28,439 læst ·
33 svar
28k læst
33 svar
gitterpanel på spær til gipsplader
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvad skal du have ovenover garagen, på loftet altså?
Opbevaring eller bolig-/værkstedsrum?
Skal der lægges gulv? Isolering?
Opbevaring eller bolig-/værkstedsrum?
Skal der lægges gulv? Isolering?
jaa det er tagspær af rammetype, altså loftetage..
havde tænkt mig at lave et koldt opbevaringsrum men overvejer mere og mere at lave en lille del indrettet og isoleret.
løsuld i mellemlaget, og en eller anden form for gulv ovenpå..
dog ikke på skunkene tror jeg...
havde tænkt mig at lave et koldt opbevaringsrum men overvejer mere og mere at lave en lille del indrettet og isoleret.
løsuld i mellemlaget, og en eller anden form for gulv ovenpå..
dog ikke på skunkene tror jeg...
Du kan absolut glese med 21mm brædder, hvis du har cc 600mm mellem underrammerne. Endespont hvis du vil kunne sammensætte hvor du vil. 28mm gles kræves ved cc 1200mm mellem underrammerne (standard cc for spær). Hvis du bruger 900mm bred gips tror jeg også, det fungerer at sætte glesen på cc 450mm. Så sparer du endnu flere penge og desuden tid.
Det, der dog er fint ved at bruge 600mm bred loftgips, er, at de bliver mere håndterbare samt at de faset kanter ikke kræver spartling, da de er tænkt at være synlige i det færdige loft. Man plejer at forskyde kortsiderne på disse plader 1200mm (hvis længden på pladerne er 2400mm), så der bliver et rektangulært mønster i det færdige loft.
Det, der dog er fint ved at bruge 600mm bred loftgips, er, at de bliver mere håndterbare samt at de faset kanter ikke kræver spartling, da de er tænkt at være synlige i det færdige loft. Man plejer at forskyde kortsiderne på disse plader 1200mm (hvis længden på pladerne er 2400mm), så der bliver et rektangulært mønster i det færdige loft.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Skal du indrette ovenpå garagen skal du nok have dobbeltgips for at klare IE30 ud fra brandsikringssynspunkt, skal rode mere i dette for min egen del men tror du skal have stenuld isolering og antagelig dobbeltgips i vægge også (kan undgås hvis du har udegips i stedet for vinddug) garagen.
Er det fritstående? og i så fald hvor mange meter fra huset (er en grænse ved 4 meter)
Er det fritstående? og i så fald hvor mange meter fra huset (er en grænse ved 4 meter)
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Meget informativt, Jc1972!
Men jeg spekulerer på det der med dobbelt gips for brandsikring. (Det er jo også en omkostning)
Kan man erstatte glespanelen med stålprofiler i stedet for dobbelt gips?
Eller, eller...
Med løsuld mellem spærene, mineraluld altså, er det jo brandsikkert, undtagen måske selve spærene selv.
Hvad tror du Jc? Det føles jo besværligt med dobbelt gips i loftet.
Men jeg spekulerer på det der med dobbelt gips for brandsikring. (Det er jo også en omkostning)
Kan man erstatte glespanelen med stålprofiler i stedet for dobbelt gips?
Eller, eller...
Med løsuld mellem spærene, mineraluld altså, er det jo brandsikkert, undtagen måske selve spærene selv.
Hvad tror du Jc? Det føles jo besværligt med dobbelt gips i loftet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Har læst lidt mere om EI30 nu, det kan være nok med enkelgips hvis man har mindst 45mm? mineraluld også, men det er ikke nok med løsuld, det skal være plader. Jeg har 145mm tyk isolering mellem spær.
Det er sikkert muligt at lægge et lag plader på mindst 45mm og så løsuld ovenpå.
OBS glasuld er ikke godt nok, det skal være stenuld.
Selve spæret er jo af træ, og træ modstår et minuts brand per mm, og EI30 står for at modstå brand i 30 minutter, så 30mm træ modstår i 30 minutter.
Det er sikkert muligt at lægge et lag plader på mindst 45mm og så løsuld ovenpå.
OBS glasuld er ikke godt nok, det skal være stenuld.
Selve spæret er jo af træ, og træ modstår et minuts brand per mm, og EI30 står for at modstå brand i 30 minutter, så 30mm træ modstår i 30 minutter.
Senest redigeret:
Jeg er ikke særligt godt informeret om brandspørgsmål, men kan huske at jeg har været med til at bygge små flerfamiliehuse i træ, hvor vi opnåede EI30 i loftbjælkelaget kun med 1 stk 13mm gips og løsuld (stenuld). Man kan bytte gipsskiven ud med et lag brandgips (fx Gyproc ProtectF) og få en højere klasse. At bytte lægterne fra træ til stål tror jeg ikke gør forskel.
Jeg undrer mig lidt om det er et egentligt krav at brandsikre det aktuelle bjælkelag, eller om det bare er fordi TS ønsker det af en eller anden grund. Normalt er der jo ikke brandkrav inden for samme bolig, fx i mellem- og loftbjælkelag i villaer.
Jeg undrer mig lidt om det er et egentligt krav at brandsikre det aktuelle bjælkelag, eller om det bare er fordi TS ønsker det af en eller anden grund. Normalt er der jo ikke brandkrav inden for samme bolig, fx i mellem- og loftbjælkelag i villaer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Brandkravene er nok pga at det er garage det er tale om, jeg har det sammenbygget med huset i et plan, så jeg er tvunget til at have EI30 og også døren mellem husdelen og garagen skal være EI30 og have en dørlukker, så man ikke glemmer at lukke den.
Om han har sammenbygget med huset ved jeg ikke, men der blev nævnt noget om eventuelt at indrette ovenpå garagen.
Har man en garage fritstående og mindst 4 meter fra huset, så behøves der ikke ekstra brandsikring.
Om han har sammenbygget med huset ved jeg ikke, men der blev nævnt noget om eventuelt at indrette ovenpå garagen.
Har man en garage fritstående og mindst 4 meter fra huset, så behøves der ikke ekstra brandsikring.
Jeg havde ikke opfattet, at det handlede om en garage, der er sammenbygget med en bolig. Da gælder EI30 for adskillende væg og loft. Dog er det som sagt tilstrækkeligt med en gipsplade i loftsbjælkelaget alligevel. Hvis det skulle handle om en fritstående garage, hvor TS vil skabe boligareal ovenover loftsbjælkelaget, tror jeg, det er samme krav.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Skal ikke den eneste gipsplade kombineres med mineraluld også? + 45mm isolering læste det her https://www.byggahus.se/forum/bygglov/74478-brandsakerhetsklass-ei-30-a.html?perpage=15#post508742Jc1972 sagde:Jeg havde ikke opfattet, at det handlede om en garage, der er sammenbygget med en bolig. I så fald gælder EI30 for adskillende væg og tag. Dog rækker det som sagt med en gipsplade i loftbjælkelaget alligevel. Hvis det skulle handle om en fritstående garage, hvor TS vil skabe boligareal over loftbjælkelaget, tror jeg, det er det samme krav.
Senest redigeret:
Forstår ikke, hvorfor du skulle ønske at have el udenpåliggende? Har du vægge og loft åbne, skal du ind med rør overalt. Jeg totalrenoverede min garage sidste år, der blev sikkert over 200 meter slange i en garage på 8x5 meter.
Det bliver frygteligt grimt med udenpåliggende kabel til alt, man har brug for i garagen, inkl. alarm, brandalarm, belysning, vægudtag, 3fasstik osv. osv.
Det eneste, du skal tænke på, er at sørge for, at du ikke trækker nogen slange i loftet, hvor en mulig motordrevet port kan monteres, du vil ikke gerne skrue i slangen
Det bliver frygteligt grimt med udenpåliggende kabel til alt, man har brug for i garagen, inkl. alarm, brandalarm, belysning, vægudtag, 3fasstik osv. osv.
Det eneste, du skal tænke på, er at sørge for, at du ikke trækker nogen slange i loftet, hvor en mulig motordrevet port kan monteres, du vil ikke gerne skrue i slangen
Sidst jeg dykkede ned i brandspørgsmål, fik jeg meget hjælp fra paroc.se
Paroc havde (i hvert fald dengang) masser af typekonstruktioner for vægge, bjælkekonstruktioner og tage med angivne brandklasser på deres hjemmeside.
Paroc havde (i hvert fald dengang) masser af typekonstruktioner for vægge, bjælkekonstruktioner og tage med angivne brandklasser på deres hjemmeside.
man ved jo ikke, hvor man vil have alle udtag, armaturer m.m.SueCia sagde:Fatter ikke hvorfor du skulle ville have el-installationerne udenpåliggende? Har du vægge og loft åbne, skal du ind med rør overalt. Jeg totalrenoverede min garage sidste år, det blev sikkert over 200 meter slange i en garage på 8x5 meter.
Det bliver frygteligt grimt med udenpåliggende kabel til alt, man har brug for i garagen, incl. alarm, brandalarm, belysning, vægudtag, 3fas-udtag osv. osv.
Det eneste du skal tænke på er at sikre, at du ikke trækker nogen slange i loftet, hvor en mulig motordrevet port kan monteres, du vil ikke gerne skrue i slangen![]()
men det er klart, træk så meget som muligt skjult, og så komplettere hvis det er nødvendigt...
I må gerne linke til noget el-installation i garage, eller instruktioner til en...