Hej,

Jeg bygger et gæstehus på 45 kvm, og håndværkerne har glemt at sætte grundmurspap under indervæggene. Der er dog under ydervæggene.

Hvor slemt er dette? Meget besværligt at ændre det nu desværre.

Hvad står de på?
Betonplade med isolering under??

Det stemmer. En sambla masse makadam, 200 mm cellplast, 10 cm beton. Gulvvarme findes, hvis det gør en forskel.

Spontant så lyder det jo usandsynligt, at der skulle findes nogen fugt i betonpladen, som kan vandre op i syllen, i og med celleplasten. Det skal vel muligvis være nu under byggeriet, hvis pladen ikke er helt tørret ud endnu. Der kan være fugt i betonen i op til 6 måneder.

• Synes
tompaah7503
  • Laddar…
Kan du ikke løfte syllen en millimeter med donkraft og skubbe pappen indunder? Træhuse kan jo bevæge sig lidt.

Det er helt i orden, ganske vist kan det som "hempularen" skriver findes en vis fugtighed i pladen tilbage, men den tørrer ud efterhånden. Noget ny fugt nedefra, som kan bringe dine indervægge i fare, bliver der sandsynligvis ikke med den konstruktion.
Personligt ville jeg ikke have bekymret mig om noget.

Forresten, hvad har de for regler? Træ eller stål?

Senest redigeret:
Træregler. Løfte med donkraft vil ikke fungere.

Uanset at det er træ, så er sandsynligheden for, at du skulle få fugt op i væggens konstruktion med 200mm cellplast under betonen, jo forsvindende lille, så lev med det.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
Jeg lever med det. Tak for input!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.