hej!

har i garagen tagspær på cc600

jeg tænkte montere 1 lag loftgips

har tænkt montere 28x70 på cc300 – bliver det godt?

jeg så, at min træleverandør har endenotet 28x70, kan jeg så sammensætte i "luften" (forudsat at man forskyder samlingerne) eller bør jeg skære og sammensætte på tagspæret alligevel?

hvordan plejer man at trække el osv. i garageloftet?

det er ca. 130 m2 med 4,4 meters lofthøjde...

• Synes
SimonClaesson
  • Laddar…
Du kan nok skarve frit mellem tagspær, men ikke to skarver i bredden uden et par mellemliggende "hele" gles.

El'en trækker du passende i loftet i mellemrummet som glespanelen skaber.
Ellers trækker jeg personligt gerne el'en udvendigt i komplementbygningerne.

Du behøver ikke skarve på en stol, ej to skarvede gles ved siden af hinanden i samme fag.

• Synes
Drektor
  • Laddar…
omtrent som jeg havde tænkt,

både med gles samt med elen som formentlig bliver udenpåliggende.

hvor meget bedre bliver det med dobbeltgips i loftet? det bliver jo meget tungere med dobbeltgips i hvert fald, 1400 kg vs 2800 kg typ...

jeg gætter man bør spartle med remse ligesom indendørs... puuuh hvilket arbejde på 135 m2 :D

camaro1969 sagde:
...
hvor meget bedre bliver det med dobbeltgips i loftet?
...
Bedre fra hvilken synsvinkel da?
Dobbelt gips sætter man jo, hvis man skal flise eller for lydisoleringens skyld på vægge.
Hvad ville det gavne i garageloftet?

brandsikring tænkte jeg..

Du behøver ikke at spartle samlingerne på loftgips, pladerne har affasede kanter og er beregnet til at have synlige samlinger.

Jeg har selv et lignende projekt foran mig, hvor jeg skal sætte loftgips op i en garage med 45 graders taghældning og 5,5 meter i kipshøjde. Da jeg ikke er meget omhyggelig med finishen i garagen, planlægger jeg at male gipspladerne med loftmaling inden montering og have en bøtte hvid snedkerispartel til rådighed under monteringen, så jeg kan spartle skruehovederne med det samme. Det er ikke sjovt at male loft i store højder...

Mvh, Magnus

jeg har tænkt at bruge almindelig gips 1200*2400/2500

det burde vel fungere lige så godt?

camaro1969 sagde:
jeg har tænkt på at bruge almindelig gips 1200*2400/2500

det burde vel fungere lige så godt?
Absolut! Der findes producenter, som presser alle fire kanter for at lette spartelarbejdet ved kortskjødene.

Tror også, at det er en god idé at bruge plader, hvor alle fire kanter er affasede, hvis du skal sætte "almindelig" gips. Efter min mening er det meget pænere med et glat loft (som du får med "almindelige" plader og spartling), men jeg er enig i "puuh hvilket arbejde på 135 m2". :-)

Tror dog, at du sparer en del penge på at undlade loftgipsplader, tror at almindelige plader ligger på omtrent halvdelen af kvadratmeterprisen(?).

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
MEEN

behøver jeg virkelig så groft træ som 28x70 for at glese når jeg har spær på cc600

kunne man ikke bruge almindelig panel, type 21x70 i stedet? det skiller typ 2:- meteren hvilket gør 1000:- på dette byggeri...

Ser ingen direkte problemer med det - Du kommer at regla på cc30 hvilket gør det nok så bærende i hvert fald.
Så havde jeg, personligt, dvs hvis du ikke har en skivlyft valgt at arbejde med 900 skiver i stedet for 1200 - De er tunge altså!
Skruvautomat er at anbefale.

eller kan der blive nedbøjning mellem spær med tiden, hvis man bruger svagere træ?

camaro1969 sagde:
MEEN

behøver jeg virkelig så groft tømmer som 28x70 for at glese når jeg har spær på cc600

skulle man ikke kunne have almindelig panel, typ 21x70 i stedet? skelner typ 2:- meteren hvilket gør 1000:- på dette byggeri...
Behøver og behøver...

c-c 600 mellem spærenes underrammer/tagbjælker er "standard", ligesom 28x70 glespanel.
Hvad gør en tusindlapp på dette kæmpebyggeri?

er cc1200 ikke standard mellem spær?

derfor opstod min "ide" om, at jeg havde dobbelt så tæt og derfor kunne køre med tyndere træ.

en tusindlap gør ikke så meget... men en tusindlap på hver moment i byggeriet gør en hel del penge... mange bække små...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.