Er der nogen, der har erfaringer med helt glatte træfacader uden lægter? Vi overvejer at have det på vores hus, men jeg vil gerne høre, om nogen kender fordele og ulemper.

Fordele udover at det selvfølgelig er meget flot ;)

Vores sælger siger, at det holder tæt for vejr og vind, da panelerne går i hinanden, og når det tørrer, bliver sprækkerne mellem brædderne ikke store nok til, at det bliver utæt. Jeg føler mig dog lidt usikker på, om det er lige så godt som traditionel panel med lægter.

Taknemmelig for alle slags overvejelser om emnet!!
 
Vi bruger glatpanel, såkaldt Z-panel. Vores nabo bruger også glatpanel, men med traditionel "råspont" type.

Fordelen med Z er, at overlapningen i fugen er større end spontvarianten, ulempen er, at Z ikke låser de intilliggande paneler lige så godt som spont.

Uanset vil panelen blive lidt bølget, panelbrædderne slår sig lidt, men det er uundgåeligt, det samme sker med lamelbeklædning, men det ses ikke lige så tydeligt.

Hvad angår tætheden, så skal det ikke være noget problem, man har jo alligevel noget under panelen, der sørger for den funktion, f.eks. vindpap, asfaboard eller udegips.
 
Gå ind på vores hjemmeside og se på vores. Vi har 28x125mm fer og not, stående granpanel.
 
A
V-fas liggende og stående afvekslet er pænt vendt not og feret rigtig bare, min panel er siden 1912 og fuldt sund. Forudsætter naturligvis Falu rødfärg.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.