Vi har besluttet os for at åbne op en smal gammel dør mellem 2 rum til en 2m bue. Eksisterende dør var 0.7m med karm i blev det ikke meget at råbe hurra for. Efter at have spurgt rundt fik vi en byggemand som præsenterede samme løsning som øvrige vi adspurgte og havde tid til at gøre det inden for rimelig ventetid (et firma vi har fået på gode anbefalinger om). En I-bjælke af beregnet størrelse skulle nedfældes og hvile på opbakninger i den bærende teglvæg. Det lyder jo enkelt eller hvad?
Sagt og gjort, i dag begyndte arbejdet, og da jeg kom hjem fandt jeg følgende konstruktion De har ikke nøjedes med at tage et eller 2 lag tegl ud men 4. Oven på I-bjælken har de bygget en trækonstruktion som ligger 2-3cm under det tilbageværende tegl lag. Jeg kaldte ind naboen, som er bygningskonstruktør, der så savede hele tiltaget over.
Bjælken er 10cm høj (nok OK med gamle beregningsmodel burde det have været mindst 12).
Opbakningen for bjælken er i mindste laget med 10 cm.
Men frem for alt kan trækonstruktionen ikke bære i nærheden af hvad bjælken kan klare. Jeg har sendt flere spørgsmål til firmaet om, hvordan de har tænkt her og lader dem ikke fortsætte før de har givet acceptable svar, men føler at jeg gerne vil tage flere gode argumenter med mig til i morgen.
Så må man vel føle sig snydt som sædvanligt, når man tydeligt har spurgt 3 firmaer, om vi behøvede at søge byggetilladelse til dette job, og alle ligeså enstemmigt svarede NEJ. Stol aldrig på nogen håndværker, Søg svar selv først, så selvfølgelig kræves der byggetilladelse fandt vi ud af i dag af vores venlige nabo.
Tja efter en mail konversation med byggledaren så var eneste fejl de anså sig have gjort i konstruktionen, at de ikke fyldte ud hulrummet mellem træregel og tegl. Fugeskummet skulle fjernes, og sprækken fyldes. En tavs fyr kom og begyndte at putte cement ind i sprækken.
Eftersom jeg ikke stoler et skidt på dem mere, tog jeg hit et andet firma i dag, som dømte det helt ud.
Bjælken burde være mindst 180 mm rustbeskyttet malet. Trækonstruktionen (hvis den overhovedet skulle være der, skulle være muret op) skulle have været lavet med 2 sammenføjede reglar i bredden på højkant.
Oplægningerne på siderne skulle være mindst 250 mm helst 400 mm ifølge en standard (nogen der ved hvor man finder den?)
Vi havde held og det nye firma havde en ledig tid, så i morgen skal de udbedre det hele.
Som løg på lakken, da vi begyndte at pille konstruktionen ned, kunne jeg på den ene side tage det ind puttede cement med fingrene, da det lå helt løst som en kiks. Da det var fjernet, kunne vi konstatere at fyldningen på den anden side var ca. 1 cm. Så hele væggens vægt hvilede på et hjørne af en træregel. Dvs de havde bare fjernet lidt fugeskumment og fyldt lidt ud for syns skyld. Teglvæggen hang i princippet i luften stadig.
Jeg er fandens glad for at jeg ikke lod dem fjerne tagstøtterne.
Kommer til at sove meget bedre efter i morgen, når dette er færdigt kan jeg sige. Og det første firma skal jeg fortælle, at de kun får betalt for nedrivning (så må vi se hvordan det går).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.