Jeg har en terrasse som jeg tænkte at glasinddække med skydedøre, men er usikker på om konstruktionen holder. Terrassen er 6 m bred og 3,5 m dyb. Fronten af taget består af en overligger 45x145 med en støtte på midten (2stk 45x120).
Tror I, at overliggeren er for svag, så taget "sætter" sig, hvilket gør at dørene ikke kan glide?

• Diagram af altantag med overligger og støtte.
45x145 er alt for svag. Det går ikke med konstruktionsvirke overhovedet, du har brug for limtræ. 90x225 er tilstrækkelig. Det går også med 42x270.

Min overligger er 45x170 på altanen, den er skarvet på midterstolpen som er 45x95. Har 2 dørsæt som er 3 meter hver (såsom du har tegnet) og jeg har ingen problemer med at åbne mine døre. Altanen er ca. 7m bred og ca. 3,5 meter dyb.

jeg har 45x220 med 5m spændvidde og 3,5m dybde.
Synes det er lidt for på kanten med 45x145. Er der mulighed for at skruesamle en ekstra 45x145.
Det er et must med tagsikringsbeslag på bolighuset.

Jeg rydder taget, hvis der bliver meget. Havde tænkt mig at sætte en støtte i midten om vinteren, men det er gået fint.

For at nogen kan regne helt for dig, er det godt at vide snezonen. Dimensionen på tagbjælkerne kan være interessant for at risikovurdere hele tagkonstruktionen.

Bedste svar

Hvis man ikke tager hensyn til snelaster, kan man stort set bruge hvilke dimensioner som helst, da egenvægten på taget er ret lav. Jeg synes dog ikke, det er en rimelig udgangspunkt, og man kan især ikke give råd til andre på sådanne præmisser. Det kan også være svært at rydde et større glastag for sne. Snelasters værdi på jorden i Östergötland varierer mellem 2 og 2,5 kN/kvm. Hertil kommer eventuelle formfaktorer på grund af tagets udformning, som kan hæve værdierne yderligere. En kompetent udført dimensionering med hensyn til beliggenhed og tagstørrelse må komme til den konklusion, at der kræves limtræ for at klare en acceptabel nedbøjning, som ikke umuliggør skydedøre.

I dag har jeg 4 stolper (inklusive hjørnestolperne), hvilket fungerer godt, men jeg vil have større dørpartier, men I har nok ret i, at det bliver lidt spinkelt. Tak for svarene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.