11,284 læst ·
17 svar
11k læst
17 svar
Gipsskruen perforerer dampspærren
Nu har jeg ingen forskningsrapport i baglommen, men det KAN jo være samme årsag som at gamle kolde loftsrum med kun kutterspån som isolering klarer sig bedre end hvis man efterisolerer dem med mineraluld eller glasuld - spånet kan optage fugt og tørre op igen uden at tage nævneværdig skade af det.Alfred Jonsson sagde:
Det handler vel også om temperaturgradienten i væggen, _hvor_ fugtig luft kondenserer. I mit gamle hus, hvor ydervæggen mangler plast og i princippet består af to stående plankevægge med 2-3 cm kutterspånsspalt imellem, bliver væggen så kold, at det er sket, at jeg har fået frost på indersiden(!) af væggen. Så hvis gamle vægge isolerer så dårligt, at væggen er kold hele vejen igennem, kommer der måske ingen kondens _i_ væggen?.. En gammel bjælkehytte fungerer beviseligt godt fugtmæssigt, men er den energieffektiv? Nej.
A
Alfred Jonsson
Banlyst
· Västra Götaland
· 208 indlæg
Alfred Jonsson
Banlyst
- Västra Götaland
- 208 indlæg
Der er sikkert meget i det du siger, men faktum forbliver, i de huse hvor jeg som tømrer oftest ser fugt/skimmel (når det ikke er tale om vandskader) er når der har været plastikfolie.b8q sagde:Nu har jeg ingen forskningsrapport i baglommen, men det KAN jo være samme årsag som at gamle loftsrum med kun kutterspån som isolering klarer sig bedre end hvis man efterisolerer dem med mineraluld eller glasuld - spånen kan optage fugt og tørre ud igen uden at tage nævneværdig skade af det.
Det handler vel også om temperaturgradienten i væggen, _hvor_ fugtig luft kondenserer. I mit gamle hus, hvor ydervæggen mangler plastik og i princippet består af to stående bræddevægge med 2-3 cm kutterspånmellemrum imellem, bliver væggen så kold, at det er sket, at jeg har fået frost på indersiden(!) af væggen. Så hvis gamle vægge isolerer så dårligt, at væggen er kold hele vejen igennem, ender der måske ingen kondens _i_ væggen?.. En gammeldags bjælkehytte fungerer jo helt fint fugtmæssigt, men er den energieffektiv? Nej.
Et stort problem er sikkert at folk ikke har varme på året rundt i deres og at husene er for tætte.
Var i en "sommerhus" for en måned siden og skimmellugten var så slem, at jeg måtte tage tigerbalsam på dampspærren for at slippe for at lugte den klamme skimmellugt, når vi rev.
Har selv et antal sommerhuse/annekser og har ikke fugtspærre i nogen af dem og alle har klaret sig fint gennem alle år uden fugt eller skimmel.
Klik her for at svare