Snailman
sætter man begge på højkant, og forskyder dem en halv skivebredde i forhold til hinanden?

tænkte have 2.70 i højde, der findes gipsplader, der passer til dette, hvordan gør man med OSB/plywood pladen?

Mikael_L
Har du liggende reglar (krydsreglat 45x45) er det nok bedst at lægge OSB'en liggende, så må du kløve op strimler til den sidste del af væggen. Gipsen så stående udenpå, sørg for at ingen OSB-samling og gips-samling kommer alt for tæt på hinanden. Jeg tror, at du med denne metode desuden slipper for at regle med stående kortlinger der, hvor OSB-pladerne møder hinanden. Jeg ville dog trække nogle enkelte gipsskruer gennem gipspladen og ind i OSB'en cirka dér, hvor OSB-samlingerne ligger, så låser de forskellige plader hinandens samlinger effektivt.

Med stående reglar ville jeg gøre som du beskriver, også her må man kløve op strimler til at fylde med længst oppe ved loftet.

Tænk på at efterlade et par mm bevægelsesrum for OSB-pladerne. Læg dem ikke helt tæt op ad hinanden, da de kan svulme lidt på grund af temp og fugt.

Mikael_L
Snailman, du ser ud til at nærme dig byggestart nu? Eller har jeg helt forkert? :o

Har du i så fald en tråd eller hjemmeside, hvor du viser, hvordan det skrider frem...?

Snailman
Nej ikke nær endnu, mindst et godt halvt år væk, men jeg er begyndt at smide huset ind i solidworks og bemærker, at man må løse alle problemerne der...:D så måske det kan blive lidt mere effektivt i virkeligheden senere.

Jeg må jo vide, hvordan huset ser ud for at kunne lave byggetilladelsestegningerne også. Og de kan jo være nødvendige tidligere, regner med at få grund indenfor et halvt år, og først da kan jeg jo aflevere noget... Tror de skal bygge vejene frem til området til vinter. Skal lægge lidt billeder op fra solidworks, når jeg er kommet lidt længere... Har lavet en tagstol og er i gang med to langsider og en gavl.

Mikael_L
Snailman sagde:
Nej ikke tæt endnu, mindst et godt halvt år væk, men jeg er begyndt at sætte huset ind i solidworks og bemærker, at man får løst alle problemerne der...:D så måske kan det blive lidt mere effektivt i virkeligheden derefter.
Jovist, det må være ret nyttigt at visualisere sådanne ting i detaljer, så man slipper for at stå og klø sig i hovedet, når man egentlig ikke har tid til det. :D

Jeg skal jo vide, hvordan huset ser ud for at kunne lave byggetegningerne også. Og de kan jo være nødvendige tidligere, regner med at få en grund inden for et halvt år, og først da kan jeg jo aflevere noget... Tror de skal bygge vejene frem til området til vinter. Skal lægge nogle billeder op fra solidworks, når jeg er nået lidt længere... Har lavet en tagstol og arbejder på to langsider og en gavl.
Jeg holder øjnene åbne, det bliver spændende ...

Snailman
ok ydervæggene får jo vandrette 45x45 reglar, så der bliver det vandrette oxb, men indervæggene får jo stående reglar, så der bliver det vel stående plader overlappende med gipsen

Nu blev jeg interesseret. Googlade på Solidworks.
Findes der noget godt gratisprogram til at beregne materialeforbrug osv.
Vi skal ikke bygge nyt men bare bygge til lidt. men det kunne være sjovt at regne på det lidt mere professionelt.
//Sture

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.