Så er man i gang igen med renoveringsprojektet! Huset er en villa på sokkelgrund og med højt til loftet!

I det kommende stue/spisestue er jeg interesseret i at have et glat malet gipsloft.
Dog har jeg aldrig lavet sådan et loft og har derfor nogle spørgsmål omkring dette. Jeg har læst lidt om, hvordan man skal gå til værks, så det har jeg ret klart for mig, men jeg er lidt bekymret for, at der opstår revner, da det er et gammelt hus på sokkelgrund.

Rummet er 9 x 4 meter, og jeg har hørt, at man sømmer lægter cc30, men selv hvis det er så tæt, er der stadig en risiko for revner med tiden?

Tak på forhånd for svar! :)

Papirsstrimler skal det være i samlingerne har jeg hørt, fungerer bedre end glasfiberstrimler

Har også hørt det, er det fordi det er nemmere at få glat? Glasfiberremsor burde vel ellers holde bedre?

Er mest bange for revner i samlingerne, da jeg kan forestille mig, at huset bevæger sig en del, har nemlig løftet store dele af huset efter at det er sunket gennem årene.

Nej, papir holder faktisk bedre. Men uanset remtype er der selvfølgelig grænser for, hvad det tåler.

Papirstrimler foreskrives af gipspladeproducenterne.

Jeg har sat ca. 40kvm glat gipsloft i stuen og det nye køkken. Gleset 300mm og spartlet 3 gange samt brugt papirremser og slebet 3 gange. Jeg syntes, alt var superglat og pænt indtil alt var malet! Når lyset ligger på, kan man se nogle af samlingerne. Med andre ord synes jeg, det er svært at få det så fint som maleren gør det. Næste loft bliver helt klart loftplader og clips.

Brug plader, der har nedsænkede kanter hele vejen rundt, og brug pladespartel (ikke almindelig bredspartel) med papirtape i samlingerne.

Det er også svært at male store lofter pænt, mindre rum på 0-15 m2 er ikke svært. Problemet er, at man ikke når at male hurtigt nok, så malingen tørrer lidt, hvilket gør, at samlingerne mellem rullestrøgene kan ses. Overvejer derfor at leje eller købe en sprøjte, når jeg selv skal rulle loftet næste gang i vores stue (35 m2).

De, der malede loftet sidste gang, før vi flyttede ind, var nogle heldige amatører, når det gjaldt loftsmaling. De startede i det ene hjørne af rummet og malede et bånd lidt bredere end rullen langs den ene væg til det næste hjørne, og så begyndte de igen med et nyt bånd ved siden af det første. Stribet blev det over hele loftet og ser forfærdeligt ud.

Kør Alcro RF som er næsten umulig at mislykkes med da den er ekstra mat.

Det er svært at få perfekt ikke tu tal om det. Jeg synes faktisk tværsamlinger uden fordybning er lettest at få pæne. Spartlen i de fordybede samlinger synes jeg har en tendens til at synke lidt, når den tørrer, og det ser man ved skrå belysning.

For at få pæne tværsamlinger har jeg et par tips:
1. Lim glasfiberstrimlen (eller hvilken strimmel du nu foretrækker)
2. Læg et lag spartelmasse, måske 1 mm over strimlen (dette trin er svært, det gælder om at være fast på hånden og få det jævnt uden støtte) og lad det tørre natten over
3. Nu kan du spartle begge sider af den tørre spartelstang med støtte mod loftet og den lidt højere spartelstrimmel. Forsøg at trække det noget ud, så samlingen bliver rimelig bred.
4. Slib jævnt. Nu kan det blive pænt
5. Spartel igen små fordybninger/fejl og slib igen

S
større chance for revner og andet i et "trä" hus

Hmm begynder at tvivle på det med helt glat loft, måske skal jeg gøre det nemt for mig og gå efter plader og clips. Måske skulle jeg teste med et helt glat loft i et mindre rum, før jeg kaster mig ud i et så stort rum :)

Tak for alle tips dog! Jeg skal prøve med et glat loft i soveværelset, som er det næste projekt, det er lidt mindre (4x3m).

Du har ikke overvejet spændlofter?

S
PurreP sagde:
Du har ikke overvejet spændloft?
spændloft er ikke særligt godt i brandsynspunkt

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.