13,644 læst ·
69 svar
14k læst
69 svar
Gran eller fyrretræ?
Lidt besværligt med trykimprægneret, hvis man skal male lågen hvid. Man skal jo vente et år eller to, indtil imprægneringen har "tørret" lidt, før man kan male (i hvert fald siger ekspertisen det)...O sagde:
Skal den sidde ude, vil den blive udsat for vejr og fugt fra alle sider, det er et hårdt miljø. I så fald ville jeg altid vælge trykimprægneret træ. For at få bedst holdbarhed. Gerne så knastfrit som muligt.
"kärnfuru" findes i forskellige kvaliteter, men det er svært at finde rigtig godt. Vælger man imprægneret træ, spiller det ingen rolle. Det er endda en fordel at undgå kernetræ, da imprægnering har sværere ved at trænge ind i det. "kärnfuru" har simpelthen dårligere modstandskraft og højere pris samt er sværere at finde.
Den som venter på noget godt... Spøg til side, skal den males i år er trykket træ ikke så heldigt men værdsætter man den ekstra holdbarhed, kan man måske vente et år eller to med maling.E Ehrlemark sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Ingen problemer med maling af trykimprægneret NTR-AB/B hvis man sliber og affedter overfladen med nafta og derefter grunder med en metalprimer, typisk Caparols Uniprimer. Ingen grundolier eller lignende. Dog skal man lade fugten trække ud ordentligt. Gerne over en vinter udenfor inden man bygger den.E Ehrlemark sagde:
Nja. Ikke helt.E Ehrlemark sagde:
Det vigtige er, at træet har nået at tørre, før man maler. Trykimprægnering betyder, at træet bliver gennemblødt. Så det tager et stykke tid, før det har tørret tilstrækkeligt. Fugtprocenten skal være under 16%, når man maler. Bare at måle, hvis man vil være sikker.
Ofte har terrassebrædderne tørret tilstrækkeligt allerede på bræddegården.
Jeg byggede i reglar af gran, forsøgte at finde så kvistfrie og tæt-voksede som muligt. Jeg lavede en ret avanceret låge efter min mening, alt er fældet halv i halv og limet, ingen skruer undtagen til beslagene. Jeg tror og håber, at den vil holde længe, det er jo muligt at reparere eventuelle rådskader i fremtiden. Hvis jeg skulle lave en låge til, havde jeg nok valgt fyr fra nogen, der kan save og høvle de rigtige dimensioner direkte. Men her var det rart, at omkostningerne var lave for træet, da det blev forkert nogle gange, så var det enkelt bare at lave den del om.
Jeg støbte også lågestolperne selv.
Jeg støbte også lågestolperne selv.
Høvlet, eller uhøvlet afhænger jo helt af hvilken type port man har tænkt sig at bygge. Har man et enkelt hegn af stående uhøvlede brædder, som man bare skal have en åbning i, så laver man den sandsynligvis ens.
Skal man derimod have en lidt flottere port, så passer høvlet betydeligt bedre.
Men gran findes i rigtig mange dimensioner, men kun de grovere er høvlede på alle sider. Fyrretræ er altid høvlet, men findes normalt set i meget få dimensioner. Trykimprægneret findes men er ikke så godt at male.
Skal man derimod have en lidt flottere port, så passer høvlet betydeligt bedre.
Men gran findes i rigtig mange dimensioner, men kun de grovere er høvlede på alle sider. Fyrretræ er altid høvlet, men findes normalt set i meget få dimensioner. Trykimprægneret findes men er ikke så godt at male.
Høvle kan man let gøre selv, så kommer man (ofte) billigere udenom ved at købe uhøvlet. Når det ikke er mere træ end til en låge, går det udmærket at håndhøvle.
Hvis man desuden tænker at save ned i dimensionerne, skal man alligevel høvle bagefter, hvis det skal være høvlet.
Hvis man desuden tænker at save ned i dimensionerne, skal man alligevel høvle bagefter, hvis det skal være høvlet.
Har malet trykimprægneret med linoliemaling direkte efter byggeriet med godt resultat. Dog stadig værd at påpege, at for at bygge grundigt bør man vel stadig sikre, at træet er tørt.
Mange parametre her. Hvad skal du male med? Linolie maling eller plastikmaling? Linolie skal/bør være høvlet. Plastikmaling er direkte uegnet, når du skal male på alle sider, fordi du lukker al fugt inde, og træet kan ikke ånde. Så enten linolie eller en anden diffusionsåben maling.
Hvis du tænker en skala på modstandsdygtighed mod vand/råd, hvor 1 er dårligst og 10 bedst, så er gran ca 1. Fyr ca 4 og eg 5, hvis det er ca samme kvalitet. Med andre ord er fyr meget bedre end gran, især en fed kernefyr.
Vil absolut fraråde trykimpregneret træ, hvis du skal male det, jeg har selv været igennem det hårde vejen og malet hegn hvidt og dum som jeg er, har jeg gjort det flere gange, fordi flere har sagt, at "der er ingen problemer med de nye trykimprægnerede planker". Har også målt fugtindhold, men det hjalp ikke, malingen slipper.
Linolie på trykimprægneret har jeg ikke prøvet, men i teorien burde det fungere bedre.
Hvis du tænker en skala på modstandsdygtighed mod vand/råd, hvor 1 er dårligst og 10 bedst, så er gran ca 1. Fyr ca 4 og eg 5, hvis det er ca samme kvalitet. Med andre ord er fyr meget bedre end gran, især en fed kernefyr.
Vil absolut fraråde trykimpregneret træ, hvis du skal male det, jeg har selv været igennem det hårde vejen og malet hegn hvidt og dum som jeg er, har jeg gjort det flere gange, fordi flere har sagt, at "der er ingen problemer med de nye trykimprægnerede planker". Har også målt fugtindhold, men det hjalp ikke, malingen slipper.
Linolie på trykimprægneret har jeg ikke prøvet, men i teorien burde det fungere bedre.
Jeg har masser af uhøvlede fyr derhjemme, må være unikA AG A sagde:Høvlet eller uhøvlet afhænger jo helt af, hvilken type port man har tænkt sig at bygge. Har man et enkelt hegn af stående uhøvlede brædder, som man bare skal have en åbning i, så gør man det sandsynligvis lige sådan.
Skal man derimod have en lidt mere elegant port, så passer høvlet betydeligt bedre.
Men gran findes i rigtig mange dimensioner, men kun de grovere er høvlede på alle sider. Fyrretræ er altid høvlet, men findes normalt i meget få dimensioner. Trykimprægneret findes, men er ikke så godt at male.
Men att måla tryckt virke är hopplöst! Spelar ingen roll om man så väntar i flera år innan man målar. Ohyvlat virke utomhus, hyvlat inomhus.O sagde:
Skall den sitta ute kommer den att bli utsatt för väder och fukt från alla sidor det är en tuff miljö. I sådant fall skulle jag alla gånger välja tryckimpregnerat virke. För att få bäst hållbarhet. Gärna så kvistfritt det går att hitta.
"kärnfuru" finns i olika kvaliteter men det är svårt att finna riktigt bra. Väljer man tryckt virke spelar det ingen roll. Då är det tom en fördel att undvika kärnvirke eftersom impregneringen har svårare att tränga in i den. "kärnfuru" har helt enkelt sämre motståndskraft och högre pris samt är svårare att finna.
Det er ikke noget, jeg har bemærket.Christer G.V. sagde:
Er der ingen forskel, hvis man venter flere år, er det vel ingen mening i at vente. Desuden bliver overfladen solbleget grå og forurenet, hvilket ikke er godt, hvis man skal male.Christer G.V. sagde:
Bruger man tørt træ til at bygge med og maler med det samme, så fungerer det, uanset om det er imprægneret eller ej.
Minimum af arbejde og problemer får man, hvis man slet ikke maler. Trykimprægneret holder udmærket uden maling.
Forskellen mellem gran og furu er mest antal knaster i kernen.E Ehrlemark sagde:1. Planhøvlet fordi de fleste porte synes at være bygget med det træ
2. Gran kun fordi bl.a. Svenskt Trä anbefaler det i deres byggevejledninger...
3. Porten skal sidde ude og males hvid...
P.S. Men nu ser det ud til, at jeg vælger kernefuru i stedet, det synes at være tilgængeligt i "almindelige" trælasthandler som terrassebrædder![]()
Furu er fyrretræ og har egentlig de samme egenskaber som gran, men med færre "perleknaster" (små knaster mellem grenenes kerne)