Medlem
· Västerbotten
· 550 indlæg
Hej,
Da jeg købte glespanel til loftet i garagen, valgte jeg bare den billigste mulighed, som tilfældigvis kun var 17 mm tyk. Jeg tænkte ikke mere over det dengang, men nu når gipsen skal på, kommer jeg i tanke om, at eftersom dampspærren ligger oven på glesen, burde det vel være vigtigt ikke at have for lange gipsskruer, der går igennem glespanelet og punkterer dampspærren?
Der bliver jo desværre ret lidt træ at skrue i .. med 13 mm gips eller hvis loftgipsen er 12,5 mm, så burde jeg altså ikke kunne have længere gipsskruer end .. tja 28 mm?
Da jeg købte glespanel til loftet i garagen, valgte jeg bare den billigste mulighed, som tilfældigvis kun var 17 mm tyk. Jeg tænkte ikke mere over det dengang, men nu når gipsen skal på, kommer jeg i tanke om, at eftersom dampspærren ligger oven på glesen, burde det vel være vigtigt ikke at have for lange gipsskruer, der går igennem glespanelet og punkterer dampspærren?
Der bliver jo desværre ret lidt træ at skrue i .. med 13 mm gips eller hvis loftgipsen er 12,5 mm, så burde jeg altså ikke kunne have længere gipsskruer end .. tja 28 mm?
Hvor tæt sidder glesen, og har du 120 mellem tagspær? Det føles ret spinkelt med 17mm gles. Det fungerer sikkert, hvis du ikke skal spartle og male, men ellers er der nok risiko for, at det sprækker. Det fungerer udmærket at bruge 25mm skruer til stålregel i træ, jeg vil næsten sige, at den trækker bedre end den til træ.
Medlem
· Västerbotten
· 550 indlæg
Japp 120 mellem spær, glesen satte jeg på C/C 30.. havde tænkt at sætte loftgips med fas, dvs ikke spartle mellem pladerne, kun for skruerne, så male.
Lyder som om jeg bare skal tage stålregelskrue. Som tung forumsurfer er jeg overrasket over ikke tidligere at være stødt på overvejelser om at passe på med at punktere dampspærren, når man sætter loftgips ..
Lyder som om jeg bare skal tage stålregelskrue. Som tung forumsurfer er jeg overrasket over ikke tidligere at være stødt på overvejelser om at passe på med at punktere dampspærren, når man sætter loftgips ..
Medlem
· Västerbotten
· 550 indlæg
Jo, men ikke femogfirs tusinde huller ... medmindre man er byens største miniaturemaleri-entusiast
Med for lange gipsskruer til loftegipsen burde man jo helt fjerne nytten af plastikken ligefrem..?
Sætter du gipsplade, skal det vel holde med 17mm gles.importensketsig sagde:Ja, 120 mellem spær, glesen satte jeg på C/C 30.. havde tænkt at sætte loftgips med fas, dvs ikke spartle mellem pladerne, kun for skruerne, derefter male.
Lyder som jeg bør tage stålregelskruer simpelthen. Som tung forumsurfer er jeg overrasket over at ikke tidligere have stødt på overvejelser angående at passe på med at punktere dampspærren, når man sætter loftgips..
Årsagen til, at det ikke er et problem, er vel fordi man bruger 28x70 som gles, hvis man følger "byggstandard" og derefter 32mm skrue.
Klik her for at svare