Hej.

Er der nogen, der ved, hvor meget vægt en gipsplade kan bære?

Min partner synes, at to cykler, der står frit i lejligheden i dag, ikke er helt optimalt, selvom jeg har svært ved at forstå spørgsmålet, vil jeg gerne imødekomme hende, da cyklerne alligevel i dag får lov at blive opbevaret i lejligheden.

Jeg har fundet følgende vægophæng: https://www.bauhaus.se/cykelhallare-stabilit-galvaniserad-stal-100kg.html

Men spørgsmålet er, hvad kan en gipsplade bære? Det er to cykler, jeg tænkte at hænge, cyklerne ovenover hinanden, sådan her: https://www.google.com/search?q=bic...wKHQyGB2QQ9QEwC3oECAAQGg#imgrc=__pbj0yg-zwS6M

En vejer vel omkring 8-9kg, mountainbiken omkring 14kg, det burde ikke blive alt for meget vægt på hver enkelt fæstning. Cyklen hænges op mod pedal og baghjul, se linket ovenfor.
Måske er der nogen her, der har erfaring?

Jeg tænkte at sætte ophængene op med gipsankre. I alt fire skruer.

Er det bare at gå i gang?

Bliver ret kraftig belastning på de skruer, jeg havde nok sørget for at finde en regel at skrue i, så er der ingen problemer overhovedet.
Cykel hængt op på væg ved siden af en parkeret bil i en garage, indikerer behovet for stærke skruer til at understøtte vægmonteringen.

Begynd med at sætte et bræt/regl på væggen fra gulv til loft. Måske 28x95 mm.
Den bør du kunne finde godt fæste for, eller flere fastgørelsesskruer ind i væggen.
Skru først beslagene op på det rette sted med gennemgående skrue og møtrik i brættet.
Naturligvis med skruer med forsænket hovede, med skruehovedet ind mod væggen.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tænkte også på det der med bræt fra gulv til loft, men tror ikke det bliver så pænt. Eller snarere, pænere hvis man ikke behøver at have den løsning (selvom jeg forstår, at det bliver mere stabilt).
Må se med regelsøgeren, er jeg heldig, så går det at få til at fastgøre på en sådan.

B bryggarebob sagde:
Tænkte også på det der med plade fra gulv til loft, men tror ikke det bliver så pænt. Eller rettere, pænere hvis man ikke behøver have den løsning (selvom jeg forstår at det bliver mere stabilt).
Må se med regelsøgeren, hvis jeg er heldig så er det muligt at få det til at fastgøre på en sådan.
Hvis det passer bedre, så går det fint med en limtræsplade eller hylde i passende farve,
https://www.bauhaus.se/hyllplan-acacia-18x400x800-mm.html

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
B bryggarebob sagde:
Tænkte også på det der med bræt fra gulv til loft, men tror ikke det bliver så pænt.
Pænt? Og der skal du så hænge to mudrede, beskidte tohjulere op? Du kan jo male brættet i samme farve som væggen.

Dækkene vil vel også gøre væggen beskidt?

richardtenggren
Jeg havde lignende løsning i en tidligere lejlighed, monterede akrylplader for at beskytte væggen. Jeg havde dog ingen modhold for dækkene, friktionen var som regel nok, dog havde det nok fungeret bedre, hvis man havde matteret dem.
En gul mountainbike hænger på væggen i en stue over en beige sofa. En gulvlampe står ved siden af sofaen.
Hos mor og far havde jeg min DH-cykel på væggen, og der brugte jeg billedhylder til at stille hjulene på, men også en lidt tungere cykel.
En cykel monteret på en væg med to hylder, som bruges til at støtte hjulene, i en indendørs boligindretning.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Julas pedalophæng i regel plus et skabsgreb fra Biltema under forhjulet. Dog ikke i regel, men der bliver jo ikke meget vægt på forhjulet, grebet er bare for at cyklen ikke skal rotere.

Forsøg at finde regel eller som tidligere nævnt sætte en bræt fra gulv til loft.

Rød mountainbike hængt på væg med pedalholder og skabsgreb for at forhindre rotation.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.