Nå, føljetonen fortsætter...

Når jeg endelig har fjernet gamle plastmåtter, lim osv. og fået det underliggende gamle trægulv frem, så var det på tide at lægge et nyt Dalafloda-gulv ovenpå det gamle trægulv. For at få et ensartet udseende i hele underetagen. Jeg havde endda besluttet mig, efter nøje overvejelse, at lægge det nye gulv i husets længderetning, præcis som det underliggende gamle gulv.

Ind kommer de fyre, der skal lægge det nye gulv og udbryder: "Hvis dette var vores hus, ville vi aldrig lægge et nyt trægulv ovenpå dette fine gamle trægulv. Revner, forskellig bredde på plankerne osv. bidrager kun til charmen i det gamle hus. Slib dette gulv i stedet!"

Ojojoj, nu gælder det om at tænke en gang til...
Hvordan ville I have gjort? Slibet det gamle eller lagt et nyt?
Et nyt bliver ensartet i alle rum. Hvis jeg sliber det gamle, vil plankerne variere, både i bredde og have en del skavanker.

Hvis det gamle skal slibes. Hvordan behandles? Vil gerne have en "gammeldags" følelse i så fald.

Huset er bygget 1893. Nogle af gulvbrædderne er over 4 cm tykke..

Taknemmelig for jeres synspunkter! :)

Gammelt trægulv med slidmærker og variation i plankebredde, gennem en dør ses overgangen til et lysere rum.

For mig ville det have været fuldstændig selvklart at slibe. Du bevarer husets karakter og historie bedre, samtidig som det bliver betydeligt billigere.

Jeg ville nok satse på sæbeskuret gulv i et sådant hus.

Senest redigeret:
  • Synes
osiris og 1 anden
  • Laddar…
Vil du beholde et gammelt gulv med de mærker, sprækker og variationer som bliver tilbage efter slibning, dvs det får en naturlig patina? Behandling af det gamle gulv kan derefter olieres, sæbes, evt. lakeres, alt efter udseendet.
Eller vil du have et perfekt gulv, som også ser nyt ud. Hvordan bliver det med niveauer mellem rummene, hvis du lægger et ovenpå i forhold til dine dobbeltdøre og gulvet man ser på den anden side.

Det vigtigste er, hvordan du vil have det der, hvor du bor, tænk i helhed på, hvordan du vil renovere dit hus.
Jeg kan have en mening om alternativerne afhængigt af, hvordan du gør med de øvrige dele af huset, men gamle huse, som er velbevaret, skal man passe på, vi har ikke så mange her i Sverige, hvis vi ser 100-200 år som gammelt. Ude i Europa er det ikke usædvanligt med huse, som er hundredevis af år gamle, som man renoverer nænsomt. Så et i går fra England, som var fra 1340, men huse med dele fra 1500-1600-tallet er ikke usædvanlige.
Så overvej, hvordan du vil gøre med helheden af dit hus, vil du, at det skal beholde sit oprindelige udseende, så behold det nuværende gulv.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, slib dette gulv i stedet. Selve grunden til at man har trægulv er netop, at det er levende. Det er det, der giver det charme.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Hvis det gamle gulv er i rimelig stand, hverken råddent eller ormeædt, ville jeg til enhver tid have beholdt det. Et gammelt hus skal have lidt karakter, eventuelle skavanker fortæller en historie om huset. Så er det også økonomisk set meget bedre at beholde det gamle, dels fordi det er billigere at slibe end at lægge nyt, og dels fordi huset sandsynligvis er mere værd med originalgulvet end et nyt pletfrit.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Glemte følgende i indlægget tidligere.
Selv hvis du skulle komme frem til at lægge et nyt gulv, så behold det gamle og læg da et nyt flydende gulv. Da findes forudsætning for at genskabe originalgulvet.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.