Hej!

Jeg har et hus, hvor jeg har fået byggetilladelse og skal opdele det, så det bliver til to lejligheder af et lokale.
Efter at have boret igennem væggen og dokumenteret, hvordan det er bygget, så kan jeg ikke få det til at opfylde EI60, ligesom med taget.

Brandsikringskonsulenten har tegnet, at tag og vægge skal opfylde EI60 mellem lejlighederne og har linket til en Parocguide for, hvordan man opnår EI60 vægge, se vedhæftet billede.

Men da jeg ikke bygger nyt, men allerede har vægge, så undrer jeg mig over, hvad der skal tilføjes for at opnå det korrekte?

Optegnet:
Indervægge bærende
Fer og not træ
130 mm træ
Fer og not træ

Etageadskillelse ser sådan ud:
22 mm fer og not træ
50 mm luftspalte/reglar
28 mm fer og not træ
Så kommer 100-170 isolering
Gips/træpanel

• Trækonstruktioner og brandbeskyttelse: Diagrammer viser lagopbygning for vægge og lofter, med angivelser af materialer som gipsplader, trægulve og isolering.
  • Diagram over mellemvæggskonstruktioner med REI60 og R60 brandmodstand, herunder materialer som gipsplader, glasisolering og træregler.
Du kan anvende noget, der kaldes additionsmetoden, for at beregne en passende væg-konstruktion. Den bygger på, at man lægger alle lagene i væggen sammen og vægter dem afhængigt af, hvor i væggen de ligger. Massivt træ har ret god modstand mod brand, især hvis det beklædes med gips, så det bør ikke være noget problem for dig at opnå EI60. Det kan være værre at få det tæt nok i et gammelt hus.

Hej PNO!

Tak for det kanon hurtige svar! :)
Okay, og hvordan gør jeg det når det er for indervæggen:
130 mm træ
spontet træ 22 mm på hver side.

Samt for bjælkelaget som er:
22 mm spontet træ
50 mm luftspalte/reglar
28 mm spontet træ
100-170 mm isolering

Er der nogen der ved, hvor jeg kan henvende mig?

Tak Rickard!
Ifølge det der er jo forslaget med 70 træ og da godkendt med Gtf /gips skiva på hver side.
Finder ikke hvad der gælder når det er bredere som i mit tilfælde 130 mm.

Men i værste fald gips på begge sider så er det ok?
Tolker jeg det rigtigt da?

• Diagram der viser en vægkonstruktion, specifikation EI 60, med materialer: træ 70 mm og gips på begge sider (GtF 15 mm), med samlet bredde 62,3 mm.
  • Diagram over konstruktioner med gips og træ, viser forskellige materialetykkelser og EI 60 brandmodstand. Tabellen inkluderer GtF, GtA og total tykkelse.
Rickard.
15mm gtf er en specielt brandbeskyttende gips. Ellers behøver man dobbelt gips, hvis man vælger almindelig gips. 12.5 gta

70mm tolker jeg som et minimum, men jeg kan tage fejl.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.