Når man sætter OSB-plader ved en dør, kan man da sætte samlingen i dørlinjen, hvis man så lader gipspladen gå ind over døren og samles der? Når man har OSB-plader bagved, kan man da sammensætte gipspladerne andre steder end over reglerne?

På det andet spørgsmål: Ja

Første: Gipset skal være i niveau med karmen, så du kan sætte en foder på karmen, der dækker samlingen mellem gips og karm.

Og velkommen til forummet, glemte jeg :)

Tak, men det første spørgsmål blev jeg ikke klar over.
Jeg undrer mig om man kan sammensætte bagvedliggende OSB-plader lige i dørlinjen og det kun er gipsen der behøver at omsluttes af døren?

Femulen sagde:
Tak, men det første spørgsmål blev jeg ikke klar over.
Jeg undrer om man kan samle bagvedliggende OSB-plader netop i dørlinjen, og det kun er gipsen, der skal omsluttes af døren?
Svært at forstå, hvad du mener?

Jeg forstår, hvad du mener. Egentlig er det kun gipsen, der behøver omslutte karmhjørnet. Hvis jeg skal være helt ærlig, plejer jeg primært at sørge for, at enten plywooden eller gipsen omslutter hjørnet. Generelt undgår jeg generalsamlinger. Det plejer at fungere for mig.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
Bygger en skillevæg og beklæder hele væggen med OSB-plader. Når jeg når døren, ville jeg gerne sammenføje OSB-pladen på samme stolpe, som døren skal fastgøres i. Jeg får altså en OSB-samling i dørens linje over døren. Er dette ok, hvis jeg lægger gipspladesamlingen midt over døren bagefter?

Med svaret ovenfor tolker jeg det som et ja.

Senest redigeret:
Nu forstår jeg. Det synes jeg, at du kan gøre. Er du bekymret, så lim den osb med hvidlim mod reglen, så bliver det stift nok.

Aha og selvfølgelig kan man gøre det sådan, men det er også muligt at starte med osb,n så den samles i midten af døren og bygge udad.
Jeg tager ikke lige så meget hensyn til, hvor reglarne er ved gipssætning på osb, men hvis jeg kan, lægger jeg gipsen i forbandt.

nimhed sagde:
Nu forstår jeg. Det synes jeg, du kan gøre. Er du bekymret, kan du lime den osb med hvidlim mod reglen, så det bliver stift nok.
Findes der nogen, der har undladt skruer og limet plader?
Det ville være praktisk og hurtigt at arbejde med, fly har jo lime.

Jeg oplever, at OSB næsten har en lidt voks-agtig overflade og ville slet ikke stole på kun limning af OSB. Og dermed ikke på limning af gipsplader på OSB-plader.

Jeg har limet renoveringsgips, men det sparer ikke rigtig tid, eftersom man skal sætte nogle skruer for at holde pladen på plads under hærdningen. Nu brugte jeg godt nok en billig skidtmontagelim, men alligevel.. Lim skal have tid til at hærde.

Nja, jeg mener ikke, at limet skulle erstatte skruerne, men supplere.

nimhed sagde:
Nja, jag menar inte att limmet skulle ersätta skruvarna, utan komplettera.
Nej findes ingen anledning til at gøre sådan

Ved badeværelsesbyggeri skal man sætte gipskruerne gennem underliggende plade og ind i reglen, antager at det er sådan selv på almindelige vægge egentlig men det er der nok mange der ignorerer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.