Hej!

Jeg skal indsætte en Contura I7 i en åben pejs, den vil passe perfekt i bredden, når jeg har fjernet det ildfaste tegl, men åbningen er for høj.

Kan man bruge almindelig grovbeton til at støbe bunden op, eller skal jeg bruge noget, der tåler varme?

Vedhæfter billede forfra, jeg ville også have brug for at "spartle" eller pudse siderne og underkanten, når åbningen er formindsket, hvad bruger man for produkt til dette?

Med venlig hilsen
 
  • Åben pejs med markeret åbning til installation af Contura I7. Tæpper ved åben ild, træ på gulvet, værktøj i forgrunden.
Eftersom du skal have en kamin i hullet, kan du gøre som du vil. Det enkleste er måske at slå det ildfaste tegl, du ikke vil have, væk. Mure derefter en højdejusteret sten (tegl, leca, letbetonblok, dine overskydende ildfaste sten osv.) i overkanten for at mindske hullets højde. Puds alt ind med almindeligt pudsemørtel og mal hvidt, klart!
 
Har banket det ildfaste mursten væk nu. Som I kan se på billedet mangler der kun cirka 9 cm.
Pejs med krakeleret ildfast mursten og et åbent rum under til installation af en ventilator. Fliser foran pejsen ses tydeligt.
Forstod ikke dit svar, virker det med grovbeton som jeg presser det ildfaste mursten ned i, eller findes der et andet produkt, der fungerer bedre? Link gerne til et produkt

Overvejede også at lave hul til luftgennemstrømning over kaminen og installere en ventilator i "facket" nedenunder for at få lidt cirkulation
 
F
Sæt gitter så er det klart på nogen time

Brændeovn med gnistgitter, ild brænder indenfor.
 
  • En moderne pejs med gitter, hvor der brænder en ild indeni, hvilket skaber en hyggelig og varm atmosfære.
  • Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Jeg ville have anvendt en mørtel og muret en sten af en slags for at gøre hullet mindre, alternativt bygge en kant op og så sætte den ildfaste sten tilbage igen længst inde mod ovnen.

Gitter som F.L tipser om er sandsynligvis en smart løsning, der gør, at du kan få god luftstrøm rundt om ovnen.
 
Tak for hurtigt svar!

Et gitter er allerede indkøbt, så der bliver lavet et hul i den øvre del af komfuret.
Vedhæfter et billede som forklaring.
Brændeovn med markeringer for et hul øverst og en blæser nederst, visende luftstrøm fra blæseren gennem ovnen.
Brændeovnen kommer med en dækkant som giver en pæn "afslutning" mod komfuret, så jeg vil helst ikke have noget gitter rundt.
Indbygget pejs i væg, brændende flammer indenfor, omgivet af en blå væg og en dekorativ krukke med tørrede planter til højre.

Da jeg har brug for ca. 9cm mere, tænkte jeg på mørtel+75mm leca blokke. Tror I, det fungerer?

Mvh
 
Min erfaring med den samme operation som din er, at luftcirkulationen ud gennem hullet over indsatsen fungerer udmærket...
Har du et hul under, så vil luften cirkulere godt...

Det bliver dog ret varmt i loftet nu om dage, så jeg skal sætte en ventilator der, som trykker den varme luft ned...
 
Nu har jeg nået et stykke, tog op hullet som skal hjælpe luften med at bevæge sig.
Plastdækket åbning i væg, forberedt til ventilationsinstallation under kamin. Båndoptagerstativ ved siden af. Mål 25x12 angivet.
Borede også et 100mm hul under kaminen hvor blæseren skal blæse luft ind.
Betonggulv med angivet 100mm hul til ventilation under en kamin, markeret med en cirkel og små borehuller. En murstensoverflade med et rundt hul boret i for installation af en ventilationsventilator under en kamin. Pejs med åbent hul i toppen og 100mm hul med rør nedenunder, værktøj og murbrokker omkring.

Tænkte forsøge at uploade så mange billeder som muligt da jeg selv har savnet dette, da jeg påbegyndte installationen.

Mvh
 
  • Synes
Dan_Johansson og 1 anden
  • Laddar…
Bumpar gammel tråd, skal selv lave samme operation på torpet. Hvilken ventilator og gitter brugte du?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.