P
Har et letbetonhus.

Renoverer stuen. Væggene pudses med Weber Gypsum gipsmørtel. Derefter skal det males med en silikatmaling.

Håndværkerne ser ud til at lægge et lag på ca. 2-5 mm puds. Virker rimeligt.

Men, i (inder)hjørnerne kan jeg ikke se, at de har forstærket på nogen måde. Der findes jo sådanne "armerede" tapestre, som jeg har set. Men sådanne eller noget andet har de ikke brugt.

Gør de det rigtigt?

Er der ikke en risiko for, at der vil komme en revne i (inder)hjørnerne efter et stykke tid? Puds tørrer, huset bevæger sig lidt.

Min erfaring med håndværkere efter ti år med hus er, at 9/10 håndværkere tager den nemmeste vej. Trist. Men det er min erfaring.

Hvis huset bevæger sig (hvilket som regel kun sker ved sætninger i jorden på stenhuse) så meget, at pudsen revner, vil revnen opstå, uanset om du har armering eller ej. Eftersom dit hus ser ud til at have stået et stykke tid, er risikoen for bevægelse sandsynligvis meget, meget lille.

Ifølge Webers hjemmeside anbefaler de ikke nogen form for armering i indre hjørner. Derimod anbefaler de en yderhjørneprofil for at hjælpe med at få et lige yderhjørne. Gem lidt af silikatfarven, så du kan tilføje lidt nyt, hvis der skulle komme revner, eller opbevar farvekode og fabrikant, så du kan købe nyt, hvis du får brug for at udbedringsmale i fremtiden.

Her er et link til webers produktside om gips til pudsning indendørs.

https://www.weber.se/filmarkiv/fasad-puts-murbruk/putsa-dina-innervaggar-med-gipsputs.html

Mvh

P
Semiproffset Thiger sagde:
Hvis huset bevæger sig (hvilket normalt kun sker ved sætningsskader i jorden på stenhuse) så meget, at pudset revner, så opstår revnen, uanset om du har armering eller ej. Da dit hus ser ud til at have stået et stykke tid, er risikoen for bevægelse formentlig meget meget lille.

Ifølge Webers hjemmeside anbefaler de ingen form for armering i inderhjørner. Derimod anbefaler de en yderhjørneprofil for at hjælpe med at få et lige yderhjørne. Gem lidt af silikatmalingen, så du kan lægge lidt nyt på, hvis det skulle revne, alternativt gem farvekode og fabrikat, så du kan købe nyt, hvis du skal male lidt op i fremtiden.

Her er et link til Webers produktside om gips til pudsning indendørs.

[link]

Mvh
Tak for svar. Nej. Jeg har heller ikke fundet noget. Så det synes at være i orden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.