Jeg har lige bestilt et Granab undergulv med mekanisk ventilation til vores gildestue. Da jeg under projekteringsperioden har vækket en tidligere sovende interesse for håndværk, tænkte jeg også at lægge gulvet og ventilationen selv. Mest fordi jeg er nærig, men også fordi jeg har indset, at jeg synes, det er skidesjovt!

Da vi ønsker så lav byggehøjde som muligt, kan vi ikke have nogen isolering mellem reglerne for at få tilstrækkelig luftgennemstrømning under gulvet. Hvorfor man egentlig skal have isolering, forstår jeg for så vidt heller ikke, da man trækker varm luft ind under gulvet.
En dampspærre mellem regel og spånplade skal jeg selvfølgelig have. Noget, jeg går rundt og spekulerer på, er, hvordan det vil blive med dampspærren nu, når den ikke kan hvile på isoleringen? Og det går jo ikke at lime spån mod folie, folie mod regel. Så løser man det kun ved at skrue spånplade fast mod stålregel samtidig med, at man spænder folien op, eller?

Må man spørge hvorfor du skal have folie når du alligevel skal blæse varm (fugtig) indendørsluft under gulvet? Hvad opfylder den for funktion?

Senest redigeret:
tobee sagde:
Seler og livrem? Eller fordi Granabs konstruktion er sådan ifølge tegningen. Vil ikke rode med at ændre ting, som jeg ikke forstår.

[link]
Nej, absolut ikke. Den har ingen funktion. Måske snarere tværtimod. Jeg tolker det som, at du ønsker at ventilere gulvet, fordi det er koldt/fugtigt. Fugtigheden kommer sandsynligvis indefra, medmindre det er opstigende jordfugt, der suges kapillært i pladen. Spørgsmålet er, om det overhovedet er rigtigt at blæse fugtig varm luft ned i det rum. Risikoen er blot, at den kondenserer på gulvet. Sandsynligvis er det betydeligt bedre at suge luft ud af rummet.

Jeg har selv arbejdet med Granab i flerbostadsprojekter. Lige nu ca. 14.000 kvadratmeter i det nuværende projekt. Der findes flere forskellige slags anvendelser for dette gulv. Du har stadig ikke forklaret, hvorfor du skal installere dette gulv.

Læser man derefter i instruktionen, så fremgår det, at det drejer sig om udsugning fra gulvet og ikke omvendt. Dermed kan folien være okay, men næppe nødvendig. At man isolerer er jo for at få varmere gulv, hvis man har en kold kælderplade nedenunder, som sandsynligvis er uden isolering.

Vis suges fugten kapillært, kældervæggene er uisolerede på ydersiden og ligeledes pladen. Derfor fik jeg lugtproblemer i den tidligere isolerede trækonstruktion. Luften i kælderrummet har dog altid været ret tør. Både jeg og tidligere ejer har kørt luftaffugter som holder RF 50-60% selv på de varmeste sommerdage. Nu har jeg haft kælderrummet helt fri for træ i et år og den har været helt knastør endda uden luftaffugter. Ikke en dag over RF 70% bortset fra den dag, hvor jeg pudsede kældervæggene om =)

Jeg gør egentlig bare, som jeg er blevet anbefalet af fugtteknikere fra OCAB. Kort og godt. Så lidt organisk materiale som muligt. Underlag med undertryk. Pudsede kældervægge. Så skal mine fugtproblemer være en saga blot =) Kondens? Ja måske, men hvad betyder det, hvis jeg har stålregler og en plastikfolie, der beskytter spånpladen? Det var derfor jeg valgte Granab fremfor Nivell! Billigere desuden.. Så skal jeg have en RF-måler ved udsugningsventilatoren. Begynder RF at stige, må jeg køre affugteren =)

Hvorfor skulle en plastikfolie gøre skade?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.