C
S hjulia sagde:
Nu vet jag inte hur det ser ut på Byggmax idag
Här får de virket från de "vanliga" stora leverantörerna, t.ex. Sodra. Skulle gissa att det är likadant i hela landet, Byggmax känns rätt centralstyrt(?)

pacman42 pacman42 sagde:
Vinterfällt är torrare, definitivt.
arneri68 arneri68 sagde:
Problemet är gissningsvis att de inte är snickeritorra när de packas upp
Byggvirke är inte snickeritorrt. Finns väl en standard för hur torrt det skall vara vid leverans, men det jag menar är att processen dit påverkar tendensen till skevhet. Hur torrt virket var när det fälldes är bara en länk i kedjan.
 
  • Synes
jawen og 4 andre
  • Laddar…
I Finland såg jag att man kunde köpa LVL/korslimmade reglar i 45x70 och 45x95. Har tyvärr inte sett det här i Sverige, bara i mycket grövre storlek.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Kunderna före dig har tagit de raka reglarna och lagt de kvarvarnade huller och buller så att de blivit bananformade med tiden. Även de som var raka från början. Det är problemet med att kunden får lasta själv.

Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
 
  • Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Ingen som är ute efter bra virke handlar väl på byggmax?
 
  • Synes
  • Elsker
PelleWidell og 12 andre
  • Laddar…
På det bygg max jag varit har virket legat ute i ett stort skjul, där virket är exponerat för väder i en änden.
Vet inte om det beror på det men upplever att virket är bättre på Bauhaus där det ligger "inomhus".
 
Härligt med den där internetsanningen om att Byggmax köper in sämre virke. Troligen samma som tror det som sprider att det finns ett mystiskt nattskift på kinafabrikerna som syr lite slarvigare och billigare.

Vill man veta var virket kommer ifrån och vilken sortering det är, så står det på alla bandade buntar oavsett om det är hos Byggmax eller någon annan. Att virkesleverantörerna skulle sortera och fuskmärka sämre virke till deras största kund, låter lite märkligt. Som redan nämnts köper de in centralt och får extrem storkundsrabatt. Svårare än så är det inte.
 
  • Synes
husägaren TS og 22 andre
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Huddingebo Huddingebo sagde:
Ingen som är ute efter bra virke handlar väl på byggmax?
Varför inte?
 
  • Synes
TheGame
  • Laddar…
C
Hep Hep sagde:
Vill man veta var virket kommer ifrån och vilken sortering det är, så står det på alla bandade buntar oavsett om det är hos Byggmax eller någon annan.
Klassade reglar är också stämplade i änden.
 
  • Synes
Carl Torssell
  • Laddar…
useless useless sagde:
De kanske är tyngre för att de inte har torkat och hunnit krokna än?
Så om jag vill bygga riktigt rakt och behålla det så ska jag alltså se till att virket alltid är blött.
 
  • Synes
mats.3
  • Laddar…
T tracker sagde:
Fingerskarvad kortregel brukar vara ok.
Är det någon nackdel förutom pris med kortreglar?
 
J jhall sagde:
Är det någon nackdel förutom pris med kortreglar?
Ofta är de för korta i ena ändan..
 
  • Haha
  • Synes
husägaren TS og 40 andre
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Klassade reglar är också stämplade i änden.
Japp, och jag tror vi kan utgå ifrån att de stämplarna är äkta och inget som skurkarna på Byggmax ritat dit själva.

Ett misstag som en del glada hemmabyggare gör är att de väljer ut tunga, fuktiga och raka reglar som de bär hem och lägger i solen för att byggas in lite då och då när man har tid. Det är inte att göra det lätt för sig.
 
  • Synes
  • Haha
Festlund og 3 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Ofta är de för korta i ena ändan..
Tack för dagens första skratt.


Jag köper reglar lite överallt och märker ingen skillnad på kvalitén, varesig det är på Beijer eller Byggmax.
Jag synar varje regel för sig. Tre böjd på varje rak.
 
  • Synes
Festlund og 3 andre
  • Laddar…
Intet Intet sagde:
Jag köper reglar lite överallt och märker ingen skillnad på kvalitén, varesig det är på Beijer eller Byggmax.
En skillnad kan vara att Byggmax är mer utsatta för kräsna privatpersoner som (har tid att) bara plocka(r) russinen ur kakan och kommer man då vid fel tidpunkt finns bara ratat virke kvar.
 
  • Synes
Festlund og 16 andre
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sagde:
En skillnad kan vara att Byggmax är mer utsatta för kräsna privatpersoner som (har tid att) bara plocka(r) russinen ur kakan och kommer man då vid fel tidpunkt finns bara ratat virke kvar.
Bra tanke.
Så är det säkert. Privatpersoner på Byggmax är noggrannare än proffs på Beijer.
 
  • Synes
Carl Torssell og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.