæretræ, der stod tæt på skellet, fælde. Jeg tror, det kaldes hensyn, tjek det, jer der stiller spørgsmålstegn ved ts.
Det er jeg virkelig enig i Maria, hensyn. Når man har små børn er man desuden ekstra omhyggelig med at de ikke skal udsættes for fare.MariaiÖstergötland sagde:
Interessante synspunkter i tråden. Meget nysgerrig på hvad fx Staffan mener med det farlige i barnemad men det er meget ot så vi lader det ligge for nu.
Vi havde planer om at skifte vores eternittag (ikke selv) sidste efterår og jeg ville absolut have kontaktet mine nærmeste naboer og forudadvaret i så fald. Selvom det ikke er farligt på xx meters afstand og hvis du ikke er ryger osv osv så kan det jo være sådan at nogle synes det er ubehageligt og derfor hellere undgår at være udendørs lige den dag. Jeg advarede for øvrigt min nærmeste nabo om evt. faldende grene da vi lod et stort pæretræ nær grænsen tage ned også. Jeg tror det kaldes hensyn, tjek det ud, I som stiller spørgsmål til ts.
Her spurgte du for femte gang (ifølge dig selv), siden har du spurgt nogle gange til før denne tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/
Det er kutyme at lede i et forum for at se, om nogen anden har stillet spørgsmålet før. Nu har du selv stillet spørgsmålet utallige gange allerede. Du har svaret mig allerede på dette, men det er samme materiale og samme bekymring og samme svar fra delvist de samme forummedlemmer, bare forskellige applikationer.
Jeg har to huse mellem mig og naboen 80 meter væk. I alle retninger. Jeg ville ikke fortælle hele nabolaget, hvis jeg rev eternit eller noget andet ned. Er heller ikke bekymret eller forstyrret af, hvad de gør på den afstand.
Nyd at du har stor grund og langt til naboen. Dette er ingen som helst grund til bekymring.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/
Det er kutyme at lede i et forum for at se, om nogen anden har stillet spørgsmålet før. Nu har du selv stillet spørgsmålet utallige gange allerede. Du har svaret mig allerede på dette, men det er samme materiale og samme bekymring og samme svar fra delvist de samme forummedlemmer, bare forskellige applikationer.
Jeg har to huse mellem mig og naboen 80 meter væk. I alle retninger. Jeg ville ikke fortælle hele nabolaget, hvis jeg rev eternit eller noget andet ned. Er heller ikke bekymret eller forstyrret af, hvad de gør på den afstand.
Nyd at du har stor grund og langt til naboen. Dette er ingen som helst grund til bekymring.
Du vil ikke finde en sådan undersøgelse, for studier koster penge, og der er ingen, der vil finansiere en sådan undersøgelse, da der findes klart mere relevante studier at bruge penge på. Hvis du vil lære mere om sundhedsrisici ved asbesteksponering, så fandt jeg en side på CDC. Der fremgår, at asbest normalt elimineres fra lungerne, problemet er, når makrofagerne bliver overvældet af stor eksposition, især af meget store fibre omkring 15 mikron eller mere. Så store fibre spredes ikke i luften, man skal have næsen midt i støvet for overhovedet at få noget i sig. Coronavirusdråber er til sammenligning hovedsageligt større end 5 mikron (altså lettere end asbest) og spredes næppe længere end en meter ved en hoste. Så store partikler fanges i næseslimhindens slimlag, som så sluges. Ved reel luftbåren smitte, fx ved mæslinger, kan partiklerne være dele af en mikron og spredes længere, da de er for lette til at falde til jorden.
Sammenfattende kan man altså hævde, at det er mere sandsynligt, at manden smittet barnet med coronavirus på 80 meters afstand, end at en eneste asbestfiber har sneget sig ned i lungen.
Håber manden brugte beskyttelsesudstyr, ellers fortjener han vel en opsang for dens skyld?
QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Jeg har læst tråden, og der er mange gode synspunkter. Jeg forstår meget vel, at risikoen er direkte forbundet med eksponeringsgrad.
Det jeg vil vide er snarere erfaringer og lignende omkring, hvor meget støv der frigives, når man tager et eternittag ned. AT det frigives, ved vi. Spørgsmålet er hvor meget og hvor farligt det er 80 meter væk.
Bare fordi det er meget farligt at springe faldskærm uden skærm, betyder det jo ikke, at alle andre risici og farer er værd at udsætte sig for. Bekymring om ting baseres sjældent på nøjagtig statistik. Fx bekymrer folk sig næsten til døde over coronaviruset, selvom det er meget usandsynligt, at man vil dø af det. At sammenligne asbesteksponering med at bære sit eget barn er bare irrelevant.
Med det sagt, lad os holde en god tone. Jeg vil ikke give mig ind i "min morfar spiste asbest til morgenmad, og han blev 92" diskussionen, da den er frugtløs.[/QUOTE]
Sammenfattende kan man altså hævde, at det er mere sandsynligt, at manden smittet barnet med coronavirus på 80 meters afstand, end at en eneste asbestfiber har sneget sig ned i lungen.
Håber manden brugte beskyttelsesudstyr, ellers fortjener han vel en opsang for dens skyld?
QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Jeg har læst tråden, og der er mange gode synspunkter. Jeg forstår meget vel, at risikoen er direkte forbundet med eksponeringsgrad.
Det jeg vil vide er snarere erfaringer og lignende omkring, hvor meget støv der frigives, når man tager et eternittag ned. AT det frigives, ved vi. Spørgsmålet er hvor meget og hvor farligt det er 80 meter væk.
Bare fordi det er meget farligt at springe faldskærm uden skærm, betyder det jo ikke, at alle andre risici og farer er værd at udsætte sig for. Bekymring om ting baseres sjældent på nøjagtig statistik. Fx bekymrer folk sig næsten til døde over coronaviruset, selvom det er meget usandsynligt, at man vil dø af det. At sammenligne asbesteksponering med at bære sit eget barn er bare irrelevant.
Med det sagt, lad os holde en god tone. Jeg vil ikke give mig ind i "min morfar spiste asbest til morgenmad, og han blev 92" diskussionen, da den er frugtløs.[/QUOTE]
Faren kan være tættere på!
Spor af asbest i babypudder!
https://www.svd.se/spar-av-asbest-i-babypuder--aterkallas
Så naboens tagrivning et stykke væk er ikke noget, der gør det farligere.
Spor af asbest i babypudder!
https://www.svd.se/spar-av-asbest-i-babypuder--aterkallas
Så naboens tagrivning et stykke væk er ikke noget, der gør det farligere.
Jeg synes, at ts får ufortjent meget kritik her. Ts var usikker og ville høre, om det var farligt, helst seriøse svar fra folk, der arbejder med asbestsanering.
Så er svar fra den standard mafia, der dumgør alle, som stiller spørgsmålet om asbest, måske ikke de svar, som er mest betryggende.
Sammenligningen med sukker er direkte latterlig. Nok er det skadeligt i større doser, men absolut ikke i små doser.
For asbest findes der ingen sikre doser.
Og at sammenligne asbest med virus er heller ikke relevant. Asbest findes overalt i verden i atmosfæren, og dermed burde det være bevist, at fibre kan forblive i luften ekstremt længe.
Så er svar fra den standard mafia, der dumgør alle, som stiller spørgsmålet om asbest, måske ikke de svar, som er mest betryggende.
Sammenligningen med sukker er direkte latterlig. Nok er det skadeligt i større doser, men absolut ikke i små doser.
For asbest findes der ingen sikre doser.
Og at sammenligne asbest med virus er heller ikke relevant. Asbest findes overalt i verden i atmosfæren, og dermed burde det være bevist, at fibre kan forblive i luften ekstremt længe.
Alt er dødeligt i forkerte doser, selv almindeligt drikkevand er dødeligt i forkerte mængder.
For mindre end ti år siden var der en ung pige, der døde på grund af, at hun drak for meget vand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-drack-for-mycket-vatten-dog
Nogle år tidligere døde en trebarnsmor på grund af for stort vandindtag,
https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling
Selv salt er både livsvigtigt og skadeligt (dødeligt),
https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/
For mindre end ti år siden var der en ung pige, der døde på grund af, at hun drak for meget vand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-drack-for-mycket-vatten-dog
Nogle år tidligere døde en trebarnsmor på grund af for stort vandindtag,
https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling
Selv salt er både livsvigtigt og skadeligt (dødeligt),
https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Min far hjalp en nabo i kvarteret ved siden af med at sætte eternitplader på hans husfacade, han havde også selv eternitplader som vindskærm rundt om terrassen på vores hus, han var vel i 40-årsalderen dengang, og da han gik bort 50 år senere, skyldtes det ikke nogen asbest.
Ville bare formidle et eksempel fra virkeligheden.
Ville bare formidle et eksempel fra virkeligheden.
Der vil jeg helt sikkert protestere. Hvis det mod forventning er nogen af jer tre, der kommer til at lide eller dø af asbest, så er det gubben da der er meget større risiko for, at han har været udsat mere i løbet af sit liv end hvad I begge kommer til at blive tilsammen.G greenhouse sagde:
At han river tag ned 80 meter fra jer har rimeligvis ingen som helst indflydelse på jeres velvære, hvilket allerede er nævnt.
Det er ganske vist sandt, at nogle beviseligt er lidt for hysteriske, når det kommer til asbest, men på den anden side af mønten findes de, der formindsker risiciene. Asbest er livsfarligt, det kan man ikke sige imod. Men som sagt, i dette og mange andre tilfælde er der intet at være bekymret over.Staffan2000 sagde:
Ikke for at være tør, men hvis de halvtreds svar, der sagde det samme, ikke var tilstrækkelige, så kunne du have fået det samme beroligende svar med en søgning på google. Så havde du desuden vidst, hvor påstandene kom fra, i stedet for, som i dette tilfælde, ikke at have en anelse. Bare fordi nogen virker vidende, bør man tage det, der skrives på fora med et stort gran salt.G greenhouse sagde:
Jeg læste i en af dine ti startede tråde om asbest. Der havde du ringet til en håndværker for at spørge, hvilke sikkerhedsforanstaltninger han tog, da han borede tre huller i eternit. Ti år tidligere...G greenhouse sagde:
Hvem ved, hvad der står i de andre tråde.
Jeg siger dette med al velmening; ”ængstelig” er ikke det rette ord at bruge i dit tilfælde.
Barnligt eller ej lader jeg være usagt, men det er et godt eksempel på ting, der er betydeligt farligere end asbest, og som TS sandsynligvis alligevel ikke viser den samme respekt overfor som med asbest.G greenhouse sagde:
Nu gætter jeg forstås, så hele ansigtet bliver blåt, men sukker fører i dag til tusindvis flere lidelser og død end hvad asbest gør. Måske endda en potens eller tre mere alligevel.
Men ja, at stikke ansigtet i asbestfibre og tage nogle dybe vejrtrækninger er naturligvis farligere end at knase nogle deciliter sukker. Men det var nok ikke det, personen mente.
Men det var nu engang sådan, at næsten alle svarene havde en lige så god tone, som de var beroligende. Nogle havde endda belæg for, at TS kunne være rolig. Så den mobb, der gør nar af alle, der stiller spørgsmål om asbest, ser ud til at holde sig væk fra denne tråd. Der er selvfølgelig én eller to, som man med lidt vilje kunne kalde tørre, nu hører jeg måske selv til den kategori, men vi er en stor minoritet.harry73 sagde:
Og de fleste, der viser en manglende tålmodighed, gør det også først, når TS er lidt uvillig til at tage den information, der er formidlet til sig.