2,872 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Glasloft med limtræ, dimensioneringshjælp.
Hej
Jeg skal bygge et glastag, der har en bredde på mellem 312 og 317cm.
Længden er 450cm.
Jeg vil helst have dem med 4 fag, hvilket giver glas på mellem 75-76cm, de har brug for lidt mellemrum på bjælkerne til beslag osv. Glassene har jeg allerede styr på, de bliver sandsynligvis 6mm eller max 8mm.
Jeg har overvejet at bruge limtræsbjælker på 56x225 for at have lange bjælker uden samling i midten; de kan forkortes på 2-3 steder, hvis det er nødvendigt.
Indre længde vil blive skruet i facaden, ydre længde vil blive understøttet af 3 stolper med 1,5 meters mellemrum.
Har tjekket hvad de kan klare, og der står at de kan tage 0,4 kn/m2, hvilket jeg får til 40kg/m2, (passer det?)
Hvad jeg har fundet ud af, så vejer glasset mellem 15-20kg/m2 afhængig af tykkelse.
Bosiddende i det sydlige Skåne, så sne er ikke noget jeg behøver tænke for meget på.
Er der nogen, der har godt styr på bæreevnen i limtræ eller andre input at komme med?
Jeg skal bygge et glastag, der har en bredde på mellem 312 og 317cm.
Længden er 450cm.
Jeg vil helst have dem med 4 fag, hvilket giver glas på mellem 75-76cm, de har brug for lidt mellemrum på bjælkerne til beslag osv. Glassene har jeg allerede styr på, de bliver sandsynligvis 6mm eller max 8mm.
Jeg har overvejet at bruge limtræsbjælker på 56x225 for at have lange bjælker uden samling i midten; de kan forkortes på 2-3 steder, hvis det er nødvendigt.
Indre længde vil blive skruet i facaden, ydre længde vil blive understøttet af 3 stolper med 1,5 meters mellemrum.
Har tjekket hvad de kan klare, og der står at de kan tage 0,4 kn/m2, hvilket jeg får til 40kg/m2, (passer det?)
Hvad jeg har fundet ud af, så vejer glasset mellem 15-20kg/m2 afhængig af tykkelse.
Bosiddende i det sydlige Skåne, så sne er ikke noget jeg behøver tænke for meget på.
Er der nogen, der har godt styr på bæreevnen i limtræ eller andre input at komme med?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er det, der kan klare lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerer godt at bruge limtræ 56x225 som tagbjælker. Foran bør de fastgøres i en bærende bjælke af limtræ, der hviler på stolper med 1,5 m afstand. Det er fint at bruge 42 mm limtræ til den bærende bjælke. Det ser pænest ud, hvis også denne er 225 mm høj.
56x225 limtræ skal klare den længde med den belastning ifølge Svenskt trä.J justusandersson sagde:
Jeg vil nok ikke kunne have 1,5 mellem stolperne, så overvejer en større dimension på bærelinjen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
0,4 kN/kvm er omtrent det samme som 40 kg/kvm, det er rigtigt. Derimod må der have været en misforståelse, da bjælkens lastkapacitet er helt afhængig af dens spændvidde.
kiggede på denne skema og det var her, jeg læste lastekapaciteten.J justusandersson sagde:
Altså hvis jeg har 56x225 så klarer den 4,75m spændvidde med 1200cc. Eller læser jeg forkert? og jeg skal jo bare have ca 750cc
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har allerede tjekket at 56x225 er nok til spærerne. Jeg forstod bare ikke hvor 0,4 kN/kvm kom fra. Men nu gør jeg det.
Klik her for at svare