41,601 læst ·
196 svar
42k læst
196 svar
Görs inte reglar raka längre?
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?
Mvh
Hej,R Relik sagde:Hej
Mvh
Jag har inget bra svar men tycker att kvalitén går ner och priserna upp.
Känner igen fenomenet.
En regel är aldrig rak efter att den sugit eller lämnat ifrån sig ytterligare fukt. Vad jag vet finns inga större sågverk som sågar färdigtorkat virke. Och inte ens denn går det att garantera att de är raka.
Äldre långsamtvuxet virke böjer sig inte lika lätt dock.
Äldre långsamtvuxet virke böjer sig inte lika lätt dock.
Nä, det är väl i praktiken det som är problemet. Har förstått att själva torkningsprocessen också har betydelse i sammanhanget.pacman42 sagde:
Själv har jag förvisso inte upplevt några större problem att hitta raka reglar på Byggmax. Kanske varierar med säsong?
Problemet är gissningsvis att de inte är snickeritorra när de packas upp och då slår de sig vid torkning. Jag upplever att virke som legat på brädgården under vintern utan packband nästan alltid är skeva. Bättre att vänta på nya färska leveranser.
Nu vet jag inte hur det ser ut på Byggmax idag men för ca 10 år sedan så köpte Byggmax-butikerna häromkring andrasortering av virke från närliggande sågverk, ibland tom tredjesortering. K-rauta som det hette då låg kvarteret bort från Byggmax och köpte även de från samma sågverk men de köpte förstasortering så på Byggmax fick man noga syna varje regel, framförallt under trallbyggarsäsong, medan på K-rauta var det oftast bara att lasta på. Om Byggmax fortfarande hanterar inköp på samma sätt så skiljer det sig antagligen väldigt mycket över landet hur lätt/svårt det är att hitta raka reglarC cpalm sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Trixet är att köpa virke som inte ligger löst som ett plockepinn på brädgården, utan helst ihopbuntat i stor bunt.
Beställ från proffshandeln så buntar de ihop även mindre kvantiteter. Sen är hemligheten att absolut INTE packa upp reglarna innan man ska ha dem. Då är de flesta hyfsat raka, å när de är fastlåsta i en konstruktion håller de ofta sig raka (tvingas att göra det) .
Köper ni virke som INTE är ihopbuntat, lägg det då fint och slätt hemma och bunta genast ihop det med spännband. Tillsammans vill de böja sig olika, så när de får ligga nära varandra tar krafterna ut varandra. Samma effekt som om du klyver en regel, vänder på den ena delen och skruvlimmar ihop dem igen.
Beställ från proffshandeln så buntar de ihop även mindre kvantiteter. Sen är hemligheten att absolut INTE packa upp reglarna innan man ska ha dem. Då är de flesta hyfsat raka, å när de är fastlåsta i en konstruktion håller de ofta sig raka (tvingas att göra det) .
Köper ni virke som INTE är ihopbuntat, lägg det då fint och slätt hemma och bunta genast ihop det med spännband. Tillsammans vill de böja sig olika, så när de får ligga nära varandra tar krafterna ut varandra. Samma effekt som om du klyver en regel, vänder på den ena delen och skruvlimmar ihop dem igen.