Hvis du tilfældigvis har nogle af de små (10 - 12 cm) simple "rosetter" helt uden krummelurer som var almindelige i 20'erne i de mindre fine rum, så er de oftest af messingplade og ret enkle at befri fra tykke lag af maling.
Alle ser ud til at være i gips, vi tænkte på at prøve at finde noget sjovere end de stramme, der var populære i 20'erne uden at forlade årstallet for meget.
Alle ser ud til at være i gips, vi tænkte at prøve at finde noget sjovere end de stramme, der var populære i 20'erne uden at forlade årtiet for meget
Hvis du kiggede på linket til ABC Färgekonomi, så kan du dårligt have undgået at se alle de andre i moderne materiale, for der er der jo masser af. Troede du ville have ægte vare...for det er der ikke mange i byen, der har, men det er jo kun gips i de øverste modeller i linket.
Både Orac og Nomastyl er jo polyurethan og det ABC ikke har hjemme tager han hjem.
Bladrede du blandt gipsrosetterne, for på tredje side er der jo nogle lidt mindre prangende.
En blandning af rosetten i vores soveværelse i nuværende 1800 tals lejlighed og 20 tal havde været nice
Problemet er, at det er to meget distinkte stilarter, og der ser ud til overhovedet at være meget få rosetter i 20'er-stil, hvilket jeg i dette tilfælde stærkt mistænker er såkaldt nordisk klassicisme. Jeg tænker, at en loftrosette er et ret centralt element, der nemt tiltrækker opmærksomhed, så hvis du vil have et stilrent resultat, ville jeg være lidt forsigtig med at tage for mange friheder. Kan du uddybe, hvad du mener med "stramme"? Hvordan ser de nuværende rosetter ud?
Oh så fine! Du tager vel ikke originalerne væk??? Det gælder bare om at vaske dem med rent vand og en ikke alt for hård tandbørste. Det tager dog tid, men det er umagen værd. Jeg havde originalstuk fra 20'erne og delte et rum i to. Tog snedkere ind til arbejdet og de måtte bygge rosetten ind med en beskyttelse ... håber at en fremtidig husejer bliver taknemmelig for at originalen er bevaret den dag rummet genskabes!
Den i stuen er den, der er i bedst stand af dem, de andre er ret ødelagte samt små.
edit: du fjerner ikke 10 lag maling med vand og tandbørste
edit2: Vi har desuden allerede kasseret alt snedkerarbejde til fordel for nye. I vores gamle lejlighed fra 1870 valgte vi at restaurere alt, men det føles lidt overkill i en så pass ung lgh. Det, vi vil restaurere, er dørbladene og en hattehylde.
Hittade ingen bra bild, men zoomade ind på en annan bild
OK, forstår hvad du mener, næppe det mest imponerende man kan forestille sig. Der findes betydeligt sjovere varianter uden at bevæge sig udenfor 20-tallet.
Størrelsen er omvendt helt i tråd med 20-tallet. Små meget enkle "rosetter" i hall, køkken og soveværelse, og en lidt større og finere i opholdsstue. Dog generelt betydeligt mindre end i ældre huse.