Ville også råde til at være forsigtig med "sjov". 1920'ernes nyklassicisme var kendetegnet ved enkelhed og stram elegance og var jo en reaktion på overdådigheden ved århundredeskiftet. Folk, der kender til arkitektur, vil synes, det ser helt skørt ud, hvis du vælger en roset med for meget udsmykning til en lejlighed i en 1920'er-ejendom. Sats på så tæt på originalen som muligt, synes jeg!

• Synes
yonna og 1 anden
  • Laddar…
En lille præcisering: mit 20'er-hus var oprindeligt et lille tofamiliehus, hvor mit soveværelse havde været det øvre køkken. Jeg undersøgte hele markedet for at finde stukatur, der lignede de eksisterende til dette rum, og kunne kun konstatere, at de ikke fandtes (for ca. 15 år siden). Det er muligt, at udbuddet er bedre i dag, men jeg er enig med kalluns indlæg: nyfremstillede er ofte alt for prangende.

Loftudsmykning med enkel rosette i firkantprofil, fra 1925 hus, med elektriske ledninger og lampesokkel nedenunder.
20-tal og 20-tal. Alt fra klassicisme til næsten tidlig funkis kan være korrekt. I mit hus bygget i -25 ser rosetten sådan ud sammen med enkle loftlister i firkantprofil. Hvordan ser det ud i dine øvrige rum?
Hvis man vil forme frit, er den traditionelle metode vel at forme en prop på valgfri måde, som derefter støbes af i gips. En moderne variant kan være at modellere en i SketchUp og lade den 3D-printe i celleplast? Der findes en printfirma i Hornstull, tror jeg. Men antageligvis dyrere end det er værd.

Alle ser ud som i indlæg #10 men i lidt varierende størrelse, den på billedet er den største i stuen

AndersMalmgren sagde:
Gipsstuckaturer som cpalm länka til har nogle enklere fx

[link]
Den der kan virke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.