Jeg har en lille tilbygning (1,5x2,5 m), som en for det meste beruset tidligere ejer af huset lavede. Ingen af væggene er i rette vinkler, og ingen er i vater i nogen retning. Nu er jeg i gang med lidt andet arbejde i den del af huset og overvejer at gøre noget ved dette. Jeg vil rive gipsen ned og blotlægge reglerne. Nu til mit spørgsmål: Jeg har tænkt mig at bygge på reglerne med noget på udvalgte punkter, så disse punkter kommer i vater, lægge en krydsfiner på det hele og til sidst afslutte med gips for at få mine rette vægge. Virker dette? Hvad skal man bygge på med, som man kan variere i tykkelse let? Har I nogle andre forslag?

- kløve frem lange kiler?
- strimler af masonite?
- pap?

Jeg tror ikke, at den tidligere ejer af mit hus havde alkoholproblemer, derimod ser det ud til, at han var ret hurtig til at sige "äh, det er fint nok"...og i tilbygningen, han lavede, byggede jeg vores nye køkken. Langvæggen, som de fleste af skabene skulle hænge på, var ikke blot skæv, den hældte også udad i varierende grad (det var forskel fra lægte til lægte).

Jeg rev gipsen af hele væggen. Savede en masse strimler af tynd masonit (3,5 mm). Limede strimler i flere lag på lægterne for at få dem i lod og i linje med hinanden. En lægte kunne f.eks. have to strimler, der gik fra gulv til loft, så en der gik fra gulv til halv højde, og så en fra gulv til en halv meters højde...
Det bliver jo lidt hakket, men med pladematerialet ovenpå blev det jævnt nok.

Det mest besværlige var faktisk at måle, hvor skæve lægterne var. Jeg satte en laserpas ved den ene ende og lod det trække en lodlinje (et lodret plan af laserlys bliver det jo egentlig) foran væggen, parallelt med hvordan væggen skulle være for at blive retvinklet mod kortvæggen. Så målte jeg afstanden mellem lægte og "laserplanet" på flere punkter (altså i forskellige højder) per lægte og noterede målet på siden af lægten ved hver målepunkt.

Hmm, ja det er sådan jeg har tænkt omtrent med strimlerne. Med plywood på bliver det nok stift og godt alligevel. Godt tip med laserpasset! Takker

/Thomas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.