Jeg skal indsætte en Contura I7 i en åben pejs, den vil passe perfekt i bredden, når jeg har fjernet det ildfaste tegl, men åbningen er for høj.
Kan man bruge almindelig grovbeton til at støbe bunden op, eller skal jeg bruge noget, der tåler varme?
Vedhæfter billede forfra, jeg ville også have brug for at "spartle" eller pudse siderne og underkanten, når åbningen er formindsket, hvad bruger man for produkt til dette?
Eftersom du skal have en kamin i hullet, kan du gøre som du vil. Det enkleste er måske at slå det ildfaste tegl, du ikke vil have, væk. Mure derefter en højdejusteret sten (tegl, leca, letbetonblok, dine overskydende ildfaste sten osv.) i overkanten for at mindske hullets højde. Puds alt ind med almindeligt pudsemørtel og mal hvidt, klart!
Har banket det ildfaste mursten væk nu. Som I kan se på billedet mangler der kun cirka 9 cm.
Forstod ikke dit svar, virker det med grovbeton som jeg presser det ildfaste mursten ned i, eller findes der et andet produkt, der fungerer bedre? Link gerne til et produkt
Overvejede også at lave hul til luftgennemstrømning over kaminen og installere en ventilator i "facket" nedenunder for at få lidt cirkulation
Jeg ville have anvendt en mørtel og muret en sten af en slags for at gøre hullet mindre, alternativt bygge en kant op og så sætte den ildfaste sten tilbage igen længst inde mod ovnen.
Gitter som F.L tipser om er sandsynligvis en smart løsning, der gør, at du kan få god luftstrøm rundt om ovnen.
Et gitter er allerede indkøbt, så der bliver lavet et hul i den øvre del af komfuret.
Vedhæfter et billede som forklaring.
Brændeovnen kommer med en dækkant som giver en pæn "afslutning" mod komfuret, så jeg vil helst ikke have noget gitter rundt.
Da jeg har brug for ca. 9cm mere, tænkte jeg på mørtel+75mm leca blokke. Tror I, det fungerer?
Min erfaring med den samme operation som din er, at luftcirkulationen ud gennem hullet over indsatsen fungerer udmærket...
Har du et hul under, så vil luften cirkulere godt...
Det bliver dog ret varmt i loftet nu om dage, så jeg skal sætte en ventilator der, som trykker den varme luft ned...
Nu har jeg nået et stykke, tog op hullet som skal hjælpe luften med at bevæge sig.
Borede også et 100mm hul under kaminen hvor blæseren skal blæse luft ind.
Tænkte forsøge at uploade så mange billeder som muligt da jeg selv har savnet dette, da jeg påbegyndte installationen.