2,720 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Godt fugeskum uden isocyanater?
Side 1 af 2
På lokale Hornbach har jeg fundet følgende:
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtlige kræver fogskumpistol som ser ud til at koste alt mellem 200 og 500 kr og kræver rengøring hvilket også koster en lille smule men virker ikke alt for kompliceret.
Nogen der har erfaring med nogen af dem?
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtlige kræver fogskumpistol som ser ud til at koste alt mellem 200 og 500 kr og kræver rengøring hvilket også koster en lille smule men virker ikke alt for kompliceret.
Nogen der har erfaring med nogen af dem?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/hybridskum-024209/
Fungerer helt fint og mundstykke medfølger. Husk at tuben skal holdes på hovedet, når du sprøjter.
Fungerer helt fint og mundstykke medfølger. Husk at tuben skal holdes på hovedet, når du sprøjter.
Hornbach skriver fejl, tekst og billede er Sika 561?
Har anvendt Sika 463, ikke fri fra isocyanat, men lavt indhold. Fik tips af håndværker om den netop for at undgå at skaffe pistol og gøre rent, når man kun har brug for en boks. Sammenlignet m "almindelige" skum oplever jeg det som mere krævende at fugte, hvor du skal fuge, og det ekspanderer mindre og langsommere. Ret følsomt for at have plads til at holde boksen op og ned. Men fungerer absolut at anvende.
Har anvendt Sika 463, ikke fri fra isocyanat, men lavt indhold. Fik tips af håndværker om den netop for at undgå at skaffe pistol og gøre rent, når man kun har brug for en boks. Sammenlignet m "almindelige" skum oplever jeg det som mere krævende at fugte, hvor du skal fuge, og det ekspanderer mindre og langsommere. Ret følsomt for at have plads til at holde boksen op og ned. Men fungerer absolut at anvende.
Hornbach hvor jeg bor anbefaler Fugeskum Sika Sikaboom-461 Top 250 ml for 389 kr, men de har kun en flaske hjemme af det. Denne version har indbygget applikator og er helt isocyanatfri, men koster også en hel del.
Hvor meget kan man have brug for? Rækker 250 ml til at fylde ud omkring ventilationsrøret?
Lige nu planlægger jeg at sætte en plade på indersiden, som fikserer røret, og sprøjte fugeskummet fra ydersiden, så det burde betyde, at man udsættes mindre for isocyanater. Men det er en besværlig påføring, hvor man skal have det langt ind i væggen på det rette sted, og der kan være behov for nogle justeringer bagefter, så det får den rette position/hældning.
Hvor meget kan man have brug for? Rækker 250 ml til at fylde ud omkring ventilationsrøret?
Lige nu planlægger jeg at sætte en plade på indersiden, som fikserer røret, og sprøjte fugeskummet fra ydersiden, så det burde betyde, at man udsættes mindre for isocyanater. Men det er en besværlig påføring, hvor man skal have det langt ind i væggen på det rette sted, og der kan være behov for nogle justeringer bagefter, så det får den rette position/hældning.
461 er vel helt isocyanatfrit?
Ifølge produktbilledet er det en 500 ml flaske?
Hvor mange dm3 skal du fylde?
En 500ml flaske 463 rækker til mange, mange dm3. Men STP-skum skulle vel udvide sig endnu mindre.
Sørg for at spraye vand ordentligt, inden du skummer.
(tip: der findes ekstra mundstykker at købe, hvis ikke hele går til)
Hvor mange dm3 skal du fylde?
En 500ml flaske 463 rækker til mange, mange dm3. Men STP-skum skulle vel udvide sig endnu mindre.
(tip: der findes ekstra mundstykker at købe, hvis ikke hele går til)
https://www.hornbach.se/p/isolerskum-illbruck-jf100-700ml/6815759/
Denne købte jeg ved en fejl for nylig. Jeg skulle fylde et par rum op inden flydespartelmasse, og til det var den helt værdiløs. Det endte med, at jeg måtte tørre alt op, da det hverken ekspanderede mærkbart eller hærdede.
På det rigtige sted fungerer det måske, men ikke til det, jeg havde brug for det til.
Denne købte jeg ved en fejl for nylig. Jeg skulle fylde et par rum op inden flydespartelmasse, og til det var den helt værdiløs. Det endte med, at jeg måtte tørre alt op, da det hverken ekspanderede mærkbart eller hærdede.
På det rigtige sted fungerer det måske, men ikke til det, jeg havde brug for det til.
Tak, og det er netop det, der lader til at være problemet, meget af den skum, der er isocyanatfrit, lader til at have halvdårlig funktion, at de ekspanderer mindre lader til at være meget almindeligt.Onsalakorven sagde:
[link]
Denne købte jeg ved en fejltagelse for nylig. Jeg skulle fylde nogle rum op inden flydespartel og til det var den helt værdiløs. Det endte med, at jeg måtte tørre alt op, da den hverken ekspanderede mærkbart eller hærdede.
På den rette plads måske virker den, men til det jeg havde brug for den til.
Men så ved jeg, at JF100 går bort ellers så den jo meget prisværdig ud, det må dog også fungere.
Det ville ikke være første gang, Hornbach har forkerte oplysninger på deres side. Jeg skal regne lidt på det og se, hvor meget der kan være brug for, men som du siger, ser det ud til, at meget isocyanatfrit skum ekspanderer ganske lidt.F fallskydd sagde:461 er vel helt isocyanatfrit?
Hvor mange dm3 er det, du skal fylde?
En 500 ml flaske 463 rækker til mange, mange dm3. Men STP-skum skal vel ekspandere endnu mindre.
(tip: der findes ekstra mundstykker at købe, hvis ikke det hele går til)
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/byggfog-och-skum.html
Skrol ned og kig på Spørgsmål og svar. Står lidt om forskellige skumtyper.
En mulighed for, hvorfor skum ikke hærder eller ekspanderer, er, at det er for tørt.
Ved ikke hvorfor Sika ikke har 461 på sin side.
Men kigger du under Forbrug på 463, siger de:
Mens på 561 (som gættemæssigt er lig 461) står der:
Du må regne selv. Mindre, men ret mange liter.
Skrol ned og kig på Spørgsmål og svar. Står lidt om forskellige skumtyper.
En mulighed for, hvorfor skum ikke hærder eller ekspanderer, er, at det er for tørt.
Ved ikke hvorfor Sika ikke har 461 på sin side.
Men kigger du under Forbrug på 463, siger de:
| 500 ml beholder appliceret med pistol ~19 L |
Mens på 561 (som gættemæssigt er lig 461) står der:
| Skumafkast i fuge, 3 x 5 cm, per 500 ml med pistol 8,6 LPM |
Sundströms mener, at man har brug for trykluftsforsynet åndedrætsværn, hvis man skal bruge Sika Boom-157 All Seasons, primært fordi det indeholder Propan (CAS. nr. 74-98-6). Hvad jeg forstår, handler det om, at propan er tungere end ilt og dermed fortrænger det, hvilket selvfølgelig kan blive problematisk. Dog svært at se, at det kunne blive et problem, hvis man står udendørs.
Ventilationen er i hvert fald 17x17x30 cm, og røret vil være 10x30 cm. Efter lidt beregninger lander vi på 6,31 liter fugeskum. Så skal der jo noget huggers bort, så måske lidt ekstra.
Ifølge databladet for det fugeskum Hornbach anbefaler (Fugeskum SIKA Sikaboom-461 Top) så rækker en flaske til 7 liter, hvis man bruger mundstykke, bruger man pistol så 7,21 liter.
Så det bør betyde, at en flaske rækker til en ventil, men det vil til, at intet spildes udenfor, hvilket nok er en overhængende risiko. De har desværre kun en flaske på lager.
Ifølge databladet for det fugeskum Hornbach anbefaler (Fugeskum SIKA Sikaboom-461 Top) så rækker en flaske til 7 liter, hvis man bruger mundstykke, bruger man pistol så 7,21 liter.
Så det bør betyde, at en flaske rækker til en ventil, men det vil til, at intet spildes udenfor, hvilket nok er en overhængende risiko. De har desværre kun en flaske på lager.
Jeg får det til at 500ml af 561 giver vel typ 13l? Svært at tro at 461 kun giver halvdelen.
Så hvis det ikke er en lillebitte dåse burde du have lidt margin. Men svært at vide hvilken fejl Hornbach har lavet med produktinformationen.
Selv hvis man fylder lidt med mørtel, burde det være godt med skum i midten?
Så hvis det ikke er en lillebitte dåse burde du have lidt margin. Men svært at vide hvilken fejl Hornbach har lavet med produktinformationen.
Selv hvis man fylder lidt med mørtel, burde det være godt med skum i midten?